Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Skillnaden på B23 o B230  (läst 123954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: oktober 30, 2009, 16:27:47 PM »
Blocket
Det skiljer lite mellan B23 (79-84) blocket och B230 (85-). Det senare har cylindrarna hopgjutna upptill och blir därmed stadigare. Gamla B23 har vattenmantlar runt hela cylindern och blir då vekare vilket lättare leder till sprickbildning vid hård trimning. B230 blocket från -89 och framåt är bättre då det har grövre ramlager och bättre placering av axiallagret. Samtliga är gjorda i gjutjärnslegering.Generellt kan sägas att gjutnoggranheten är god och blocket brukar inte vara någon källa till problem.

Vevaxlar
Volvo har rykte om sig att ha kraftiga bottendelar. Man har alltid, från B18 till B230, använt 80 mm i slaglângd. Däremot har man olika lagerdiametrar och dessutom växlat mellan smidd och gjuten vevaxel. I och med B230, som kom -85, används en gjuten vevaxel och mindre ram- och vevlager (55 resp 49 mm).Tanken var att minska friktionen och därmed förbättra bränsleekonomin. Från årsmodell -89 fick B230-motorn en ramlagerdiameter på 63,00 mm, men med samma vevlagerdiameter som förut. (alltid 49 mm på B230-motorn) En av nycklarna till effekt och vridmoment ligger i längre slaglängd. Det finns flera sätt att få denna ökade slaglängd. Volvos marinaxel till B230 har 86 mm slagg och är smidd. Den passar rakt ner i B230 blocket och finns både i 1985-88 års utförande eller 89 och nyare med grövre ramar och axiallagret bak. Det går också att slipa ner en B23 vevtapp excentriskt till B230 dimension och där vinna slaglängd. Vid större slaglängder krävs att material påföres vevtappen genom svetsning och sedan slipas vevtapparna.

Vevstakar
Generellt kan sägas att med ett undantag är alla vevstakarna bra. Undantaget är B230 85-88 som har mycket klen stake som är direkt olämplig vid trimning.

Strokning
Vevtapparna offsetslipas från B23s vevtappsdim till B230 som har 5mm mindre= 2,5 mm radiellt vilket ger 5mm ökat slag=85mm. Kör men sedan B230 stakar och svarvar av B230 turbokolvar så har du en bra 2,5 liters B23. Veven passar åxå B20 och B21 men då blir det andra cyl volymer såklart.

« Senast ändrad: mars 02, 2015, 08:31:33 AM av Folkraceshop »

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #1 skrivet: november 10, 2009, 20:22:17 PM »
Hur är det med fördelaren? På vissa b230 sitter den ju i blocket o på vissa i toppen. Har det något att göra med årsmodellerna? tänkte om det tex var 85-88 de satt i blocket eller så. Någon som vet?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #2 skrivet: november 10, 2009, 20:23:17 PM »
240 hade inte plats för fördelaren i bakkant, är därför bara 740/940 som den sitter där på.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #3 skrivet: november 10, 2009, 20:24:40 PM »
ok så en b230 från 240 har alltid i blocket och en b230 från 740/940 har alltid i toppen.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #4 skrivet: november 10, 2009, 20:25:33 PM »
ok så en b230 från 240 har alltid i blocket och en b230 från 740/940 har alltid i toppen.

Så har iallafall jag uppfattat det...  ;)

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #5 skrivet: november 10, 2009, 20:26:23 PM »
så bra då :D

Utloggad Salle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #6 skrivet: november 26, 2009, 21:24:15 PM »
ok så en b230 från 240 har alltid i blocket och en b230 från 740/940 har alltid i toppen.

Så har iallafall jag uppfattat det...  ;)

Naej, Har det inte nåt med B och A motorer som B230 är uppdelad i, det finns t.ex. -88b och -88a. Så Bmotorn har fördelaren på toppen, och Amotorn har fördelaren på svänghjulet eller tvärtom.

/Salle.
Kör rakt i kurvor.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #7 skrivet: november 27, 2009, 07:11:35 AM »


Naej, Har det inte nåt med B och A motorer som B230 är uppdelad i, det finns t.ex. -88b och -88a. Så Bmotorn har fördelaren på toppen, och Amotorn har fördelaren på svänghjulet eller tvärtom.

/Salle.

Nej, det som skiljde 88b mot en vanlig 88, var att 88b inte hade katalysator. Den hade då också E-motor, medan vanliga 88:an hade F-motor.

Utloggad Salle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #8 skrivet: november 27, 2009, 15:16:54 PM »


Naej, Har det inte nåt med B och A motorer som B230 är uppdelad i, det finns t.ex. -88b och -88a. Så Bmotorn har fördelaren på toppen, och Amotorn har fördelaren på svänghjulet eller tvärtom.

/Salle.

Nej, det som skiljde 88b mot en vanlig 88, var att 88b inte hade katalysator. Den hade då också E-motor, medan vanliga 88:an hade F-motor.
okej, men vi har iaf en 745 med fördelaren på toppen och en 744 med fördelaren på svänghjulet..
Kör rakt i kurvor.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #9 skrivet: november 27, 2009, 15:24:52 PM »

okej, men vi har iaf en 745 med fördelaren på toppen och en 744 med fördelaren på svänghjulet..


Vad menar du med fördelaren på svänghjulet  ???  ???

Utloggad saxberg

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #10 skrivet: december 01, 2009, 17:11:55 PM »
Jag hade en 740i med fördelarn i blocket så det måste vara något annat det beror på, t.ex. årsmodell?

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #11 skrivet: december 01, 2009, 17:26:09 PM »
740 med A motor 85-86 har fördelaren fram,  Alla andra har fördelaren bak.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #12 skrivet: december 01, 2009, 17:29:44 PM »
Finns ingen som har fördelare på svänghjulet.... Däremot sitter det en hallgivare där på 88 B (88.5-) framtil 92.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #13 skrivet: december 01, 2009, 18:58:09 PM »
 B21-B23 75-84 fördelaren fram... B230a B230e 85-87 fördelaren fram ... B230 87b-88 fördelaren bak men givare både i fördelaren o vid svänghjulet... B230 89 o nyare givare i fördelaren eller vid svänghjulet ...VOLVO 240 B200- B230 85 o nyare fördelaren fram .med givare i eller med givaren på svänghjulet tom fördelare med mappsensor

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Skillnaden på B23 o B230
« Svar #14 skrivet: december 01, 2009, 19:11:28 PM »
En liten rättelse...B230e Har fördelaren fram i 240...  I 240 sitter ju alltid fördelaren fram oavsett motor...  Men inte i 740, E-motor har ju alltid fördelaren i bak. Enda modellen med framfördelare  är ju b230 A år 85-86 i 740...
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."