Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Folkraceshop skrivet januari 17, 2008, 18:13:38 PM
-
B21 / B23 / B200 / B230
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)
Samtliga kamaxlar utom VX, VX3 finns med så väl utan fördelardrivning. Oavsett så är det samma data.
B20
PROFIL | V-LYFT 0-spel | NOCKVINKEL | DURATION |
A | 8.9 | 111° | 248° |
C | 9.9 | 111° | 264° |
D | 10.8 | 111° | 280° |
K | 10.8 | 111° | 277° |
F | 11.4 | 111° | 300° |
R | 11.6 | 102° | 287° |
S | 12.9 | 101° | 300° |
Märkningar i bakkant
S733 = A
S758 = C
S760 = D
S764 = F
S772 = K
S759 = R
S761 = S
-
tjena!
jag undrar vad för kam de sitter i en 240 GLT ? är det en massa olika kammar så skriv gärna vilka alternativ de finns :D
mvh Persson
-
tjena!
jag undrar vad för kam de sitter i en 240 GLT ? är det en massa olika kammar så skriv gärna vilka alternativ de finns :D
mvh Persson
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
Sen fanns det 240GL med T-paket. Den "riktiga" GLT fanns bara 79-83
Här kan man läsa mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
-
okejokej så de satt aldrig någon a kam i nån glt eller så? men de blir bra om de sitter en h eller k kam de är nått i den stilen jag är ute efter!
-
Inte i någon mellan 79-83
1984
B23E-motorn i GLE och GLT får nu effekten sänkt (igen) till 129 hk genom att kamaxeln byts från "K" till "A" och att toppen byts från "405" till "398".
-
Kan lägga till listan att B21A 1975 har en udda A-kam som endast lyfter 9,8mm, istället för 10,5mm som alla andra årtal/motorer har.
-
Japp GLE GLT 83,5-- Har a-kam och 398, 85- när 230-in kom så fick dom v kam och det hade dom till och med 88 i Sverige men i vissa länder satt mekaniska sprutet kvar till 90 :)
-
Japp GLE GLT 83,5-- Har a-kam och 398, 85- när 230-in kom så fick dom v kam och det hade dom till och med 88 i Sverige men i vissa länder satt mekaniska sprutet kvar till 90 :)
B230E i 240 hade A-kam och 129HK
B230E i 740 hade V-kam och 131HK
-
Japp GLE GLT 83,5-- Har a-kam och 398, 85- när 230-in kom så fick dom v kam och det hade dom till och med 88 i Sverige men i vissa länder satt mekaniska sprutet kvar till 90 :)
B230E i 240 hade A-kam och 129HK
B230E i 740 hade V-kam och 131HK
Hade inte B230E i 240 K-kam??