Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: --JV-- skrivet mars 03, 2014, 23:03:08 PM

Titel: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: --JV-- skrivet mars 03, 2014, 23:03:08 PM
Någon som provat bytt till större spjällhus på k-jetronlk och fått det att funka bra ??
Blir det bättre med F-insug ?
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: åland skrivet mars 04, 2014, 16:29:04 PM
En kompis tog från en volvo 5a men det är svårt att säga om det blev bättre
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 04, 2014, 19:53:45 PM
jag tror inte det gör någon större skillnad med luftvågen kvar under då den släpper igenom mindre än spjället iaf men kanske någon mindre skillnad :)
ett F insug är betydligt sämre än k-jet insuget :P
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: --JV-- skrivet mars 04, 2014, 20:34:08 PM
Tänkte om man har en potent topp (405) med större ventiler och portad att spjället blir för litet ??
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 05, 2014, 07:03:54 AM
Då kan spjället bli för litet men jag tror inte k-jet insprutningen räcker till då heller den tar stopp vid ca190hk på b21et (turbo) iaf och troligen där på en sugmotor med.
men svetsar man på spridarhylsor och kör med elektrisk insprutning och det insuget är det en bra ide och sätta dit ett större spjäll:)
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: --JV-- skrivet mars 05, 2014, 11:59:05 AM
Jag har hört att den tar stopp vid ca 180hk som jag förstår så är det bränslehuvudet som sätter stopp
 Turbon har ett annat bränslehuvud så går inte riktig att jämföra men får väl och montera ett större spjäll och prova man kan ju inte dö nyfiken !!
Och sen vill jag köra med k-jetronik :)
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 09, 2014, 13:33:37 PM
Det stämmer säkert som du säger (jag har själv inte hålli på någonting med k-jet) men en lågkompad turbomotor med liten turbo blir ganska ineffektiv och behöver mera bränsle för och producera samma effekt iaf:P
Det lär ju inte bli sämre av ett större spjäll så det är ju bara och prova men man får ju ett motstånd över luftvågen då motorn måste suga luften igenom den som jag tror stryper före spjället.
Titel: SV: Större spjäll b23e k-jetronik
Skrivet av: J Kastberg skrivet mars 22, 2014, 15:50:26 PM
Försök att hitta ett K-jet från SAAB 900 Turbo (äldre), de ger visst lite mer!