Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Lite hjälp ang trimming av isbilen!  (läst 12341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« skrivet: november 19, 2010, 15:38:34 PM »
hejsan jag har en 740 med en b230a i som jag vill få lite fart på!

Delar jag har funderat på är att slänga dit en 531 topp med vx3 kam då jag har de liggandes hemma! även plana den 2mm och fila till kanalerna lite!
sen slänga på ett extraktor grenrör med 2,5" avgas bakåt bara , sedan lätta svänghjulet, och sen har jag en extra strombergare original från b230a liggandes är det någon fördel om jag skulle köra med dubbla strombergare? eller spelare de inte så stor roll?

Så va tycker ni ska jag köra på en 531 eller original 530 topp?
dubbla förgasare eller inte ?

så kam då vx3 kammen kommer den funka bra eller tycker ni att jag ska ha kvar a kammen ? jag åker ju bara runt på 3000-5500 varv så jag behöver inget som levererar på låga varv !

har ni några mer tips å trix som man kan göra utan att behöva slänga ut en jädra massa pengar detta är bara en is/ åker bil å åker bil då menar jag att jag har ett helt fält att köra på som är plöjt å sladdat som en bana där man kan åka runt på 2an och 3an typ!

Mvh fredrik

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #1 skrivet: november 20, 2010, 17:36:35 PM »
Satsa på 531:an och dubbla Stromberg.

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #2 skrivet: november 20, 2010, 18:23:45 PM »
okejokej! men ang kam då? ska man köra vx3 kammen ? eller ska man ha kvar a kammen ? vill ju ha effekt på höga varv!

och sendå hur mycket kan jag plana toppen utan att behöva köra ställbart kam drev eller är de ett måste när man ska plana typ 1,5-2 mm ?


Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #3 skrivet: november 21, 2010, 15:38:22 PM »
En K kam vore ju inte fel. Nej köp en kortare rem bara.

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #4 skrivet: november 21, 2010, 19:48:14 PM »
K kam vilken modell sitter den i nu igen ? okejokej behöver jag köra en 122 rem ?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #5 skrivet: november 21, 2010, 20:58:49 PM »
K-kammen sitter i GLT B23E från 81-84 eller nåt sånt. 122-remmen behövs inte om du håller dig under 2.5mm planing

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #6 skrivet: november 22, 2010, 21:26:26 PM »
ger K-kammen bättre effekt än vx3 ? okej då behöver jag alltså inte köpa nån ny rem, de räcker att bara spänna upp remmen å köra gärnet! :D

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #7 skrivet: november 23, 2010, 06:48:06 AM »
K är vassare än VX3

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #8 skrivet: december 01, 2010, 12:14:05 PM »
I min värld är K-kammen rätt "löjlig" rent effektmässigt... Dessutom verkar folk tro att den är gjuten av guld, med tanke på priset i vissa fall  :banghead:
Rent prismässigt är det nog smartare att beställa en omslipad historia härifrån fs shoppen!

Ska det va billigt, hade jag själv kört med vx3 kammen och en 2mm planad 531topp (eftersom du redan har det hemma)
Kanske inte så himla kul kam.... Men den funkar rätt så hyggligt ändå!

Skulle ha kört med 2mm planad 530topp (lite portad) och vx3kam med Megasquirt i förra årets isbil  >:D  Men det sket sig av vissa anledningar.
Den svarade jävligt bra på gasen vid provkörningarna minns jag! 
(man behöver inte vansinniga effekter för att ha kul på isen.)  Vi brukar köra med orginal 116hk och riktiga rallydubb, och det funkar kanon.
Fanns dom som körde med Turbobilar, med ca 200-250hk, Och dom hängde inte med orginalarna trots mer effekt..(skit bakom ratten?)

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #9 skrivet: december 01, 2010, 22:14:28 PM »
ah okej ja jagahr väl 2 st 530 toppar liggandes nån 405 å nån 531 så får se vilken de blir! men iaf då blir de väl å försöka leta upp en vx3 kam! jajo visst funkar original men vill ha lite mer körde de förra året å den orkar itne riktigt med alla kurvor när man börjar åka på 3an å 4an sedan göra vi en sinnes sjukt stor bana på åkern hos kompisen å där brukar vi komma upp i ah typ 170 eller nått på ena rakan så där behövs lite mer effekt än original vet jag för de brukar inte orka ibland på dom högre växlarna! men ah fårse hur de blir vill komma undan så billigt som möjligt för de är bara ett skolprojekt å ren leksak! :D

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #10 skrivet: december 02, 2010, 05:36:13 AM »
Skall den orka med att dra lite vettigt med isdäck på 3an och 4an, så kan du glömma allt som heter "volvo orginal" vad gäller kamaxlar....
Med sådanna krav krävs det helt andra doningar! (Det går säkert ändå, men troligtvis inte)

Tänk på att isdäcken är jävulskt tunga!!!! Plus att du har ett jävla grepp i dom, så krävs rätt bra med pulver om den ska orka dra på dom högre växlarna...  Här har turbobilarna en klar fördel  :angel:

Vi brukar göra iordning en ganska kort men snabb bana med mycket kurvor!  1an och 2ans vxl är vad som gäller, och det är mycket få som överhuvudtaget klarar att komma i dom hastigheter som krävs för att kunnna lägga i 3an  >:D
På en sådan bana, så har turbobilarna inte en suck i helvetet att hinna med....  Gasresponsen blir det som är viktigast (Och alla har väl hört om den berömda "turbokicken"?)

Ett enkelt (billigt) recept borde ju vara en portad och planad 405/531 topp och månen 7/fs296 kamaxel
Ett vettigt sprut/stora förgasare på detta, och du har fått en enheldel extra under huven, vilket krävs för dom
hastigheter du siktar på  :banghead:

Med vettigt sprut tänker jag mera på typ VEMS/Megasquirt..... Och stora förgasare, menar jag typ dubbla 45or eller större!

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #11 skrivet: december 02, 2010, 23:05:35 PM »
Nej de är inga riktiga rally värsting däck jag har iår! Iår är de typ mellan dubb inte så stora som riktiga å inte så små som vanliga vinter däck! Men jag vill ha lite mer ös än en trött b23a så nått får jag hitta på i verkstan!

Blir väl 531 å ur med styrningarna porta till den sedan plana skiten 2 mm sen en annan kam blir nog vx3 sen dubbla strombergare... Å ett extraktorgren gren rör sen en sjujävla  av bilen! :)

Utloggad max

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #12 skrivet: december 16, 2010, 20:25:38 PM »
Hmmm
sugbilar som åker ifrån turbobilar,,,,,
Så brukar det inte vara men då är det intressantare banor än banor på 1an o 2ans växel...
Klart man kan ha partier där man går ner på 2an men det ska även vara böjar som nyttjas i mellanregistret på 4an.
Att göra en bana som här beskrivs av rallykalle då man kör på 1an o 2an innebär att turbbilarna spiiner bort effekten.

Kompisen som förr sisådär en 20 år sen var JSM mästare i rally och kört gr H o VOC i omgångar efteråt.
Han har en ispreppad o lättad 940 med 3:91  eller 4:10 utväxling, moddad motor, bilstein o inge kränghämmare.
Jag har kört en gatbil 940 lågtryckare kanske 200hk med bilstein och original 3:31 utväxling och vi kör jämnt...
Vi har accat bilarna till 160kmh på landsväg och de går jämnt.
Men i år blir det mappbart sprut putsad 530 för vridet då en 531 inte funkar på låga varv och sedan experiment med kammar.
Då ska jag blåsa dörrarna av honom...

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #13 skrivet: december 16, 2010, 23:31:30 PM »
för mig blir de snart en grym portning i 531an vill ha effekten på höga varv i denna motor! så har precis slagit ur styrningarna så de går att porta till max utan att nått är i vägen! sen vet jag itne men de lutar väl åt att köra en vx3 kam nu till en början, och sen ett extraktorgrenrör, lika så ska ventilerna få sig en special svarvning så man förbättrar flödet å gör dom lättare dessutom, sen får jag se om jag orkar riva motorn och balansera allt å lätta svänghjulet! men de värsta är att vi kommer inte få några isar hos oss för de är på tok för mkt snö på skiten...

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« Svar #14 skrivet: februari 15, 2011, 00:39:59 AM »
mm. vx samt mild portad samt trippla vinklar på ventilerna samt planad 2mm och fräsha dubbla stronberg/pierburg med 240 nålar lite justerade invändigt noga synkade ger dig lätt 170hk på standard b23/b230 med flata kolvtoppar. det nog med ork på 3an för att varva 7000 iallafall.

obs ett måste är justerbart kamdrev och vrida kammen så den vill varva mer. lättat sväng ger dig en bättre gasrespons. gärna ett extraktor.

ventilstyrningarna kunde du bara ha slipat av håller okej ändå.


vx kontra k kam skiljer väldigt lite på dessa men överlag är vx bättre.

ps kolla din 405 topp kan sitta k kam i den.

att dom är värda mer mm borde vara för att dels passar dom ju oftast utan att man behöver justera ventilspelet samt att v k h går att slipa häftigare profiler på.