Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Passande kam?  (läst 5041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TG-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Passande kam?
« skrivet: februari 20, 2010, 12:57:42 PM »
Tänkte höra om någon har ett bra altenativ på trimkam då jag bygger ny motor :). De är en B230E alltså med Mek. sprutet (påställt då) 530 topp planad ca 1-1,2 mm med nyfrästa ventilsäten, nyslipade ventiler och lite putsade inlopp och avgas kanaler (inte direkt portad bara putsat bort och jämnat till graderna och ojämnheterna ifrån fabrik). Så vilken kam passar bäst till detta för att få ut så mycket kräm som möjligt  :)

Tackar för svar.



 

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Passande kam?
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2010, 21:16:52 PM »
egentligen bara en sak att tänka på har du hög duration måste det vara rättså mycke lyft annars blir det dåligt vakum och då är kjet svårt att justera så det blir bra..alla kammar går att använda men det är körbarheten som blir lidande..värsta kammen jag själv byggt med va en 304 dur och 14.7 i lyft den lät som en stenkross på låga varv men ute på banan så gick den helt kanon drog från 2500-7500o med riktiga ventilfjädrar så varva den lätt 9700

Utloggad TG-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Passande kam?
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2010, 18:28:26 PM »
Okej tackar :) Jag har tänkt lite på

FS300:
Duration:   300°
Lyft:   11,93mm

Men då krävs det ju "ventilförhöjare" och undrar då oxå om det funkar bra att köra med detta? blir det inte lätt ventilsläpp om man fortfarande kör med original fjädrar? med tanke på den extra vikten som blir? undrar oxå om detta är ett bra val av kam eller finns de nå bättre altenativ?

kom gjärna med fler altenativ och spekulationer! :) 
 

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Passande kam?
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2010, 22:39:06 PM »
Alla omslipade kammar kräver ventilhattar (lashcaps). Detta pga att man reducerar bascirkeln, för att uppnå ett högre lyft på kammen. Jag tror att FS300 blir lite för vass till din motor. Välj hellre FS280, FS122 eller möjligen FS296.
Ventilsläpp kan du få, men inte beroende på lashcapsen...dom väger inte många gram styck.

Utloggad TG-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Passande kam?
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2010, 18:10:59 PM »
Okej Tackar så mycket för svaren:)

Då tycker jag FS296 låter interesantast. Så de blir nog att införskaffa sig en sådan men respektive tillbehör + lite annat smått och gott :P Undrar oxå om B20 ventilfjädrarna passar i B230 fjädrar och kan då användas som dubbla? Och hur mycket som då behövs göras med tanke på att ventiltalrikarna inte blir o passa om det nu skulle gå.

   

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Passande kam?
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2010, 01:09:41 AM »
Satt o läste lite här på forumet.                              :read:
Ska just till med motor nr 2.
B230 med mek sprut.
Portad planad 530,44-38ventiler,extractor o skelettsvänghjul,tänkte ha en FS300 som jag vet funkar kalas bra med förgasare.
Men nu börjar jag fundera på om den funkar till sprutet???     :doh:
 :help:
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Passande kam?
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2010, 08:00:03 AM »
Kan gå, men ta hellre en snällare kam...

Det kan man säga generellt. Om man är osäker, gå ner en steg på kammen...