Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Större spjäll b23e k-jetronik  (läst 3406 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad --JV--

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Större spjäll b23e k-jetronik
« skrivet: mars 03, 2014, 23:03:08 PM »
Någon som provat bytt till större spjällhus på k-jetronlk och fått det att funka bra ??
Blir det bättre med F-insug ?

Utloggad åland

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • kan man int trimma köp turbo
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2014, 16:29:04 PM »
En kompis tog från en volvo 5a men det är svårt att säga om det blev bättre

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 486
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2014, 19:53:45 PM »
jag tror inte det gör någon större skillnad med luftvågen kvar under då den släpper igenom mindre än spjället iaf men kanske någon mindre skillnad :)
ett F insug är betydligt sämre än k-jet insuget :P

Utloggad --JV--

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2014, 20:34:08 PM »
Tänkte om man har en potent topp (405) med större ventiler och portad att spjället blir för litet ??

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 486
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2014, 07:03:54 AM »
Då kan spjället bli för litet men jag tror inte k-jet insprutningen räcker till då heller den tar stopp vid ca190hk på b21et (turbo) iaf och troligen där på en sugmotor med.
men svetsar man på spridarhylsor och kör med elektrisk insprutning och det insuget är det en bra ide och sätta dit ett större spjäll:)

Utloggad --JV--

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2014, 11:59:05 AM »
Jag har hört att den tar stopp vid ca 180hk som jag förstår så är det bränslehuvudet som sätter stopp
 Turbon har ett annat bränslehuvud så går inte riktig att jämföra men får väl och montera ett större spjäll och prova man kan ju inte dö nyfiken !!
Och sen vill jag köra med k-jetronik :)

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 486
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #6 skrivet: mars 09, 2014, 13:33:37 PM »
Det stämmer säkert som du säger (jag har själv inte hålli på någonting med k-jet) men en lågkompad turbomotor med liten turbo blir ganska ineffektiv och behöver mera bränsle för och producera samma effekt iaf:P
Det lär ju inte bli sämre av ett större spjäll så det är ju bara och prova men man får ju ett motstånd över luftvågen då motorn måste suga luften igenom den som jag tror stryper före spjället.

Utloggad J Kastberg

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2014, 15:50:26 PM »
Försök att hitta ett K-jet från SAAB 900 Turbo (äldre), de ger visst lite mer!