Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Marinvev  (läst 5225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad munkis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Marinvev
« skrivet: februari 21, 2013, 01:48:27 AM »
Hej finns det olika "sorter" marinvev? Tänkte på lager osv.. Nu pratar jag äkta marinvev och Inge strokat..

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2013, 09:22:59 AM »
Ja, det ska väl vara olika för tidiga vs. sena "B230"-motorerna?

Utloggad munkis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2013, 10:33:34 AM »
Tackar för snabbt svar, vad är de som skiljer gamla och nya då? Går båda att stoppa i b230?

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2013, 13:04:06 PM »
Om jag minns rätt är skillnaden mellan tidiga och sena B230 bl.a. lagerdiametrar och var axiallagret sitter/hur det ser ut, det finns säkert folk som har full koll på det här men annars kan du t.ex. fråga på sävarturbos forum. Om jag förstått saken rätt byggdes det 2,5-liters marinmotorer av båda blockvarianterna, och därmed bör det finnas två olika marinvevar.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2013, 15:06:08 PM »
Det Gunnarsson skriver stämmer det ska finnas marinvevar både till dom äldre blocken (85-88) med klena ramlagrena ( tror dom var typ 55mm) och till dom nyare blocken med 63mm ramlager.
och en vev för det äldre blocket går inte använda i det nyare eller tvärt om.
sen ska det väll finnas marinvevar till b23 blocken också? (osäker på det)
Vilket som dom nyare marinvevarna är eftertraktade och man brukar få ge några tusen för dom (troligen billigare med en omslipad b23vev)
Äldre är väll inte direkt heller billiga men bör bara användas till sugmotorer då dom kan svikta med lagerskador som följd eller i värsta fall gå av i turbomotorer då man får lite cylindertryck.
mvh
« Senast ändrad: februari 21, 2013, 15:13:39 PM av sleepy_ »

Utloggad munkis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2013, 17:16:49 PM »
Okej då har jag fått reda på det jag ville, ha köpt en marinmotor för 500 spänn men har inte tagit isär och kollat än vilken vev det är.. jag ska bygga sugmotor.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #6 skrivet: februari 22, 2013, 00:02:58 AM »
om det är marinveven (86mm slaglängd mot 80mm på vanliga vevarna) och den inte har skurit på något lager så kan man lugnt säga att du gjort en bra affär :)

Utloggad munkis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #7 skrivet: februari 22, 2013, 02:49:51 AM »
Ändå tänkt och renovera å sätta dit bra topp/kam å gasare :) en polare som bara vill bli av med den..  :laugh:

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #8 skrivet: februari 22, 2013, 13:47:53 PM »
De flesta (kanske alla?) av Volvos marinmotorer baserade på den motorfamiljen ska visst ha dom bra topplocken från början, alltså 405, 531 eller 16-ventilstopp. Finns ju rätt många olika motorer så enbart "marinmotor" säger inte så mycket om vilka delar som sitter i den.

Utloggad munkis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #9 skrivet: februari 23, 2013, 02:20:34 AM »
Okej, det är 530 topp med A kam som satt på nu allafall.. Finns det nått sätt att kolla om det är den braiga veven (marinvev/86mm)??

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2013, 22:47:28 PM »
du mäter slaglängden.
Enklast är att du efter att ha rivigt lös toppen så drar du en kolv i topp (övre dödläge) och mäter mot blocket hur långt över/under blockets kant den är (oftast brukar det vara mitt för) sen mäter du hur långt det är tills kolven är längst ner om skillnaden från överst till nederst är 86mm så är det en marinvev är det 80mm en org och 72mm från en b17 (fanns bara i vissa bilar sålda utomlands) är slaglängden något annat är det mest troligt mätat fel :P
om inte är det en omslipad vev :P

Utloggad munkis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Marinvev
« Svar #11 skrivet: februari 24, 2013, 21:19:59 PM »
typiskt att jag inte tänkte på att göra det innan jag rev ner allt..
Går det att kolla upp det på något sätt när veven är lös? :)