Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Folkraceshop skrivet augusti 02, 2010, 20:47:55 PM

Titel: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 02, 2010, 20:47:55 PM
Alla kåpor är borta på B230 i nya bilen. Finns det nåt bättre sätt att sitta övre dödläget än att peta in en skruvmejsel i tändstiftshålet? Har fått för mig att markeringen på remskivan ska stå klockan 12. Kan det stämma  ???
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Gunnarsson skrivet augusti 02, 2010, 22:39:35 PM
Om minnet inte sviker ska vevmarkeringen stå rakt mot kamaxeln.
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 03, 2010, 02:50:45 AM
det är en liten markering på kåpan som främre vev tätning sitter i och på ena plåten som sitter på veven:)
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 03, 2010, 08:17:41 AM
Om minnet inte sviker ska vevmarkeringen stå rakt mot kamaxeln.
Kruxet är ju att när toppen är planad, så kan man inte lita på kamaxels markering..

det är en liten markering på kåpan som främre vev tätning sitter i och på ena plåten som sitter på veven:)
Jag kollar detta..
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Gunnarsson skrivet augusti 03, 2010, 08:48:13 AM
Jag syftar på att markeringen på veven ska peka mot själva kamaxeln, inte att du ska läsa av några markeringar på kammen.
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 03, 2010, 10:16:20 AM
(http://www.turboperformanceclub.com/_files/faq/kamremvohc.gif)

Men det blir ju inte rätt när man planar toppen  ??? Kamdrevet förskjuts några grader vid planing.
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 03, 2010, 13:34:32 PM
blir väl inte så mycket ändå? :P
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet augusti 03, 2010, 18:08:58 PM
planar man toppen så hamnar den väl bara närmare veven, dvs inte förskjutet åt nåt håll? då borde det funka :)
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 03, 2010, 18:16:36 PM
då man planar toppen blir ju kam tiderna lite avikande men inte något mycket...den blir lite senare
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 03, 2010, 20:09:08 PM
Är ju ganska noga om man ska ställa kammen med TDC-lyft...
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 03, 2010, 20:22:54 PM
jo det är klart men annars går det ju fort att riva toppen och göra det exakt.
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 03, 2010, 20:39:29 PM
Jo det får bli det. Upptäckte nu att det är ett sjujävla axialspel på veven, så det blir att riva ur skiten och renovera. Som vanligt.  :doh: Köpte på bud i Motala på onsdagen. Toppen skulle vara fint gjort. Jo tack, kammen, en FS296  ;D stod på noll och med ventilspel på c:a 0.7.  Bra gjort  :doh:
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 03, 2010, 22:01:03 PM
hahaha verkar som att du har fått tag i en riktig skit motor :S det är väl någon som borde ägna sej åt annat, t.ex. virka eller plocka svamp som har skruvat i den XD hehe tur dom är så lätt skruvade dom där motorerna bara :)
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: volyota skrivet augusti 04, 2010, 00:22:54 AM
han som hadde bilen före dej kanske va alergisk mot effekt ?? men det finns ju så många konstiga personer på den här planeten men det kanske är bra så man slipper vara ensam
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 05, 2010, 01:58:52 AM
haha men det funkar ju det också...men borde inte motorn ticka som fan med ett ventilspel på 0,7??? lika bra att köra med en A kam med ett spel på 0.3 i såfall XD
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 05, 2010, 08:54:05 AM
Jo, det gjorde den, men motorn gick inte när jag köpte den på bud, så jag visste inte hur den lät..
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 05, 2010, 16:23:24 PM
var det ens värt att köpa den?? ja tänkte om det var så mycket jobb på den. satt det några värre grejjer där som gjorde det värt eller? :)
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 05, 2010, 23:08:15 PM
Såg inte bilen igång då jag inte var på plats innan den stannade efter 2 kurvor i första heatet. Trodde nog att den skulle vara ok om man drar ner den till Motala-festivalen, men alla har inte samma ambitioner...  Karossen är iallafall i gott skick  :D
Titel: SV: Nolla B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 06, 2010, 15:37:09 PM
jadu då var det kanske värt:) renovera motorn och sen köra.