Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: MINI-TUGG skrivet mars 11, 2012, 11:33:58 AM
-
Hej!
Jag håller på att bygga en 245, de sitter en b230e i den. nu till frågan, ska jag behålla k-jet eller ska jag ha förgasare, typ dubbla små stormberg? Hur länge hänger dom med ???
Är de svårt att greja om så att man kan ställa in soppa trycket på insprutet?
:help: :help:
-
Går bilen som den ska nu så låt den vara. Det är väldigt lätt att skruva sönder ett K-jet om man inte vet man man gör... Mycket hänger på hur mycket du trimmar. Dubbla SU hänger med till c:a 170hk.
Det finns ett antal inlägg i forumet som handlar om K-jet. Sök lite så får du se.
-
Går bilen som den ska nu så låt den vara. Det är väldigt lätt att skruva sönder ett K-jet om man inte vet man man gör... Mycket hänger på hur mycket du trimmar. Dubbla SU hänger med till c:a 170hk.
Det finns ett antal inlägg i forumet som handlar om K-jet. Sök lite så får du se.
just nu som den står e den orginal. jag körde me den hela vinter, jag hade den som vinter åk! fast jag frågade inte hur långt dubbla su räcker, utan dubbla små! ;)?? för att jag ha ett par sånna liggandes!
-
Vad är dubbla små för nåt? Är det SAAB förgasare? Dom är lite små för 2.3 liter, men allt går....
-
Vad är dubbla små för nåt? Är det SAAB förgasare? Dom är lite små för 2.3 liter, men allt går....
jaa de är dom små stormbergarna!
-
En motor omvandlar energi av något slag, exempelvis bensin, till rörelse och hur bra motorn gör detta anges i effekt.
För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.
12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³
För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.
Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.
-
En motor omvandlar energi av något slag, exempelvis bensin, till rörelse och hur bra motorn gör detta anges i effekt.
För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.
12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³
För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.
Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.
jag behåller nog k-jet !:. :laugh: nån sa att de ställer sig själv?! stämmer de. att man inte behöver ställa upp o grejer om man plana o lägger i en en annan kam??
-
nej kjet är inte självjusterande ---tips till kjet...nu utgår jag från planad portad topp extraktorrör vassare kam typ fs296 eller månen 7a.. byt ut styrtrycksventilen till en med fast tryck eller en justerbar ca 2.2-2.5 kg sen ställer du con =bränslemängd --ca 1.5-2 på tomgång då ska con ligga på ca 3.5-4.5 vid ca 4000-4500rpm då har du en bra grundinsällning.....hoppas du förstår hur jag menar
-
nej kjet är inte självjusterande ---tips till kjet...nu utgår jag från planad portad topp extraktorrör vassare kam typ fs296 eller månen 7a.. byt ut styrtrycksventilen till en med fast tryck eller en justerbar ca 2.2-2.5 kg sen ställer du con =bränslemängd --ca 1.5-2 på tomgång då ska con ligga på ca 3.5-4.5 vid ca 4000-4500rpm då har du en bra grundinsällning.....hoppas du förstår hur jag menar
okaj! haha nja, jag fatta inte vad du menar, jag vet inte äns hur man byter ut styrtryck ventilen!