Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: kalimero-racing skrivet november 06, 2011, 19:34:29 PM

Titel: inkoppling b230e
Skrivet av: kalimero-racing skrivet november 06, 2011, 19:34:29 PM
vad behövs i el för att koppla igång en b230e? kallstart ,tillsatsluftslid,, mer???? någon har varit igång med avbitaren... bilen vill inte igång, misstänker att nåt är avklippt
Titel: SV: inkoppling b230e
Skrivet av: Gunnarsson skrivet november 06, 2011, 20:03:51 PM
K-jet behöver inget elektriskt (förutom bränslepumpen) för att fungera, så om du bara har pump och tändsystem inkopplat ska det räcka. Däremot kan det ju bli rätt svårstartat utan extrasoppa vid kallstart, så det kan vara en smidig lösning att koppla kallstartspridaren till en egen tryckknapp så den kan användas som choke vid behov.
Titel: SV: inkoppling b230e
Skrivet av: kalimero-racing skrivet november 06, 2011, 20:48:01 PM
det är inte ett liv i det lilla aset.. lite smäll med startgas indet mer.. sitter inga mer sketna givare som behöver ström??
soppa får han
Titel: SV: inkoppling b230e
Skrivet av: Gunnarsson skrivet november 06, 2011, 21:11:58 PM
De elektriska prylarna på insprutningen är enbart till för att öka soppamängden vid kallstart, så där bör det inte finnas något att hämta. Du kan ju plocka loss någon spridare och lyfta luftvågen manuellt när pumpen är igång för att se om det kommer någon soppa alls.

Säkert att tändning och kamaxel är någorlunda rätt monterat?
Titel: SV: inkoppling b230e
Skrivet av: kalimero-racing skrivet november 06, 2011, 21:25:44 PM
styrtrycksventil,kallstartoch tillluftsslid när det ju kablar på
 :banghead:
Titel: SV: inkoppling b230e
Skrivet av: Gunnarsson skrivet november 06, 2011, 21:59:53 PM
Kallstartsspridaren är helt enkelt en extra spridare som ger extra soppa några sekunder vid kallstart, styrs av en givare i topplocket. Kan som sagt köras direkt från strömbrytare istället, så har man kontroll på vad som egentligen händer.

Styrtrycksventilen innehållet en bimetallfjäder som sänker bränsletrycket när motorn är kall. Elkablarna går till ett värmeelement som ska höja bränsletrycket till "normalt" tryck ganska fort när motorn kommit igång, utan el värms det bara av motorvärmen så det tar mer tid men resultatet blir detsamma.

Elektrisk tillsatsluftslid är om jag inte misstar mig ganska motsvarande, även där finns en bimetallfjäder som stänger sliden när temperaturen ökar, och ett elektriskt värmeelement som ska få upp tempen ganska fort.
Titel: SV: inkoppling b230e
Skrivet av: vargen skrivet november 07, 2011, 00:39:32 AM
ett riktigt vanligt fel är att slangarna till tillsastaluftsliden (den som sitter fastskruvad i ventilkåpan) har lossnat eller spruckit vilket ger tjuvluft då lyfter den inte vågen och då blir det ingen soppa.


alternativt om motorn är trimmad så kan det bli riktigt lurigt att starta dessa MASKINER KALLA pumpagasa /hålla fuögas med rikligt med startgas kan vara enda sättet att få igång sketen då.