Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: loop skrivet juli 13, 2009, 18:28:19 PM
-
Vilket är bäst och hur modifierar man det?
Jag är väldigt skeptisk till K-jetronik och tycker att L-jetronic,LE-jetronic, LU-jetronic(tydligen ungefär samma sak) verkar vara enklast. LH-jetronic verkar lite krångligare. Om det finns fler så känner jag inte till dem.
-
föredrar k-jet ja, lätt att få inställt som man vill ha de, har men elektrisk typ: lh-jet så måste man chipa och då kanske inte chipet e de optimala för just ditt motorrecept. mvh marcus
-
Men de äldre analoga L-jetronic(LE,LU osv) borde ju vara simpla, de har ju inga chip.
-
Det viktigaste, oavsett vilket sätt motorn får sin soppa på, är att det går justera in grejerna så det blir RÄTT mängd soppa. Ett elektroniskt sprut som inte går programmera om är rätt handikappat när det gäller den biten.
-
Men de äldre analoga L-jetronic(LE,LU osv) borde ju vara simpla, de har ju inga chip.
Det beror på vad du menar med simpla. Du har en hel drös med resistorer i komparatorkretsar som du ska ändra på om du vill ändra något i boxen. Och bosch är väl inte direkt generösa med scheman och förklaringar :\
Dom som kan K-jet kan få det att gå bra, sålänge man inte bottnar bränslehuvudet = dyrt.
-
Vad använder folk för insprut då?
L-jetronic mm går väl att styra acceptabelt med bränsletrycket, det var det jag tänkte på. Att ge sig in i boxarna och börja kladda är avancerat.
-
Jo, höjer du trycket får du in mera soppa. Går att klämma ihop original BTR för att ställa på trycket, men det är lite svårt att backa tillbaka om det blir för mycket :) Helst ska man ha en justerbar BTR så man kan ställa trycket upp och ner bäst man vill.
-
Precis och en ställbar btr är ju inte så dyra. Finns ju på vissa bilar standard, eller iallafall så går de att bygga om till det på Ford DOHC.
Men jag undrar fortfarande vad folk kör med? Alla kan ju inte ha K-jetronic med SAAB turbo bränslehuvud(har hört att det räcker längst, utan att man behöver gnista det).
-
Finns väl dom som kör med LH-jet, men jag tror K-jet är vanligare. Lite mindre sladdar och boxar att hålla reda på ::)
-
LH-jet är ju rätt mycket sladdar och skit ja, då styr man ju tändning och hela skiten och det är digitalt så man bör ha chips. Men L-jetronic så styr man ju bara bränslet och kan använda vanlig fördelare mm. http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
Men vad finns det mer för system då? Motronic?
-
Det som finns till 240/740/940 som jag kan komma på är
-K-jet
-LH-jet
-Motronic
-Rex Regina
300-serien kör med LU eller LE jetronic, beroende på om det sitter lambdasond eller inte.
Ska man sen gå ut i den stora världen, utanför 80-tals RWD volvo, då kan man nog hålla på och lista hur länge som helst.
-
när det gäller k- jet har jag för mej att det gammla saab 99 sprutet räcker längre än turbosprutet. jag kör en bil me saab 99ans sprut och en med lh-jetronik som e chipat och dom funkar riktigt bra bäggetvå bara att man kan finsjustera lite bättre me k-jetronik