Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Tomgång med FS122  (läst 18982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Tomgång med FS122
« Svar #15 skrivet: juli 03, 2017, 13:03:34 PM »
Ok, det låter nog som en plan. Motorn är i garaget och inte i båten just nu och jag har oljetråget borta så man kanske kunde blåsa lite med tryckluft för att se om det kommer ut något? Finns det något speciellt ställe man borde fokusera på?

När det gäller kylvatten så är den sötvattenkyld så kanske man borde ta och spola igenom systemet, utan termostat, och se om det kommer ut något den vägen också?

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Tomgång med FS122
« Svar #16 skrivet: juli 03, 2017, 22:09:08 PM »
Nja tappa bara ur vattnet å spola kylaren bakvägen med lite tur kan det ju ramla ut en del så aluminiumet sätter igen kylaren på för många celler (motorn trycker ju termostaten -> kylarens övre anslutning -> genom cellpaketet -> anslutningen på vattenpumpen)
Sen är det nog bara byta glykol några ggr (läs 2-3 ggr)

Nja med den lös, jag skulle nog skruva fast tråget, fylla motorn med olja, lossa kammen, så man blottlägger hålen för kammen sen bara ha olja i maskin å köra pljepumpen, för "olja in i toppen" är via en topplocksbult (tror det är mellan cylinder 1-2 på avgassidan men jag kan ha fel) sen grenar det sig till dom 5 kamaxellagren. Det är det som jag personligen känner att oroar, men ä försiktig med bakdelen på kamaxeln, b19-230 kamaxlar är känsliga vid montering / demontering. Annars är det inte så mkt som jag känner är så mycket som oroar, det du kan göra om du känner dig oroad för att krascha kammen, skruva bara lös kammen lite, typ så halva muttern har gängorna kvar, sen vrida kamaxeln så den släpper från "bascirkeln" det är ju ett litet mellanrum så spånorna ryms att ramla ut sen köra oljepumpen, men sleepy eller nån annan har kanske nån bättre ide, men så skulle jag göra

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Tomgång med FS122
« Svar #17 skrivet: juli 04, 2017, 01:06:38 AM »
Är det alu spån från när toppen planades så är ju chansen liten att dom passerar vev eller ramlager då dom fastnar i oljefiltret innan är bara pumpen dom möjligen kan gå lite hårt åt.
I toppen kan dom ju varit i oljekanaler till kammen så att lyfta den lite och köra igenom olja är ingen dålig idé.
Mest troligen har dom varit där oljeavrinningen från kammen går ner (det finns flera kanaler in dit och rätt stort utrymme där dom kunnat fastna och svårt att få ut om det är minsta oljekladd  kvar) och då bara spolats ner i tråget när motorn startats. Sedan har dom som varit för stora för att gå igenom oljepumpens sugsil stannat resten sitter i oljefiltret.
Så tror inte du behöver byta olja i onödan heller utan bara som vid normal inkörning.
Kylsystemet behöver du inte oroa dig för skulle det vara nog mycket för att sätta igen kylaren skulle det ju ramlat ur toppen om du vänt och vridit på den och vattenpumpen bryr sig inte om något enstaka spån men visst är allt löst så är det ju enkelt att spola ur med vattenslangen.
Då det gäller Insprutningen finns det ju medel att blanda i bränslet som ska lösa avlagringar mm vet ej hur bra dom fungerar då folk har väldigt varierande åsikter men det är ju inte så dyrt att prova.
« Senast ändrad: juli 04, 2017, 01:09:01 AM av sleepy_ »

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Tomgång med FS122
« Svar #18 skrivet: juli 04, 2017, 23:28:06 PM »
Jag har testat att köra oljepumpen utan kammen och det verkade inte komma några spånor med oljan som rinner ut ur lagerhålen (kammen borta).

När jag höll på med det började jag fundera lite mera. Rinner oljan rakt ner i oljetråget från hålen i toppen utan att gå via oljefiltret? Om det är så, när går oljan i så fall genom filtret? Om oljan alltid rinner via filtret måste ju spånorna komma från något som redan är i tråget, dvs lager eller liknande. Annars borde ju spånorna rimligvis stanna i filtret.

Men om spånorna är från ett lager borde de väl reagera på en magnet? Eller är materialet i lagren sådant att det inte reagerar på en magnet?

Är det normalt att det kommer spånor från nya lager när man kör in dem eller blir det bara "damm" av det som slits in? Man skall ju byta olja ganska snabbt när man kör in en renoverad motor, är detta för att lagren slits in och att det därför kommer metall i oljan?

Det blev mycket frågor det här  ::) Har aldrig funderat i de här banorna förut och det kommer nya grejer hela tiden  8)

H: Svante


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Tomgång med FS122
« Svar #19 skrivet: juli 05, 2017, 09:55:34 AM »
Oljefiltret sitter på trycksidan efter oljepumpen innan oljan åker vidare för att smörja lager mm.
Avrinningen från toppen rinner rakt ner det är 3 hål i toppen som går ner i blocket och kommer ner ovanför balans/agregataxeln.
Tror inte något från ett lager är Magnetiskt och det ska inte släppa spån från lager vid inkörning.
Det mesta som hamnar i oljan är från då kolvringarna slits in mot cylinderväggen och innan dom slits in läcker motorn ju ner mera den vägen också så det hamnar rester från förbränningen i oljan.
Men hade du kört in motorn i ca 20 timmar så borde det redan gått sönder om det var ett lager som hade släppt bitar chansen är nog stor att de va alu spån från då toppen planades.