Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Montering vevaxeldrev b23/230  (läst 7603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lklakej

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Montering vevaxeldrev b23/230
« skrivet: augusti 11, 2015, 22:31:30 PM »
Känner mig rätt less efter min andra ventilsallad med samma orsak  :banghead: Vad gör jag för fel när jag drar vevaxeldrevet på min B23/230? Båda gångerna har bulten lossnat under pågående tävling. Kör 60Nm och vinkeldrar 90 grader.
Har en teori att jag rengjort för dåligt samt inte använt loctite.
Tänkte proffsen här skulle tillrättavisa mig innan jag gör ytterligare misstag.
...fruktansvärt less på att alla bra bilar snart har rostat bort!

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2015, 04:45:53 AM »
60nm +90gr är väll vad man ska dra en toppbult jag tror jag  dragit typ 165nm eller något sådant.
Men det är olika på b23 och b230
Är man noga med rengörning och använder locktite så brukar det sitta.
Men efterdra alltid det viktigaste efter nymonterade motorer fått lite i körning typ vevaxel kamaxel sträckare ställbart kamdrev kollat ventilspel mm.
jag har varit med om ett ställbart kamdrev som rallat lös men upptäktes innan bultarna gått av så motorn klarade sig (En gatmotorn med kam, tryckare, ventiler för 7-8000 så det kunde blivigt dyrt)
Kopplingssidan anser jag dock är ännu viktigare då ett löst svänghjul kan titta in till fötterna likt en sågklinga  där rengjör jag alltid noga är vevaxeln rostig så först stålborste sedan lägger jag på ventilslippasta och gnuggar så ytorna
nöts till mot varandra då det är friktionen mellan materialen som ska hålla svänghjulet och inte bultarnas radiella styrka.
mvh

Utloggad lklakej

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2015, 09:55:12 AM »
Kollade upp momenten en gång till.
Det jag fått fram är att B23 dras 165nm.
B230 dras 60nm+90grader.
Från och med nu blir det ventilpasta och loctite.
Tack för tipset
...fruktansvärt less på att alla bra bilar snart har rostat bort!

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« Svar #3 skrivet: september 03, 2015, 13:10:13 PM »
Jag drar med mutterdragare som får smattra 10-20 sekunder, har aldrig hänt nåt för mig. Eller jo... Då man drog endast tills det såg ut som att bulten inte rörde sig. (Dock var det en original A motor så det var "bara" byta drevet).
Dock nu på senare tid använder jag locktite för att "limma" fast drevet (inte bulten) :-)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« Svar #4 skrivet: september 04, 2015, 08:41:05 AM »
Det lät som en dålig ide sedan drar ju alla mutterdragare olika har tex 1" mutterpurra på jobbet som drar 1500-2000nm
och är den då tryckluftsdriven är det ännu större skillnader beroende på kompressor slang tryck mm.
men visst är det en bil som förväntas leva en eftermiddag på isbana eller i ett grustag så är det ju inte så noga...