Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Haapasaari skrivet juni 19, 2013, 21:31:08 PM

Titel: Renoverar samt småtrimmar b21e
Skrivet av: Haapasaari skrivet juni 19, 2013, 21:31:08 PM
Tjena, som rubriken lyder renoverar jag en b21e motor. Eftersom jag bara är 15år så är min budget mycket låg och försöker alltså bygga den så billigt de går med delar jag sitter på hemma. Jag har 3 kammar att välja mellan och här kommer problemet vilken kam bör jag använda? vill förstås bygga en så rolig motor jag kan till vinterns lek med grabbarna ute på isen :D

kammar jag ligger på:
A-kam
D-kam
och en okänd kam jag inte hittar någon bokstavsmärkning på, de märkning om finns är
- 18^7 (18upphöjt till 7 ) eller 182
- 10^2 (10upphöjt till 2 ) eller 102
- 15
- (NI) i en cirkel eller N1 i en cirkel
vad kan de vara för kam? kanske jag förklarat dålig. :( nå iaf vilken kam bör jag välja? behöver jag ställbart kamdrev?    ???

kan också informera om att jag ska köra med dellorto 48or och lätt portad topp. orginaltopp från b21e motorn antar att det är en 405a men kanske är helt fel ute.  :laugh:

tackar för alla svar  :dyrka:
mvh: Patrik
Titel: SV: Renoverar samt småtrimmar b21e
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 20, 2013, 05:24:45 AM
D kammen är ett steg vassare än A fast fortfarande en väldigt snäll orginalprofil du beskriver lite luddigt om den okända kammen men är det i änden på kammen det står? (dvs den änden bortanför 4ans cylinder mot torpedväggen)
i så fall kan det vara NH det står i i cirkeln för han har jort en profil som heter 187 som ev skulle kunna vara slipad med 102gr nockvinkel (inte säkert det är så men försök tyda siffrorna bättre eller lägg upp en bild så är det lättare och gissa)
Originaltoppen på b21e har mest troligt jutnummer 160 vilket tyvär är den sämsta toppen för trimning då den är väldigt klen mellan vattenkanalerna och däckplanet och går då inte plana något alls nästan :/
405 toppen satt på b23e motorerna från 80-83 och på b23et (turbo)
om så är fallet att du har en 160 topp skulle jag bytt ut den mot en 398/530 vilka är i stort sett gratis och bättre.
 405/531 toppen skulle nog vart bäst om det är en hn187 kam du har (men en 530 fungerar bra också bara man får en hyfsad portning) men till D kammen är ett 530 topplock bättre då den snälla kammen fungerar bättre med mindre kanaler i toppen.
kör du med D kammen så behövs inget ställbart kamdrev med en vassare kam är det och rekomendera men inget måste har man något rekomenderat värde man ska ställa kammen på kan man fila upp/borra ett nytt hål i kamdrevet så kammen hamnar så.
Dock så vet man ju inte vad som är optimalt om man inte kan testa olika.
sen ett annat tips gå på en 2.3 liters underdel istället för b21an den extra volymen ger bara fördelar (det märks ju redan på en originalmotor) och ett b23/b230 block kostar inte många kronor letar man lite så får man ju en hel motor för kring 500 och då har man en annan topp än 160 toppen också (om det nu är den du har)
sen antar jag att du är nybörjare på och porta i så fall läs igenom dummietråden för b230f där finns lite tips och lite bra att veta nedskrivet.
mvh :)
Titel: SV: Renoverar samt småtrimmar b21e
Skrivet av: Haapasaari skrivet juni 23, 2013, 22:38:53 PM
Tjena, har inte kunnat svara nu under midsommarhelgen de har vart mycket då min bror dog tragiskt  :'(.

Men du har rätt de är en 160topp och de står NH 187 på kammen. Sen när jag började fundera kom jag på att jag har en annan volvo topp hemma så jag gick och kollade det var en 405 topp. Borde jag satsa på denna istället går den dit rakt av? misstänker också att NH187 kammen kommer från denna topp. De är nämligen så att min farbror kört rallycross och lämnat en del grejer kvar hos oss.  De tackar jag för  :D

Så om 405 toppen går på b21an, ska jag då köra med NH187 eller D kammen?. Att skaffa en b23 eller b230 motor tänkte jag först på men mitt mål är ändå att försöka hålla de under 1000kr i budget, då jag hört med lokala skroten innan och han skulle ha 1500kr för en b230 komplett. Så jag kör på b21an oavsett, köper nya ram och vevlager och annat som kan behövas.

Tack för svar uppskattar det till tusen  :yourock:
Titel: SV: Renoverar samt småtrimmar b21e
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 24, 2013, 18:57:30 PM
Beklagar sorgen!  :'(

Vilken kam du ska använda beror på vilken motorkaraktär du vill ha nh 187an är död under 3000varv dvs ingen ork alls nästan men sen drar den till 7-8000beroende på dom andra sakerna i motorn  den har 306 grader dur vid ventilspel dvs 0.3mm 270grader dur vid 1.25mm och 12.4mm lyft den kammen kräver hårdare ventilfjädrar helst en portning och planing också för att komma till sin rätt.

Med D kammen drar motorn från tomgång och går som en org motor fast starkare och även med 48er så tror jag inte det ger något och varva över 6500 går och använda org ventilfjädrar men rekomenderat med värre iaf på 405 toppen fungerar den mer eller mindre fullt ut utan och porta men skulle du använda 160 toppen eller en 398/530 bör den göras en mindre portning på.
skulle gissa att den har ungefär 285 grader vid 0.3mm och 230 vid 1.25mm och lyfter 10.8
jag vet inte riktigt säkert hur det är på den då jag inte har mätt upp någon eller sett någon uppmätt men på ett ungefär så är det iaf så du kan jämföra.

405 toppen passar rakt av på b21an iaf om den toppen är org
Är den portad är mest troligt förbränningsutrymmena upptagna och passa då dåligt på en b21
kommer nh187an från den toppen och den är från en rc motor så kör på den toppen kammen och lägg dom 1000kr på ett b23 block och packningar för då ksk förgasarna är bestyckade för dom sakerna också så blir det riktigt bra fart och lirar bra direkt :)
om inte så ta 405 toppen och den kam som du tycker stämmer bäst med det varvtalsområde du vill ha.
kan ev behövas lashcaps och en del ventilskjustering med 187an medan D kammen skiljer väldigt lite i ventilspel mot den kam som suttit där förut (om det är en org k/h kam) sätt den på b21an och så kollar du över bestyckningarna i förgasarna och frågar någon erfaren om vad dom tror passar din motor.
ps det är nog svårt och hålla sig under 1000kr förgasarna vill ev ha en bränsletrycksregulator då dom vill ha ca 0.20-0.25 bars soppatryck det går prova med org pumpen och se men flödar förgasarna då behövs regulatorn (dvs om du inte har den till)
sen kostar munstycken packningar mm och ska du renovera någonting så kostar kolvringar lager osv en topplocksplaning går nog på 3-700 beroende på vem som gör det osv :P