Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Perszon skrivet november 22, 2011, 18:41:29 PM

Titel: Spridare till LH-2.4
Skrivet av: Perszon skrivet november 22, 2011, 18:41:29 PM
Hejsan jag sitter och funderar på lite spridare till polarens b230f motor

setup:
FS122 kam från folkraceshopen
46mm insugsventiler
extraktorgrenrör+ 2.5" system och 100 cells racekat
portad och planad (1.5mm) med berylium säten och fullradie säten
sedan så ska ett chip monteras som folkraceshopen har, och sedan ska allt köras med bredbandslamda

men jag vill undrar om ni har lite tips å råd ang spridare för jag misstänker att dom som sitter i motorn original inte hänger med till denna setup.

jag funderar på saab 9000 (röda) ska flöda 352ml vid 3.0bar
och original gula ska väl flöda 203ml vid 3.0bar ? eller är jag ute och cyklar nu

men som sagt det skulle vara kul om nån kunde tycka och tänka å ge lite råd å tips till nya spridar eom det behövs eller inte?! sedan så undrar jag hur det blir med luftmasemätaren måste man fixa till den också eller går det bra med den original ?

Tack på förhand / Persson
Titel: SV: Spridare till LH-2.4
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 23, 2011, 07:31:25 AM
Original spridare på B230F räcker till 170HK.
Titel: SV: Spridare till LH-2.4
Skrivet av: Perszon skrivet november 23, 2011, 10:26:01 AM
Okej då bör dom hänga med till dagens setup! Men nästa steg då i spridarväg? Vilka spridare är att rekomendera om nu dessa inte riktigt skulle räcka till?
Titel: SV: Spridare till LH-2.4
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 23, 2011, 11:03:00 AM
Här kan du kika lite... 

http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm (http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm)

Sök efter 0-280-150-762 så ser du data på original B230F (BOSCH). Det som är viktigt om man ska byta till någon annan spridare är att "Impedance" är samma, annars kan du bränna boxen. HIGH i detta fall.

Kan ev. också vara 0-280-150-749...
Titel: SV: Spridare till LH-2.4
Skrivet av: gothicteo skrivet januari 05, 2012, 23:24:55 PM
Titta efter dom ljusgula som sitter orginal på 16v motorn ... Tom flödar 300CC/3,0 bar mot orginal 214.
Jag etanolkonverterade med just sånna på en b230F med 2.4 å det fungerader 1.5år sedan sålde jag så vad jag vet fungerar det efter 6 år....