Nu hoppas jag att jag vänder mig till kunnigt folk med smarta lösningar
Jag har byggt ihop en ny motor till min senaste FR-bil men får den inte att gå alls bra.
Grundsetupen är:
B230A standard Grunddel
FS296 kamaxel med 0,35 i ventilspel
Mikuni BDSR40 brygga från en Yamaha R1 (1.0 i lågfartsmunstycke och 2.2 i Huvudmunstycke)
Hemmabyggt insug av 8mm stålplatta mot toppen, förgasarna använder original gummistos.
NGK BP6ES tändstift
Blockmonterad fördelare med brytarspetsar
Elektrisk bränslepump med 0,1bar i arbetstryck (då mikuni verkar ha lätt att flöda över)
2,5" avgassystem med en burk
Får en rad med märkliga fenomen på denna maskin.
Ljudet på motorgången bluddrar/påminner om en femcylindrig maskin
Tänder till och från på olika cylindrar
Efter ordentlig varmkörning i Heat så går den ej att stänga av (inte ens med huvudbrytare)
Rycker man tändkabel till ettans cylinder är ljudet på motorgången opåverkad (samma sak med övriga cylindrar)
rycker man både 1:an och tvåans tändkabel så låter den fortfarande likadant (misstänker sottändning)
Bytt stift ett antal gånger, Första bytet så såg stiften ut som följande:
1:an = sotigt men såg ut att ha fungerat
2:an = Blött
3:an = JÄTTEsotigt samt kort elektrodavstånd med svetsningstendenser
4:an = Som det ska vara, vitaktigt i mitten.
Andra bytet:
1:an = sotigt men såg ut att ha fungerat
2:an = sotigt
3:an = Blött
4:an = som det ska vara
Provat att byta:
Tändspole
kabel mellan spole och fördelare
fördelare
fördelarlock
rotor
konding
brytarspetsar (samt justerat dessa)
tändkablar
stift
Dock så blir det något mycket märkligt här!
Om jag släpper bulten som låser fördelaren (för att ställa tändningen), så gnistrar det mellan fördelare och bult!
Det hörs även att den misständer och dumpar bränsle med oregelbundna intervaller.
(Generatorn sitter kopplad på batterisidan av huvudbrytaren)
Om det är någon som löser detta så vore jag MYCKET tacksam