Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: vebotrimmarn skrivet november 19, 2011, 16:48:46 PM
-
hej! kan man använda soppa pumpen från en F motor till en E maskin? tänkte om den kanske är för klen? tacksam för snabba svar :)
-
Den är för klen. F-motor pumpen ger c:a 3bar, E-motorn behöver 5 bar.
-
Jag kan lika gärna vara ute och cykla, men på de volvos med F-sprut som jag pillat på, så har det varit samma sorts pump som Saab använt till K-Jet.. Tror även att vi kört en "F-volvo" med E-sprut.. :)
//Jonathan
-
verkar som om soppapumparna går sönder lite överallt nu,,, min gick igår.. efter att ha kommit på vad felet med att den inte ville gå igång,,kallstrten hade ingen ström... koppla ihop det,,, fick igång bilen... då la soppapumpen av-- RIDÅ... klarar soppapumpen sej utan förpumpen i tanken, om det är fall på soppan ner till pumpen?? alltså funkar inte F- pumpen till E
-
okej okej så då skiter sej det. fats jag vet av en saab 900 här i byn som bara står, den har k-jet:)
-
det största problemet med insprutarna är att det är endast några få som har filter före pumpen och utan filter brukar inte pumparna bli långlivade
-
jag fick ett k-jet för någon vecka sedan och jag har aldrig haft ett sådant förut så jag har ingen pump. enda i pump väg jag har är till F motorn så därför jag frågade. självklart kör man med filter :P
-
Två F-pumpar i serie borde klara tillräckligt tryck för K-jet, om det ska ha knappt det dubbla trycket. Man tager vad man haver... ::)
-
men har någon här testat om de funka? ja orkar inte jävlas med det själv då jag har kall garage :S
-
fungerar aldeles utmärkt med f pump till e motor kört med det hur många gånger som helst.
-
men är det dubbla pumpar som gäller då eller?
-
fungerar aldeles utmärkt med f pump till e motor kört med det hur många gånger som helst.
Den lär inte hålla länge. E-sprutet är ju väldigt känsligt för tryckfall och då är det stor skillnad på en pump som pumpar 3 bar mot en som pumpar 5 bar...
-
jag tror jag "lånar" av saaben här i byn då :)
-
min pump fick jag igång igen... troligen nån skit som följt med soppan ner... fick knacka,blåsa,backa... sen hoppa den igång och spinner som en (LO)katt
-
så nu använder du filter i fortsättningen? :P
-
japp ;)
-
mina såkallade F pumpar ger samtliga över 6 bar i tryck utan att gnälla körde så en hel säsong.
montering av den och hur man bygger tanken är av stor vikt för hur länge pumpen kommer att hålla.
pumpen ska sitta lägre än tanken samt att anslutning minst måste hålla 15mm i innerdiameter och sitta i bakkant och cirka 1cm från botten aldrig uppifrån och lodrätt ner det är absolut kass. då ALLA utom 1 på volvos bilar har en förpump monterad i tanken ALLA saab och volvo med endast en pump kan suga bensin direkt.
tips är att använs volvo 460 pump som klarar både att suga och trycka som förpump monterad utanför.
-
men pumpen från 460 växer väl inte på träd?
-
mina såkallade F pumpar ger samtliga över 6 bar i tryck utan att gnälla körde så en hel säsong.
Vad har du för Bosch nummer på dom?
-
ska kolla det nästa gång jag är vid bilarna.
460 pumpen köper man lättaste på biltema för några hundralappar.
-
men varför inte göra det enkelt svetsa i ett rör i tanken som passar utanpå pumpen en bit turbotryckslang två klämmor och ett filter direkt på pumpen KLART o enkelt
-
om man kollar BILTEMAS katalog... dom har soppapump till volvo elektrisk för 329kr... info om pumpen .. max tryck 0,1bar... tänker jag fel nu.. med det trycket kan faan inte soppan mer än rinna av självfall eller
-
Med det trycket lär det vara en pump avsedd för förgasare.
-
det står i beskrivningen EJ för insprutning
-
förbannadesjävlasoppapumpshelvete... ville inte pumpa nån soppa, fast att den lät så bra...får väl testa med en f-pump istället
-
tror ni att en pump från en b234f klarar jobbet till en b230e.. om jag även använder accumulatorn, som ju tydligen ska hjälpa till att hålla trycket uppe, och använder mej av original soppafilter som sitter i motorrummet
-
ja det gör det enligt meca är det samma pumpar till 240 740 940 E och F bara olika anslutningssatser 1515 heter pumpen på meca språk sen är det ett långt nummer som skiljer för vilken anslutning man ska ha på kablar och slangar.
-
det saknas föresten en sak på mitt E sprut. har aldrig hållt på med det så jag vet inte vad det är. den sitter i 2 st insex bultar (M6) under insuget. det går tydligen 2 slangar till den med banjo bultar. slangarna kommer från själva bränsle huvudet.vad är det? behövs den? kanske dåligt förklarat men någon fattar säkert vad jag menar för nått :)
-
ja det är samma pump när du köper en ny pirat men inte orginal då är det olika pumpar på E och F sprutet
-
det saknas föresten en sak på mitt E sprut. har aldrig hållt på med det så jag vet inte vad det är. den sitter i 2 st insex bultar (M6) under insuget. det går tydligen 2 slangar till den med banjo bultar. slangarna kommer från själva bränsle huvudet.vad är det? behövs den? kanske dåligt förklarat men någon fattar säkert vad jag menar för nått :)
styrtrycksventil ska det sitta där alternativt en en liten justerbar grej så man kan ställa styrtrycket.
-
Den går att ersätta med ett hoptryckt bromsrör.
-
VARGEN--nackdelen med ihoptryckt rör är att vid olika volt ger pumpen olika tryck och då får du inte ett jämt styrtryck nej sätt dit en justerbar btr eller bygg om en btr så den blir justerbar --väldigt enkelt att bygga om en som sitter på elektroniska spruten
-
eller kanske leta fram en sådan grej...borde ju finnas hos någon polare för billig ersättning i snus eller öl :P
-
"volyota" så om jag köper biltemas pump till en F så är det samma till E?? eller är det bara mecas??