Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Montera 16V-topp på b230F-block  (läst 325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 242142

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 13, 2020, 18:16:56 PM »
Hej, ny här på forumet och detta ämne har nog stötts och blötts ett antal ggr. Men jag provar iallafall:

Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes.

Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn, använder 1981 års 240 GLT:s brytarlösa blockmonterade fördelare. Kortar den fördelaren om så behövs samt med krabblock från Peugeot.

Går det att montera över apparataxeln från en tidigare B230-motor med uttag för mekanisk bränslepump eller passar den ej?

Funkar det med mekanisk bränslepump för att förse förgasarna tillräckligt med bensin eller är elektrisk bränslepump det enda alternativet?

Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.

Utloggad 242142

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #1 skrivet: december 13, 2020, 18:32:35 PM »
Ska också tillägga att jag inte är ute efter extremtrimning i första hand utan bara vill att grejerna ska lira ihop.
Motorn ska monteras i en 244 eller 242, årsmodell 1983 på båda, är idag original förgasarbilar.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #2 skrivet: december 14, 2020, 07:06:30 AM »
Agregataxeln från äldre b21/b23 passar och mekanisk pump går använda den kan dock ge lite högt tryck så en filterking eller liknande kan behövas för att inte förgasarna ska flöda.

Fördelaren måste kortas/byggas om alternativt om man bara använder den för givaren utan locket och låter fördelarlocket på toppen fördela ut gnistan.

Så måste man ju lösa kamremsbiten minns inte på rak arm vilken rem man brukar använda och så får man ta drevet på veven och remskivan från b234 alternativt svarva av originalet så den inte kommer längre ut och fläkt/generatorremmar slutar linjera.
« Senast ändrad: december 14, 2020, 07:23:58 AM av sleepy_ »

Utloggad 242142

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #3 skrivet: december 14, 2020, 11:34:27 AM »
Tusen tack för svaren, då har jag kommit en bit på väg!👍 Tror nog jag provar att korta fördelaren och använder den i blocket då jag inte vill såga i torpedväggen. Annars är det ju en smart lösning att använda så att säga 2st fördelare.

Kommer förresten ihåg en som körde med 16V-bygge i en Opel Ascona och han körde tydligen med B20-fördelare på samna ställe som den sitter i B20-blocket, tror det var så iallafall. Det var nog över 15 år sen jag läste om det i Bilsport.

Man använder tydligen en kamrem från VW och spännare från Opel.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #4 skrivet: december 15, 2020, 12:34:30 PM »
Jo på tex en folkracebil där man bara kan göra plats med en slägga eller om motorn ska sitta i en bil där det ryms borde det fungera bra med 2 fördelare.
En b20 fördelare borde gå använda men man får göra någon lösning för att montera den där vevhusventilationen sitter och driva den med oljepumpsdrivningen sen göra en ny  vevhusventilation.
För att korta en bör man ju iaf ha tillgång till svarv gärna kunna svetsa alu.

Utloggad 242142

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #5 skrivet: december 18, 2020, 06:58:40 AM »
Fick höra nåt mer angående dessa byggen att man brukar använda separata tändspolar från någon annan bil, vet ej fabrikat, och använda den bakmonterade fördelaren utan lock med enbart tändlägesgivaren. Dessa fördelare satt väl på B230E från 740 bla. Stämmer detta?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #6 skrivet: december 18, 2020, 10:43:50 AM »
Bygger man med ezk tändningen från en b230e från 740 går det använda en sådan fördelare med givare eller om man styr tändningen med tex ett ms kan man ju välja fritt om man vill trigga på veven, kammen, med en blockmonterad fördelare osv.
Men då kan man ju lika gärna köpa spjällhus istället för förgasare och styra bränslet med det också.
Styr man tändningen med ett ms kan man också använda nästan valfri tändspole/tändspolar.
Bland det vanligare är nog ett sk coilpack och sen wasted spark om man bara använder en trigger.

Utloggad 242142

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« Svar #7 skrivet: december 18, 2020, 16:55:48 PM »
Perfekt, olika möjligheter, bara beroende på hur mycket tid och pengar man vill plöja ner i projektet! Ska nog försöka med kortad fördelare alt med B20-fördelare, om man inte kommer på andra tankar.