Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Filip "FLip FLip" Larsson skrivet maj 28, 2011, 16:03:54 PM
-
Tjenare!
Jag hade tänkt mig att bygga en riktigt rolig motor av en b234 (volvo 16v) och då behöver jag en tändning till den bara för att att en original fördelaren i blocket tar i ganska mycket sen om jag har fördelaren bak så tar det i torpedväggen. det är tanken att jag ska ha den för gatan.
så kom med massa förslag på billiga tändningar och vart man kan köpa. SKA INTE HA INSPRUTNING!
jag har sett på Daniel Walls gamle rallycross bil. den som hade 16v motor med webrar och jaa allt roligt, den bilen hade en kortad fördelare i blocket. det har jag sett i verkligheten bara för att min syster man köpte den bilen på tävlingen då den körde och rasa. han fick den på bud.
så hjälp mig med tändningen!
antingen en kortad fördelare eller ett elektroniskt tändsystem. SKA INTE VARA FÖR INSPRUTNING!!
-
Hallå!!
Är det verkligen ingen filur som har ett bra svar på detta?
Kan man inte ta fördelaren från en 740 med b230e maskin med inbyggd "hallgivare" i fördelaren?
Så man slipper data krånglet och det svintunga svänghjulet med triggerkransen..
Nån som prövat?
Inte riktigt svar på killens fråga här men en fundering på om detta funkar när man har plats för fördelaren i bak!?
-
ska du ha orginalsprutet till 16v så funkar det inte med fördelare om det sitter svänghjulet med triggerhålen--rätta mej gärna om jag har fel
-
nej inget sprut.. (för min del) blir förgasare
å gärna fördelare i bakkant då jag har org b234blocket utan möjlighet till fördelaree i blocket..
Då borde det väl funka med b230e bakmonterad fördelare med inbyggd givare??
-
jag ska titta i morgon jag har några 16v står ska se om jag hittar någon lösning
-
Hur gick det!? ;D
-
minnesförlust försöker i morgon igen
-
det blir nog att montera fördelaren bak för dej det blir enklast
-
Det ska gå att pussla ihop olika delar så att det passar med fördelaren på blocket! Har läst om det någonstans, möjligen på savarturbo.se, har för mig att dom hade fördelarlocket från någon saab men inte säker!
-
Blockfördelare är bara glömma om du ska behålla 16v blocket.
-
precis.. blockfördelare är helt uteslutet.. därför jag undra om man kunde ta fördelare och "box" från b230E med inbyggd givare och slippa elen,
och det svintunga svänghjulet.
-
kan kolla dettta ikväll ska ända greja med just en sådan fördelare du pratar om kan se om den passar i 16v toppen.
-
Ja kolla gärna det! ::)
-
det passar bara att skruva dit. :goodluck:
-
ska du ha fördelaren bakpå så tycker jag att det inte blir nå bra inga vikter ingen vakum just av tändningen--problemet blir spikningar speciellt med höjd komp
-
Man har inte så mycket att välja på när man kör med 16v blocket..
-
Tsss... Det finns mängder av tändsystem/styrsystem att välja på oavsett vilken motor man använder. Säg som det är, ingen vill betala för bra grejer! :P
-
absolut enklaste är att ta 230 block o svarva ner o korta fördelaren(vinklat lock från saab/peugeot) och slipa ur lite under termostathuset... kamrem från opel ascona c diesel (146 kugg) spännrulle från golf 16v, ett kamdrev från 16v topp till aggregataxeln och kamdrevet på veven från 16v då det är rundkugg kamrem. du måste även flytta över kolvarna... jag har provat olika tändningar på 16v men de här är de som är bäst enligt min mening... limma drevet på veven med loctite lagerlåsning
mvh robban karlsson hedemk
edit; Plus att oljepumpen på 234 inte nå gärna tål varv...
-
Fast det kan jag ju inte hålla med om att det är det absolut enklaste..
När man ändå har en fungerande 234 maskin i bilen idag.. ::)
-
Fast det kan jag ju inte hålla med om att det är det absolut enklaste..
När man ändå har en fungerande 234 maskin i bilen idag.. ::)
MEn jag LOVAR dig att det kommer att bli de enklaste sättet... tro mig... jag har provat.... 8) du kommer att få skruva mer med 234 blocket än vad du kommer att få skruva för att få ihop de med 230 blocket.... :goodluck:
FÖresten så tycker jag att de är skit kul att de är nån som fått upp ögonen för just volvo 16v. det är riktigt grymt flöde i dom.....
-
Ett edis 4 från tex Ford Sierra. Används av många.
http://www.autosportlabs.net/Ford_EDIS_technical_information