Stefan>> Du skriver i andra trådar att man med "för små" förgasare (weber/solex mm.) inte får ut samma effekt. Man får inte samma effektökning vid höga varv som man skulle haft med större hål.
Innebär det att jag upp till den effekten inte har några nackdelar med mindre förgasare?
Vad händer när man når toppeffekten? Kan man varva hyggligt i alla fall?
Det innebär att man tappar vrid på höga varv?
Vill först bara meddela att jag är en glad amatör på detta, inget proffs.
På nedanstående bild ser man hur storleken på halsringen påverkar vart maxeffekten kan uppnås. Ju mindre halsringar desto bättre bottenvrid och sämre toppeffekt.
För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.
12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³
För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.
Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.
Hur mycket och hur snabbt en motor kan suga i sig luft ger effekt respektive vridmoment.
Mest luft per varv = mest vridmoment och uppnås lättast av en stor motor
Mest luft per sekund = mest effekt och uppnås lättast av en liten motor