Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: MrSimson skrivet oktober 06, 2010, 21:12:50 PM

Titel: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: MrSimson skrivet oktober 06, 2010, 21:12:50 PM
Hej!

Bytte nyligen motor i en 240, nu har jag stora svårigheter att få i växlarna. Vad kan hända? Kan man kröka nån växelförare eller liknande? Tycker det ser ut som att det inte borde gå. Men nåt har ju uppenbarligen hänt. Frågan är bara vad...? Det går ibland att få i växlarna om jag rullar bilen lite framåt eller bakåt, men oftast går det inte att få i samtliga växlar då heller. Kopplingen är jag lite osäker på hur funktionen är på den. kan vara så att den är för mycket eller för lite spänd. Detta borde väl dock inte påverka när motorn är avstängd?

Tacksam för svar.

//Simon
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 07, 2010, 06:15:08 AM
Har du haft motorn igång? Eller är det bara när den står?
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: MrSimson skrivet oktober 07, 2010, 12:45:02 PM
den har varit igång. Har inte kollat så mycket på det, men det skulle kunna vara så att det går lite lättare nu. Dock så går det absolut inte att få i växlarna när motorn är igång o man kopplar. Hade inga som helst problem med det på förra motorn som satt i.
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 07, 2010, 12:50:36 PM
Lägg i en växel och frikoppla. Kan du rulla bilen då?
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: MrSimson skrivet oktober 07, 2010, 14:28:37 PM
har inte bilen här men får kolla närmare på det i helgen. tänkte bara om det fanns några tips på vad som kan hända i samband med ett motorbyte. Finns det något man kan justera för att få växlarna att gå i? typ som på saab där man kan justera spakstället?
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 07, 2010, 15:02:35 PM
Låter ju mer som du har problem med kopplingen...
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: bonntrim skrivet oktober 07, 2010, 20:34:47 PM
Det kan vara lagret som sitter i centrum på svänghjulet som växellådsaxeln går i, är koplingsvajern för dåligt spännd  så märks det på kopplingspedalen, den ligger för nära gölvet och när man trampar på den så får man inget motstånd förän nästan i golvet!
såg du hur tryckplattan och svänghjulet såg ut på ytan som lamellen ligger emot? är det ihoprostat så kan ju detta ha en inverkan också!
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: MrSimson skrivet oktober 07, 2010, 22:22:23 PM
ja ok. tror att lagret var ok iaf. Kan man spänna vajern för hårt? tänkte om det kan bli så att man trycker på tryckplattan så mycket så att det blir tvärtomverkan. dvs att man inte kopplar utan att lamellen går imot svänghjulet igen. har nämligen tappat bort den där brickan som sitter som låsning på vajern, ersatte den med an vanlig bricka som jag gjorde ett jack i. tänkte om det blir fel åt det hållet? Tror inte att det ska vara ihoprostat, såg nog bra ut vad jag kan minnas iaf.
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: bonntrim skrivet oktober 08, 2010, 10:59:02 AM
om du startar upp motorn och lyckas få i en växel, har du något "dragläge" eller hander ingenting när du släppt upp kopplingen?
Titel: SV: svårväxlad m46 låda
Skrivet av: MrSimson skrivet oktober 08, 2010, 15:23:06 PM
jodå det funkar, om man har motorn avstängd o lyckas få i växel (oftast är det lättast med motorn avstängd) o sen kopplar o startar motorn så går det hur bra som helst att släppa upp kopplingen o åka frammåt. Ska man däremot lägga i en växel när motorn är i gång så skrapar det redigt.