Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: MrSimson skrivet maj 25, 2009, 19:44:40 PM

Titel: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 25, 2009, 19:44:40 PM
Tjenare!
Hade tänkt att plana toppen på min B21A -79 efter att ha luskat lite om det så säger nån att det inte går att plana en sådan topp? att den redan är ''maxplanad''? Hur är det egentligen? kan jag plana eller inte? Och om det går... hur mycket utan att behöva byta kamrem och göra en massa annat?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet maj 25, 2009, 22:30:28 PM
Är väl en vanlig 160/398-topp, inget problem att plana såna. Har dock ingen aning om hur mycket som är lämpligt att plana på en sån motor.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 26, 2009, 09:41:15 AM
ok så bra då är det bara att plana på... :P Men vad kan vara rimligt att plana? 2mm eller? Ska väl säga att jag inte tänker byta kamrem eller ändra nåt på ventiler mm.
Har en FS122 kam till den ska väl sägas också... Vad rekommenderas?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Stormen skrivet maj 26, 2009, 10:51:38 AM
2mm ska gå med originalrem. Vill du plana mer än 2.5mm bör du byta rem.
Biltema i Linköping har fortfarande pintoremmar lösa, i alla fall hade dom det sist jag var där, kostar 70-80:-.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 26, 2009, 16:37:10 PM
har nu kollat på toppen och sett ett nummer: VOLVO 1000160 betyder det att jag har en 160 topp? O går de att plana eller är det bara olika beteckningar på dem fast samma topp som 140/398?`tacksam för svar
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: renegade skrivet maj 26, 2009, 16:54:56 PM
enligt mina erfarenheter så kan man inte plana en sånn topp mer än 1mm för då spricker den :(
helt enkelt pga att kylkanalerna är för stora så det blir för lite gods mellan kanalen och förbränningsrummet.
men det kanske bara är jag som har otur eller håller på med dåliga ämnen ::)
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 26, 2009, 18:40:07 PM
ok... vet någon om det går att sätta dit en annan topp på motorn som går att plana mer?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet maj 26, 2009, 19:52:30 PM
Ja, 1000160 betyder 160-topp. 1000*** står på alla toppar, de tre sista siffrorna skiljer beroende på vilken topp det är.

Jag menade 160 när jag skrev 140 förut. Minnet är lite si och så  ;D

Alla B21-23-230-toppar bör gå sätta på den motorn, med ett undantag: 631 från B230K. 160/398/530 är så gott som likadana när det gäller kanalerna men jag har hört att just 160 ska ha extra stora kylkanaler (större än de stora på 398/405 har någon sagt, jag vet inte om det stämmer) som kan ställa till det lite. 405 och 531-toppen är bättre än övriga effektmässigt, ska ge några hästar att byta till sån även utan andra ändringar.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 26, 2009, 20:18:58 PM
ok tack så mycket för all info  :)
Men säg då att man planar 1mm för att vara på den säkra sidan så att den inte går sönder ger det så mycket i effekt då?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: ljon skrivet maj 26, 2009, 22:33:31 PM
Har 160 topp på min bil planad 2,5mm, Men behövdes förstås kortare rem och justerbart drev. mvh Johan
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 26, 2009, 22:39:44 PM
Har 160 topp på min bil planad 2,5mm, Men behövdes förstås kortare rem och justerbart drev. mvh Johan

ok...och den har det inte blivit några sprickor eller nåt i? konstigt det där... Men var går gränsen för om man behöver kortare rem och justerbart drev då?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Stormen skrivet maj 27, 2009, 10:57:58 AM
ok...och den har det inte blivit några sprickor eller nåt i? konstigt det där... Men var går gränsen för om man behöver kortare rem och justerbart drev då?

Ska du plana mer än Volvos gränsvärde (tror det är 0,5mm) och köra annan kam än en original måste du ha justerbart drev (alternativt rycka styrstiftet). I alla fall om du vill ha ut max av kammen. När du planar toppen kortar du avståndet mellan remhjulen, alltså kommer kammen att vrida sig, i och med att remmen inte rör sig.
Gränsen för kortare rem är nog vid ca 2,5mm. Det finns dom som har modifierat spännaren också, men kan man få tag på en billig pintorem tycker jag att det är överkurs.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 27, 2009, 15:32:57 PM
Men om vi säger att jag planar 2mm och använder mig av en FS280 kam, vad måste jag göra då? kan jag då alltså köra med standard kamrem? Men inte med standard kamdrev?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 28, 2009, 17:07:46 PM
Men om vi säger att jag planar 2mm och använder mig av en FS280 kam, vad måste jag göra då? kan jag då alltså köra med standard kamrem? Men inte med standard kamdrev?

Snälla hälp...  :-\
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: renegade skrivet maj 28, 2009, 18:48:52 PM
precis det funkar om toppen håller
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: volyota skrivet maj 28, 2009, 20:26:53 PM
plana 2mm och pinto rem då stämmer nästan inställningen på kammen det skiljer så lite att det funkar ok
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 29, 2009, 10:20:41 AM
vilken utav pintomotorerna är det? 1.6  1.8  eller 2.0?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet maj 29, 2009, 13:07:48 PM
vilken utav pintomotorerna är det? 1.6  1.8  eller 2.0?
2.0 OHC
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 29, 2009, 13:27:23 PM
ok tack  ;)
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: knöppen skrivet maj 30, 2009, 18:08:06 PM
vi planar 2,5 mm å sätter dit kortare rem å så filar vi ett större spår i kamhjulet å drar åt.. det funkar aldrig någon topp som spruckit för mej å ja kör mej månen 7 kam.. och du kan göra de på en 160 topp.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet maj 30, 2009, 18:51:39 PM
det funkar aldrig någon topp som spruckit för mej
Kan alla vara snälla och tänka lite på att använda punkt, komma och andra saker där de passar. Det du skrivit går läsa ut på två sätt som får rätt olik betydelse...

Det funkar, aldrig någon topp som spruckit för mej.
Det funkar aldrig, någon topp som spruckit för mej.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: knöppen skrivet maj 30, 2009, 19:29:21 PM
hade lite dåligt betyg på svenskan i skolan ::) men de funkar., aldrig någon topp som spruckit för mej ;)
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 31, 2009, 21:10:54 PM
vi planar 2,5 mm å sätter dit kortare rem å så filar vi ett större spår i kamhjulet å drar åt.. det funkar aldrig någon topp som spruckit för mej å ja kör mej månen 7 kam.. och du kan göra de på en 160 topp.

du menar alltså det spår som styrpinnen sitter i?  Åt vilket håll ska hålet vara större då?

mvh simon
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Stormen skrivet juni 02, 2009, 13:18:25 PM
Jo, det är det spåret som ska filas. Om du ställer in kammen rätt så lär du märka åt vilket håll det ska filas.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet juni 02, 2009, 13:28:04 PM
Ett alternativ är att man tar ur sprinten och borrar ett nytt hål i drevet och kammen. Sedan slår man in sprinten i det nya hålet, när man är nöjd med inställningen..
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet juni 02, 2009, 13:31:14 PM
Om du ställer in kammen rätt så lär du märka åt vilket håll det ska filas.

Ja ok och där kom vi till nästa problem som jag har... Är det någon snäll själ som kan skriva en beskrivning på hur man ställer in en kam? Vore mycket tacksam.  :)

MVH simon
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet juni 02, 2009, 13:33:07 PM
http://folkraceforum.se/index.php/topic,73.0.html
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: MrSimson skrivet juni 02, 2009, 16:09:03 PM
så bra  :D nu hoppas jag att det ska gå bra
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: knöppen skrivet juni 02, 2009, 22:38:19 PM
ja filar krysskil spåret.och så drar ja till lite extra ;)
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet juni 03, 2009, 06:42:02 AM
ja filar krysskil spåret.och så drar ja till lite extra ;)

Vart sitter krysskilen på en B21:a?
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: vargen skrivet juni 09, 2009, 17:29:17 PM
Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .

först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är

1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.

sedan kommer

1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.

1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.

alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.

Nya topparna.

1000530 finns i alla utföranden.

1000531 svanhalstopp finns även som turbotopp finns inte med spridarhål.


1000631 topp till motorer med förbränningsutrymmena i kolvarna, ej att jämföra med övriga toppar.


alla toppar av äldre ursprung ärgar mer eller mindre därav dom olika resultaten i planing, men även troligt att dom redan kan vara planade med påverkar ju givetvis hur mycket man kan ta  mera.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: vargen skrivet juni 09, 2009, 17:43:23 PM
summering av kamdrev.

först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.

av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.

på den gamla sorten kan man med  fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.

att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.

gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.


nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.


lycka till
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: vargen skrivet juni 09, 2009, 17:53:04 PM
bra att veta vid planing av  volvotopp alla sorter utom 1000631.

orginal "ny"  kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.

pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.

kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .

hur gör man  Ta remmen mellan tummen och pekfingret  mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln

du ska  INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.


OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm

men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med  orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.
Titel: SV: Plana toppen B21A?
Skrivet av: Stormen skrivet juni 10, 2009, 11:00:12 AM
Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .

först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är

1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.

sedan kommer

1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.

1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.

alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.
Stämmer inte, 530 och framåt finns bara med små kylkanaler. Hur det är på dom äldre vet jag inte säkert, men 405 finns med både stora och små.

summering av kamdrev.

först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.

av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.

på den gamla sorten kan man med  fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.

att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.

gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.


nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.


lycka till

Kan vara värt att nämna att dreven till kamaxeln och mellanaxeln har identiska kuggar, men olika ET. Vissa drev är även schimsade. Det märks tydligt om du har fel drev på fel plats. Lägger man något plant på båda dreven ser man direkt om det stämme eller inte, sen är det alltid bra att titta hur remmen går över dreven när man snurrat några varv.

bra att veta vid planing av  volvotopp alla sorter utom 1000631.

orginal "ny"  kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.

pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.

kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .

hur gör man  Ta remmen mellan tummen och pekfingret  mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln

du ska  INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.


OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm

men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med  orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.

Ska man nolla blocket med klocka kan det vara bra att ha det i åtanke när man har toppen borta, aningens lättare då ::)
Varenda verkstad i hela landet och en massa mer människor har magnetfot och indikatorklocka, så man har man ingen själv borde det inte vara omöjligt att mot en bullkrans e.d. få låna en över en kväll.

Styrpinnen är 5mm

Sen en stilla undran, kan väl ändå inte spela någon roll åt vilket håll man vrider remmen när man ska kontrollera spänningen?