Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: turbo-tobbe skrivet november 19, 2011, 11:28:40 AM

Titel: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 19, 2011, 11:28:40 AM
hej är ny här ska böja köra i vår.

har en 740 med b230e vet ej om de är nån trim kam kan man se på kamen om den är omslipad?

sen har jag hafft problem med tändningen de står alldeles fel har provat flytta kamen fram å tillbaka
sen gick vevaxeldrevet så då trode vi att de va felet att vi inte kunde ställa tändningen men inte då

satte ihopp allt i går startade motor och gick som en påse nötter kolla tändingen då står den på tomgång runt 40 grader på remskivan

nån som har nå förslag på vad som är galet.

mvh tobbe
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: tjipp skrivet november 19, 2011, 15:05:31 PM
vilken fördelare har du? en bak på toppen eller har du blockfördelare?
sitter den bak på kan den vara ditskruvad i fel hål, har du blockfördelare sitter den nån kugge fel.
ca 15grader borde du pröva att ha på tomgång och sen en 30-max35 på varv...

helt hundra på att kamen står rätt? kan vara så att den sitter nån kugge fel?
toppen planad? då behöver man justera fram kamaxeln ett ställbart drev eller bora och stifta om orginalet
(sök här på forumet så finns det förklaringar på hur man justerar in en kamaxel)
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 19, 2011, 18:20:00 PM
Jag har bak på toppen . Ja de kan va att den är ditsatt fel. För när jag köpte bilen så startade den fint å gick bra på ettans växel men lägger man i tvåan så baktänder den å blir orkes lös.
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 20, 2011, 08:28:54 AM
Jag gissar att kilen i vevaxeldrevet har gått av. Riv isär allt och kolla, det är ett vanligt fel...
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 20, 2011, 09:23:27 AM
de hade gått av men har redan fixat de men får åka upp å kolla lite mer nogrant.
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 20, 2011, 18:22:23 PM
va i garaget i dag å tog isär fördelaren i dag å såg att när motorn är nollad så pekade rotorn rakt ner ska inte den va på ettans tändkabel? har alldrig hållt på med fördelaren på bak på toppen.

den går ju igång å svarar på gas med ingen tomgång vissligen har jag ingen kallstarts ventil men den har gått på timgång förut.
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: vargen skrivet november 20, 2011, 23:18:37 PM
om du lyckats sänka tändningen så behöver du ställa upp tomgången den svarta plastskruven på insuget. utåt mer tomgång.
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 21, 2011, 06:36:06 AM
Du behöver nog kolla så att inte kamremmen har hoppat en kugg eller två...
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 21, 2011, 17:27:12 PM
jag har pricis nollat motorn så de kan de inte va men de kan va är vell om de sitter en annan kam i ska man vell backa????? håller på att bli galen ska upp nu men en lika dan bil å gå igenom allt igen..
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 21, 2011, 20:05:31 PM
hem kommen från garaget flyttade kammen två kugg å den startar å svarar fint på gas, men smäller en hel del i avgasröret. och tändingen står fortfarande typ 40 grader men startar lätt å så..
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 21, 2011, 20:13:19 PM
Du ska inte flytta remmen på måfå. Du kanske har flyttat den ett kugg fel igen. Testa med en skruvmejsel i ettans tändstiftshål och känn efter när kolven står i topp. Då ska remskivan stå på noll. Kolla sen på ventilkåpan (visst är det väl där markeringen sitter??) om kamdrevet står rätt. När man planar toppen så har jag för mig att den vrider sig lite åt vänster, men aldrig en hel kugg. Om tändningen skulle stå på 40 grader så borde du knappt få igång den. Det borde mothugga när den tänder. Det skulle inte förvåna mig om vevaxeldrevet har gått igen...  :doh:
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 21, 2011, 21:33:57 PM
hej jo den mothugger två gånger sen går den som vanligt på starten till den startar. jag har nollat motorn flera gånger men kamkåpan är trasig men har mätt ut från en annan 740. har fluttat kamremen på kamdrevet flera gånger å den går bättre hela tiden. vevaxeldrevet är helt. de är inte lätt å veta när man själv inte har satt in kamen eller plana toppen, jag vet inte nått om vad som är gjort med den.

kan man kolla på siffrorna på kamen om den är omslipad?
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 22, 2011, 08:45:44 AM
Omslipade kammar brukar vara märkta i bakkant på kammen, annars kan det vara svårt att se. Det går att mäta, jag kan kolla detta senare...
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: Gunnarsson skrivet november 22, 2011, 11:09:05 AM
Brukar synas rätt tydligt på kamnockarna på dom kammar jag sett i alla fall, men man behöver ju veta hur det ser ut från början så man har nått att jämföra med...
Titel: SV: problem b230e
Skrivet av: turbo-tobbe skrivet november 23, 2011, 18:49:59 PM
de va många år sen man höll på med en volvo motor men vi jobbar på en lösning på problemet.