Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Min b23e i 240 gle -84  (läst 7587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Haapasaari

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Hellre trattar än rattar!
    • Visa profil
Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 10, 2014, 19:30:30 PM »
Tjena, gällande min b23E -84 då, läst runt en heldel på internet, jag har A-kam? eller H kanske? och de klenare lagren? Nåja bygger iaf folkracer på denna bil. Hade nu tänkt mig trimma denna lite iaf! tänkte mig följande-
-Orörd topp
-Extraktor, 2.5 tums avgas
-Kam, NH 187. Denna kam? Farsan påstår nu att den kommer från en rallycrossmotor. Har sökt på internet om denna kam utan någon framgång alls. Någon som har info om denna kam? Mätte bascirkeln och den ligger på ungefär 33.1mm, vad är bascirkeln på orginal och vilka lashcaps är rekomenderade isf? om de krävs. På baksidan av kammen står de 3 saker ristat, (NH 187), 15 och 102° eller 10.2 ° men antar de är 102 ° nockvinkel, kan de stämma?

Ni som nu är rutinerade tror ni alls på detta recept isf? kommer jag behöva hårdare ventilfjädrar? ställbart kamdrev? har säkert glömt en massa jag kunde nämnt. Alla tips är varmt välkomna och uppskattade!

tackar på förhand för svar! :)  :goodluck:

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Min b23e i 240 gle -84
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2014, 21:48:17 PM »
b23e från 79-80 har 405topp och H-kam 140hk.
b23e från 81-83 har 405topp och K-kam  136hk
b23e från 84 har 398 topp och A-kam och typ 127hk eller nått sånt.
Alla b23er har samma lager och det är dom stadigaste 85kom b230 som har dom klena bottendelarna med mindre lager och klena vevstakar vilket brukar hålla på sugmotorer iaf men på turbomotorer ger dom upp rätt fort.
187 kammen är inte lämplig och köra med standard topp och k-jet ligger borta på jobb så kan inte kolla i datorn efter värden på den men gissar att det är 12,5-12,8mm lyft och 310gr dur vid ventilspel om jag inte minns fel är det 36mm bascirkel på standardkammarna
Den kräver betydligt bättre topp och ventilfjädrar än standard 398 och den är väldigt svår och få och fungera med k-jet även om det kanske kan gå om man lägger ner mycket tid och har stort kunnande om insprutningen.
jag tror motorn skulle gå bättre med en H eller K kam eller kanske nån mild trimkam typ fs280 eller fs122 vassare är inte lönt med den toppen.
mvh
« Senast ändrad: oktober 10, 2014, 22:15:27 PM av sleepy_ »

Utloggad Haapasaari

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Hellre trattar än rattar!
    • Visa profil
SV: Min b23e i 240 gle -84
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2014, 23:22:54 PM »
Du kan du! tack för svar!  :yourock:

Har en 405 topp liggandes och ett par dellorto 48or, va tror du om det? min budget på motorn är ca 3500kr, då har jag följande liggandes
-Orörd 405 topp
-Dellorto 48or
-insug
-NH 187 kamaxel
har ytterligare då 3500kr att köpa grejer för, tror du de går att få att lira bättre?
vad behövs inhandlas?
+ extraktor
+ 2.5 tums avgas
+hårdare fjädrar kanske?
+plana toppen?
nått mer?

kan göra ställbart kamdrev på skolan :)
skulle vara rätt kul att åka ifrån alla på isen i vinter :)
« Senast ändrad: oktober 10, 2014, 23:27:01 PM av Haapasaari »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Min b23e i 240 gle -84
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2014, 04:02:11 AM »
En planad standard 405 topp med hårdare fjädrar extraktor grövre avgassystem och 48er skulle fungera bra till den kammen och på isen skulle den nog bli rolig och ge kanske 180-190hk rätt bestyckat ev några hk till om man får allt och harmonera riktigt sen behövs värre topp
dock skulle jag nog inte använda 48erna i folkrace (möjligen på nån stor festival) då dom är värda nästan vad du får sälja bilen för:-P
sen får du räkna på att det kostar en del och bestycka förgasarna då man brukar få prova en del innan man hittar rätt.
så ska motorn gå folkrace skulle jag kört k-jet insprutningen 405topp och en snällare trimkam typ fs122 med extraktor och lite bättre avgassystem det räcker om man kör för att ha roligt och inte satsar på A-final och vill känna sig säker på och få anbud på bilen:-P

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: Min b23e i 240 gle -84
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2014, 20:31:41 PM »
åka 48or på en orörd topp anser jag är en dum ide då dom behöver en bra topp för att gör det jobb dom är avsedda för nämligen blanda luft/bränsle i rätt mängd. kör då hellre k-jet eller satsa några tusen på en bra topp så du kan åka med dina 48or:))
Gör som Ford köp Volvo

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Min b23e i 240 gle -84
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2014, 10:37:15 AM »
48er fungerar på en standard 405 topp och inga större problem och bestycka in dock ger dom nog ingen mer effekt än med 45er då toppen stryper långt före.
Kanske lite svårare med bestyckningen när förgasaren går från lågfart till högfartskretsen men annars tror jag kammen gör betydligt mer än toppen då det gäller bestyckningen.
Sen så hade en bra 46/38 topp säkert gett 20-30 hk till utan några direkta nackdelar.
men räknar man sen in att 45er är ett par tusen billigare så hade dom ju vart ett bättre val då dom inte har några nackdelar i det här fallet.
Men då Haapasaari redan har 48er hade jag inte tvekat med och använda dom på isen.
men det är ju min åsikt och inte säkert att den är helt rätt så kom gärna med egna erfarenheter :)
mvh