Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Mc förgasare på en B23a  (läst 92877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
Mc förgasare på en B23a
« skrivet: februari 26, 2011, 00:04:32 AM »
Jo jag funderar på MC förgasare till min b23a med planad topp, lite fixade kanaler och extraktor. Sitter en Elleman88kami den.
Min fråga är vad jag ska ha för förgasare och vilken storlen samt givetvis var man får tag i dom till vettiga pengar!

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2011, 08:22:30 AM »
jag hade satsat på min 38 gärna 40ier..
Mikuni eller Kehin eller annat man vet finns reservdelar å munstycken, nålar mm å köpa..
Brukar finnas annonser på blocket el div forum verkar ligga på ca 2000:- för 38-40ier
Har inte pillat med mc föggar.. men dem säger det är lite pilligt å få det bra..
Jag satsar nog hellre på dellorto 40er som ligger i samma prisklass, dem vet man hur dem funkar iallafall ;-)

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2011, 11:08:15 AM »
finns en bra tråd om detta på nåt volvoforum, visserligen amazonfolk så det är ju b20 dom pysslar med.. men det funkar ju på samma sätt bara att du behöver andra munstycken :)

För att jag skulle få igång (justerade dock inte in den, men den gick bättre än förväntat ändå) mina Mikuni BDSR40 (Yamaha R1 förgasare) på saaben min, så la jag igen ena hålet i trottlen (så den går upp segare) och borrade upp huvudmunstycket till 1,5mm.. sen satte jag dit dom på insuget och startade :)

På en B-motor med fin topp med stora ventiler, reijo 290 och sånt så gick den lite surt.. så där omkring borde vara ganska rätt för dig också. kanske uppåt 160 :)

Dom andra med mikuni 40s har även skruvar upp nålen lite, och har även mätt fram med lambda att den går lite surt upp till 3000 (lågfart).. men det funkar :)


Jag säger: Go for it, asballt med MC förgasare och det låter rätt fränt om dom också! :D

Kolla på blocket så hittar du ganska snabbt nån MC handlare från mitten av landet som säljer mc-gasare till vettiga priser. dom"fallande" är tex sånna som jag har och dom "liggande" är dom som jag skulle vilja ha istället :)
Båda funkar säkerligen och dom liggande såg ut att vara enklare att bredda C-C måttet på (behövs visserligen inte på b23 skulle jag tro)..


har för mig att 36-38mm "räcker" upp till 160-170 häst eller nåt, och 40s uppåt 200, så de räcker ju en bit :)

//jonathan

Utloggad folkrace

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #3 skrivet: februari 26, 2011, 13:13:21 PM »
har m36or å k38or att sälja..
dubbla su är 2*44mm har jag för mig så då lär 4*36mm räcka en bra bit???

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2011, 13:34:27 PM »
har m36or å k38or att sälja..
dubbla su är 2*44mm har jag för mig så då lär 4*36mm räcka en bra bit???

Du kan inte riktigt tänka så. Olika sorters insug.

Jag håller på att bygga en B230 med Keihin 40 till min 142a. De borde räcka ordentligt långt då de är 40mm rakt igenom, medan Weber har halsringar som gör att 45or oftast är 36mm på smalaste stället.

Utloggad Röding Jr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2011, 17:25:16 PM »
Folkrace>>>>> vad kostar förgasarna och vart finns dom? :)
Vill du hålla dig kvar på banan åk Saab! :D

Utloggad folkrace

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2011, 18:19:02 PM »
Loop: har alltid kört med bland kammare så nog lär de gå att räkna så..fast jag kan ju ha fel

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #7 skrivet: februari 26, 2011, 22:34:19 PM »
Loop: har alltid kört med bland kammare så nog lär de gå att räkna så..fast jag kan ju ha fel

Du kör alltså in alla 4 i en låda och sedan in i toppen? Och samma sak med dubbla SU?
Jag har aldrig sett sådana insug, har du bilder? Jag kan ha sett ett B23 SU insug med utjämningsrör mellan. Poängen med 4st MC förgasare är att man ska ha en per cylinder. Precis som Weber, Solex och Dellorto har en port per cylinder.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #8 skrivet: februari 27, 2011, 08:40:53 AM »
Jag tror att det är bättre att ha dem på ett gemensamt insug.
Då jämnas pulserna och undertrycket ut på låg och mellanvarv och ger förgasarna ett lättare jobb.
På högvarv kommer varje cylinder, i princip) gå på den förgasare som sitter framför kanalen ändå.
Längden på insuget skall passa med varvtalet.
Korta insug för höga varv.
Men en bilmotor kommer inte upp i tillräckligt varv för att ha gldje av extremt korta insug.
Det enda som händer är att man få bakpulser som gör att det bluddrar och går fett på lågvarv, ety luften passerar två gånger genom gaseriet.

En motors effekt är direkt beroende av mängden bränsleblandning den kan få i sig.
Man behöver inte bekymra sig över cylindervolym, varvtal och liknande.
En R1a ger sisådär 165 hk, så förgasarna passar bra till en 165hästare.
Fördelen med flera portar (eller flera förgasare i detta fallet) är att flera små hål ger högre flöde än ett stort även om arean är densamma.
Varför vet jag inte.
Detta ger att förgasarna jobbar med en högre gashastighet = Bättre blandning = Bättre gassvar och högre fyllnadsgrad.
Att välja MCförgasare gör att man har massor av billiga munstycken att välja på och att det lagts ordentliga pengar på utveckling.
Utvecklingsbudget för bilförgasare försvann nog för 20 år sedan..

Utloggad folkrace

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #9 skrivet: februari 27, 2011, 10:26:43 AM »
har kört weber å solex med bland kammare me.funkar riktigt bra

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #10 skrivet: februari 27, 2011, 12:09:11 PM »
Jag tror att det är bättre att ha dem på ett gemensamt insug.
Då jämnas pulserna och undertrycket ut på låg och mellanvarv och ger förgasarna ett lättare jobb.
...
En R1a ger sisådär 165 hk, så förgasarna passar bra till en 165hästare.
Fördelen med flera portar (eller flera förgasare i detta fallet) är att flera små hål ger högre flöde än ett stort även om arean är densamma.
Varför vet jag inte.
Detta ger att förgasarna jobbar med en högre gashastighet = Bättre blandning = Bättre gassvar och högre fyllnadsgrad.

Pulserna jämnas ut, och flödet sänks till en fjärdedel - eftersom varje cylinder kan suga genom fyra förgasare samtidigt. Eftersom problemet med förgasare som kan ge mycket effekt på fullgas är att dom fungerar dåligt på lågfart p.g.a. för låg gashastighet lär ett plenum bara göra den situationen värre - men för all del, när brydde sig någon om fungerande lågfartskörning på en folkracebil senast?

Vill gärna veta vad du baserar att fler mindre portar ger högre flöde än färre stora på.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #11 skrivet: februari 27, 2011, 14:44:53 PM »
Bilförgasare slutade snarare att utvecklas för 40år sedan.

Men ni har inga bilder på MC förgasare med plenumkammare? Eller för den delen dubbla Solex, Weber eller Dellorto?

Och hur kan det komma sig att ingen använder plenumkammare till 4 portar inom rally eller rallycross?

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #12 skrivet: februari 27, 2011, 19:27:33 PM »
Det skulle man kunna tro.
Men största problemet är att bakpulser fetar blandningen.
Vid varvtal strax över tomgång räcker det med någon cm till förgasare brevid för att insugspulsen inte skall påverkas någonting av förgasaren brevid.
Att köra med bludder i registret (oavsett var) är oerhört irriterande.
Att flera små hål flödar mer än ett stort är enkel strömningsdynamik.
Ju större hål, desto större tryckvariation i luftströmmen.

Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #13 skrivet: februari 28, 2011, 20:37:09 PM »
Som jag förstått det så får man bättre gasrespons med ett spjäll per insugsrör, plenumkammare används ofta på dragracebilar där det inte spelar så stor roll med respons.

Det man kan fundera över är att på rallybilar så använder man ofta mc-förgasare men jag har aldrig sett några som har plenumkammare. Vad kan detta bero på? Gör de fel tror ni? De som betalar 50 000 och uppåt för en motor?

/Karl

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2011, 17:49:17 PM »
De finns ju mc förgasare med och utan acc pump, och jag har hört att förgasare utan acc pump inte funkar så bra på bilar att det blir väldigt dåligt gassvar på dom.

Så jag undrar om de är någon som vet med säkerhet att man måste ha acc pump på förgasarna för att dom ska fungera bra eller om det finns några andra hemligheter för att få dom att fungera bra utan acc pump ?