Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Sputtnick skrivet juni 29, 2011, 20:47:51 PM
-
Har ett litet problem. Den går en liten stund på fyra cyl. sen blir han tvär trött och går bara på tre. den blir lite piggare om man trycker in kallstarten (har den på brytare) men går fortfarande på tre.
Har inte komptestat än. Har nyss bytt bränsle pump för den förra la av. den var likadan innan trodde då att det var pumpen men tydligen inte. men då gick den bra till 3000rpm sen ville den inte längre och så fort den blev varm så tvär dog den och gick på tre.
På tävling gick den jätte bra första varvet till 3000rpm sen gick den bara på tre cyl. va så i tre heat.
någon som vet vad det kan tänkas vara?
-
låter som det är bränsletrycket som spökar mät trycket
-
Fixat bytte hela spridarsystemet och nu går den som fan. ;D
-
var utan tvekan styrtrycksventilen.
-
Problemet kvarstod. och det var inte styrtrycksventilen. ligger fortfarande på att söka felet det senaste tipset är termotidkontakten. Ska även sätta dit en sju hel***es bränslepump och se om den jag har flödar för dåligt.
-
flödet är inte problemet.. det är däremot trycket som pumpen månste orka hålla uppe rätt högt till en E-maskin.
-
har du generator på bilen?? kolla isåfall att den laddar fullt för pumpen kräver 14,4 volt för att ge fullt tryck. hade proplem med min bil och det var generaton som inte laddade fullt.
-
vad kör du för tändning vilken fördelare? .
du behöver inte ha varken termotid eller styrtrycksventil inkopplad. eller tillsatsluftsliden
kuftsliden pluggar man slangarna.
termo kontakten styr endast tillslag av kallstart .
både tillsatsluftsliden och styrtryck har egen ström styrtryket höjs under en 10min period högre tryck = mindre soppa. systemtrycket är högre tryck = mer soppa.
-
Jag har brytare med biltema högspännings tändspole.
-
nej nej det går inte förmofligen kör du utan förkopplnigsmotstånd. troligen slår brytarna ihop /eller överbelastar du kondensatorn kör standard tändspole med förkopplingsmotstånd (så tändspolen endast arbetar med 12volt och inte 14,4volt som det är i en bil.
edit anledningen. jo kondesatorn blir för varm och slutar fungera ordentligt tändfelet vandrar runt på olika stift ibland kanske den dör helt brytarlöst är det som gäller om man vill ha tillförlitlighet.
-
Jag har en bil med brytarlös tändning kanske ska plocka det så hoppas jag att det kanske funkar bättre.
-
prova går ju för att på så sett felsöka.