Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: David V skrivet april 20, 2010, 10:50:32 AM

Titel: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 20, 2010, 10:50:32 AM
Hej!

Jag har byggt ett eget insug med dubbla Stromberg 175 CDUS (de med det "gula locket" ovanpå).

Cyl 1-2 och 3-4 är helt separerade, ingen utjämningskanal finns mellan dem.
Här finns bild på insuget: http://vestgote.se/bilder/soffa/insug%20011.jpg

Bilen går ok vid belastning, men inte så bra som jag tycker den borde och det finns nog en hel del att hämta på förgasarjusteringen.
(Planad 530-topp ca 11,5:1 i komp, FS122 kam, tillsnyggade kanaler, bearbetade förbränningsrum och lättat svänghjul)

Båda förgasarna är genomgångna och har nya membran. Jag plockade dem från varsin B23-motor.

Brukar man byta munstycken när man sätter dessa dubbelt?

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 20, 2010, 21:26:31 PM
Du måste ställa på CO-halten. Undra bara hur man gör på dom förgasarna?? Byt till ett par SU annars, dom är lätta att ställa...
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Baksätet skrivet april 21, 2010, 09:37:30 AM
Sitter en skruv i botten på förgasarna, 8mm lång hylsa vrider du utåt så sånker du munstycket och den såsar på mer, Håll bara koll på att munstycket rör sig när du skruvar, Brukar kunna kärva en del. :goodluck:
Och som vanlig var noga så att bägge förgasarna får lika mycket, :goodluck:
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 21, 2010, 11:07:51 AM
Hej!

Ja, de skruvarna har jag justerat en del på. Jag har mätt höjden på både dem och nålarnas utstick med skjutmått men ändå verkar förgasarna ge olika. Speciellt på tomgång.

Mer fakta:
-Jag har ingen returledning för bränslet och ingen tryckregulator. Från membranpumpen går varsin slang rätt in i matningen av flottörhusen. Är det rätt kopplat eller blir det för högt tryck?
-Tomgångsjusteringen görs original med en skruv på insuget som justerar flödet genom tomgångskanalen i förgasaren. Den kanalen är nu pluggad och tomgången ställer jag direkt med spjällen. Bra eller inte?

Om inte ni kan hitta ett grundläggande fel typ "man måste byta munstycken" eller "Så kan du inte koppla bränslet!" så är det bara justering som återstår. Och de kan jag nog lösa genom noggrannhet och en extra stor termos med kaffe...
Men nu är det som att de inte riktigt svarar på mina ändringar... :-\

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 21, 2010, 11:25:16 AM
Hur har du ställt kammen, tändningen?
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet april 21, 2010, 12:29:38 PM
Att bara skruva ner munstyckena är ju inte helt optimalt, eftersom det ger en ganska stor skillnad på tomgång (2mm ändring när trotteln är t.ex 2mm över botten i förgasaren blir en stor förändring) men väldigt liten ändring på fullgas (mängden luft & bensin som kommer från förgasaren ändras knappt om trotteln är fullt öppen eller 2mm från fullt öppen).

Jag säger inte att det inte fungerar, det är säkert många som kört så och varit nöjda med resultatet. Jag säger bara att det ger mycket extra soppa på tomgång & lugn körning, och nästan inget extra alls på fullgas - och det borde väl snarast vara tvärt emot vad man vill när man försöker få motorn att gå bättre på fullgas.


Vad har du för färg på tändstiften efter en stunds hårdkörning, olika beroende på vilken förgasare de matas från? (Avstängd DIREKT efter den körts på fullgas, inte efter fullgas plus 15 sekunder lugn körning från banan ut i depån - då färgas dom om av den lugna körningen och avläsningen blir oanvändbar.)
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 21, 2010, 13:21:57 PM
Hur har du ställt kammen, tändningen?

Det är ett justerbart drev på den och nu står kammen på "noll", dvs avgas och insug exakt lika öppet vid TDC.
Tändningen står på originalinställningen eller nån grad "högre" (dvs tidigare).

Gunnarsson:
Bra input, så är det ju givetvis ja!
Fullgas kommer jag inte kunna påverka med CO-skruven, bara tomgång och delgas. Vill jag feta på / magra av där är det större eller mindre munstycken som gäller.
Jag ska testa att vara lite försiktigare med CO-skruven, kanske vrider jag för mycket. Den lär vara känslig just på tomgång som du säger.

Stiften är sotiga på båda förgasarna, men speciellt på det ena som är mycket sotigt. Fullgas har jag tyvärr inte någon bra teststräcka för, så det här är efter tomgångskörning.

På SU finns en knapp som man kan lyfta vakuumkolvarna med va? Höjer man dem nån millimeter ska varvtalet öka en aning och ligga kvar om blandningen är rätt. Kanske är det en metod att kolla CO-skruvens läge även på dessa? Kan ju göras med en skruvmejsel när filtrena är bortplockade.

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 21, 2010, 13:27:28 PM
Ställ kammen på 2.7mm TDC och se om det blir någon skillnad. Tändningen ska du nog ställa några grader mer..
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 21, 2010, 14:14:11 PM
Ställ kammen på 2.7mm TDC och se om det blir någon skillnad. Tändningen ska du nog ställa några grader mer..


Det är insugsventilen det gäller och med 0,4-0,45 mm i ventilspel?

Jag gör en översyn av tändning + kam ikväll och testar igen. Ska se om det inte ligger en gammal bränsletrycksregulator i garaget på en hylla (en sån med en filterkopp, typ denna) (http://www.demon-tweeks.co.uk/images/product/summary/fac_fk-alloy-67mm.jpg), gör det det så åker den på också + jag kollar vilket tryck det blir.

Återkommer med resultat!

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 21, 2010, 14:14:53 PM
Ja, det stämmer..
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet april 22, 2010, 12:09:16 PM
Fullgas kommer jag inte kunna påverka med CO-skruven, bara tomgång och delgas. Vill jag feta på / magra av där är det större eller mindre munstycken som gäller.
/David

Nu är jag inte helt säker, men det enda "munstycket" som finns i dessa förgasare är väl det som nålen går ner i? Inget mindre munstycke för att styra soppamängd på fullgas under det, som på t.ex. moppe/MC-förgasare alltså? I så fall är det nålprofilen som är det intressanta, inte munstycket - om nålen är tunnare närmast "spetsen" ger det mer soppa på fullgas, är den tunnare i övre änden ger den mer soppa på tomgång/lugn körning.

Därmed inte sagt att den BEHÖVER vara tunnare eller grövre någonstans, men när man använder en förgasare till något annat än den är inställd för från början kan man behöva göra om alla injusteringar från grunden, och på dessa förgasare skulle det betyda att man får prova olika nålprofiler tills man hittar en som ger lagom mycket soppa på alla olika belastningar - ett ganska omständigt jobb som få verkar förstå sig på och jag har ingen aning om ifall man ens kan köpa andra nålar, därför kör väl de flesta med orginalnålar. Men jag hade testkört ordentligt för att veta under vilka förhållanden motorn verkar gå fett eller magert, och sedan slipa om nålarna för att få hyfsat rätt inställning i alla fall.
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 24, 2010, 00:51:50 AM
Nu har jag ställt på 5 grader mer tändning för att komma upp till drygt 30 grader vid 3500 rpm med bortplockad vacuumslang. (hittade det här på forumet som bra B23-inställning)

Kammen är kollad och justerad till 2,7 mm vid TDC.

En noggrannare justering av förgasarna gjorde susen. Skruvade CO-skruven individuellt på varje förgasare till den gick bra på tomgång, istället för att göra precis samma ändring på båda förgasarna.
Så nu går den i alla fall rent och svarar helt okej på gas!

http://www.youtube.com/watch?v=FEvqL05EfM4

Den går bra och låter bra, men känns fortfarande rätt slö egentligen (spinner lätt på ettan på grusväg, men orkar inte fortsätta på tvåan - mycket vetenskapligt), kan vara för lite bränsle på fullast?

Någon som vet om det går att borra upp hela nålmunstycket? Förutsatt att nålen kan sänkas tillräckligt för att kompencera tomgång och lättlast, någon som testat?

Tack för felsökningstipsen!

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet april 24, 2010, 01:45:48 AM
Dags att dra fram ett räkneexempel! Låt oss säga att munstycket är 3mm i diameter, nålen är 2,9mm i "tomgångsområdet" och 2,0mm där den hamnar på fullgas (vilket inte nödvändigtvis betyder att trotteln är högst upp, den går bara upp max om motorn suger i sig så mycket luft att det behövs!) Siffrorna är tagna helt ur luften, men känns i alla fall hyfsat rimliga.

Vid 3 vs. 2,9mm blir den öppna delen av munstycket alltså arean av ett 3mm hål, minus den area 2,9mm nål täpper igen. Hålet är ca 7,07mm2 stort, nålen 6,61 och det utrymme bensinen ska fram igenom blir då 7,07-6,61= 0,46mm2.
Om munstycket borras till 3,1mm blir arean 7,55mm2, och minus nålen hamnar man på 0,94. Det skulle betyda mer än dubbla mängden bensin (en ökning med 104% för att vara exakt) om CO-justeringen inte ändras (och den skulle nog behöva ändras MYCKET för att kompensera, gissar att det är omöjligt att justera så mycket).

På fullgas med 3mm munstycke och 2mm tjock nål i munstycket får vi "nålarea" 3,14mm2, så den area soppan ska smita fram igenom blir 7,07-3,14= 3,93mm2.
Med 3,1mm munstycke och 2mm nål blir det 7,55-3,14= 4,41, en ökning på ynka 12%.

Gör man så får man alltså samma resultat som att bara pilla på CO-justeringen, stor skillnad nära tomgång och minimal skillnad på fullgas. Så som jag skrev senast är det nålen som behöver ändras för att ändra bränslemängden på annat än tomgång. Det svåra är att veta vad man behöver göra för ändring, men steg ett för dig måste vara att ta reda på om den verkligen går magert på delgas/fullgas, och därefter besluta ifall du ska försöka slipa om nålarna för att bättre passa vad motorn faktiskt behöver.
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: volyota skrivet april 24, 2010, 13:36:21 PM
ställ tändningen på 34-35 grader vid fullt utslagna vikter ca 3500-4000 varv... vakumet använder du inte alls
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 26, 2010, 13:50:15 PM
Gunnarsson:
Bra exempel, nu är jag övertygad! :)

Volyota:
Helt bortplockat vakuum, vad är fördelen?

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet april 26, 2010, 19:09:24 PM
exakt vad tjänar man på bortplockat vacum?
eftersom att man vill ha högre tändning på högvarv för att den ska hinna "brinna" klar så känns det som ren idioti att plocka bort den?
Iofs gör det kanske inte så mycket skillnad på "de lägre" varven (7-8000), men på rejält trimmade mopeder (som varvar en bra bit över 10k) märks det mycket väl iaf..

//jonathan
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: loop skrivet april 26, 2010, 23:08:53 PM
http://www.firstfives.org/faq/timing/timing_for_modified_engines.PDF

Den där är riktigt bra om man vill lära sig mer om tändning vid trim
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: David V skrivet april 27, 2010, 10:50:30 AM
exakt vad tjänar man på bortplockat vacum?
eftersom att man vill ha högre tändning på högvarv för att den ska hinna "brinna" klar så känns det som ren idioti att plocka bort den?
Iofs gör det kanske inte så mycket skillnad på "de lägre" varven (7-8000), men på rejält trimmade mopeder (som varvar en bra bit över 10k) märks det mycket väl iaf..

//jonathan

Jag kan svara i alla fall grundläggande.
Vakuumet lägger på mer tändning på delgas då du har undertryck i insuget, oavsett varvtal. Ett lägre kompressionstryck i förbränningsrummet just innan antändning gör att blandningen behöver ha lite mer tid på sig att få fart.
Vid fullt öppna spjäll har du (förhoppningsvis) normalt lufttryck i insuget och vakuumförställningen kommer inte att addera något till den totala förtändningen.
Är man bara intresserad av fullgaskörning kan man alltså strunta i vakuumet.

Men varför inte ha vakuumet också? Det var det jag fiskade efter med min motfråga till Volyota. Förmodligen är det för att det är lättare att ha koll på vad tändningen verkligen blir. Risk finns att man har ett visst vakuum på fullgas (luftfilter som bromsar, inte helt öppna vakuumkolvar i strombergförgasare mm mm) och man får högre tändning än man ville.

Enklare att ha koll på vad förtändningen verkligen blir, men borde bara vara bättre om man får till det?

/David
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet april 27, 2010, 20:02:43 PM
När man trimmar ändrar man motorns "optimala förtändning", alltså vid hur mycket förtändning den går bäst på olika varvtal/gaspådrag. Orginalfördelaren ökar tändningen ett visst antal grader vid ett visst vakuum, vikterna i fördelaren börjar slå ut vid ett visst varvtal, har slagit ut max vid ett annat varvtal, och har då ökat förtändningen ett bestämt antal grader. När motorn är hyfsat trimmad kommer antagligen inte ett enda av dessa värden vara rätt längre...  :banghead:

Ju mindre avancerat något är, desto enklare blir det att justera in det - något som verkligen är en fördel för många folkracemekaniker med begränsade kunskaper och nästan obefintliga möjligheter att testa hur motorn går seriöst i samband med justeringarna. Plockar man bort vakuumslangen så har man en sak mindre att försöka förstå & modifiera/justera rätt... Andra stummar fördelaren så centrifugalvikterna inte ändrar förtändningen.

Motorn skulle utan tvekan gå bättre med en fördelare som hela tiden ger nära optimal förtändning, men det kanske skulle kräva annan hårdhet på fjädrarna till centrifugalvikterna, modifikation så vikterna inte kan slå ut lika långt eller längre, en annan vakuumklocka som är mer eller mindre känslig eller ändrar tändningen mer eller mindre än original... Och när man lagt en massa timmar på att bygga om grejerna & i bromsbänken för att justera in dom så kommer man ändå inte ha mer maxeffekt, vinsterna kommer ligga på låga & mellanhöga varvtal och delgas. I det läget tror jag att de flesta accepterar att motorn inte går helt optimalt med en standardfördelare, när dom kan lägga den tiden och dom pengarna på att plocka ut mer effekt eller förbättra väghållningen mer genom att göra något annat enkelt istället.
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 27, 2010, 21:24:08 PM
 :dyrka: Bra skrivet
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: loop skrivet april 28, 2010, 00:04:09 AM
Jepp, det var bra förklarat. På en trimmad motorn så vill man oftast ha max tändning vid ett lägre varvtal än på en standard. Oftast under 4000. Detta gör att man kan stumma utan att tappa för mycket körbarhet.
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 02, 2010, 20:14:21 PM
Lånar tråden lite...
Har en b21a med nåt hemmagjort dubbelinsug och en pierburg o en stromberg. Bytte kam o planade toppen o lite så för ett tag sen, då gick den alldeles för snålt o jag ställde upp co-skruvarna en bit o sen gick den kanon. Tills idag :( skulle flytta bilen o då går den inte bra alls, öppnar på huven o hör att ena förgadsaren suger väldigt mycket luft, medans den andra inte suger alls nästan. Om man håller handen för luftintaget på  den som suger mycket så dör motorn direkt nästan o om man gör samma sak på den som knappt suger alls så kan man hålla nästan hur länge som helst utan att motorvarvet ändrar sig alls. Provade att skruva lite till på den som knappt suger men det händer i stort sätt ingenting. vad kan felet vara?  ??? Det konstiga är ju att den har gått bra innan o sen bara helt plötsligt går illa. Är det en av förgasarna som har pajat? ??? o vilken i så fall? ???

Tacksam för hjälp

MVH Simon
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Baksätet skrivet maj 02, 2010, 20:22:12 PM
Kolla membranet på den förgasarn som inte suger.........
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 02, 2010, 20:41:23 PM
Kolla membranet på den förgasarn som inte suger.........
glömde säga att jag kollat det. Dock kan det ju vara så litet hål att det inte syns eller ???
Men troligtvis är det den förgasaren som inte suger som det är fel på eller?
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Baksätet skrivet maj 02, 2010, 21:30:16 PM
Nja det kan räcka med ett litet hål men du borde du sett det när du hade isär den,
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 02, 2010, 21:39:14 PM
Nja det kan räcka med ett litet hål men du borde du sett det när du hade isär den,
ok... Vad kan det då vara om det inte är membranet då?
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Baksätet skrivet maj 02, 2010, 22:05:56 PM
Låter som membran,  Inte troligt att du pajat nått i Bottendelen eller ventiler eller dyligt på 2 cylindrar, Men det klart den kan ha sugit sämre på 1 cylinder förut och nu har det hänt nått med den andra ochså ??
Nja kolla på Membranet en extra gång, Eller byt till ett nytt ..                Nån annan som har mer ideer???
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 10, 2010, 18:44:25 PM
bytte membran i den som knappt sög nåt, med dåligt resultat tyvärr. tänkte byta andra också för säkerhets skull men annars vet jag inte... vad kan det vara mer som kan gå sönder och ge detta fenomen?
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet maj 10, 2010, 19:56:56 PM
Kolla så att inte nålen har släppt från kolven. Det har hänt mig en gång...
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 10, 2010, 20:14:52 PM
Kolla så att inte nålen har släppt från kolven. Det har hänt mig en gång...
du menar att den har ramlat bort helt eller? det har den inte gjort.
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: Folkraceshop skrivet maj 10, 2010, 20:26:21 PM
Nej, att den ligger kvar i munstycket när du lyfter på kolven....
Titel: SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
Skrivet av: MrSimson skrivet maj 10, 2010, 20:37:40 PM
nej den sitter nog där den ska tror jag...