Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: blomdahl skrivet april 01, 2012, 21:46:11 PM
-
Tjena!
Har en 740 med en B230E motor i som har nån annan kam som stiften bara håller typ en tävling i. Så undrar vad man ska åka med för stift igentligen, tror jag åker med BP7ES lr nått nu. Tack på förhand!
-
låter som det är vajsing på sprutet så den går för fett?
BP6ES är väl annars att föredra!
-
7:or är bättre vid hård körning
http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilder/Typbeteckning%20sid2.pdf (http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilder/Typbeteckning%20sid2.pdf)
-
värme talet har ju igenkännlig inget med hur hårt man kör det är mer beroende på motorns utformning ett kallt stift har mer värme avledning och kan sota igen om det inte når tillräcklig temperatur för själv rensning hur ser stiften ut efter en tävling?
-
ett mjukt stift tål mer soppa än vad ett hårt gör o blir ett hårt stift surt en eller ett par gånger brukar det inte funka under belastning då brukar dom bluddra eller gå orent---en insprutare ska inte svartryka då är den feljusterad=vanligtvis för hög co
-
Jag skulle faktiskt föredra volvos originalstift.
-
Tack för alla tips! Det satt 6er i när jag köpte bilen men fick ett paket 7er av en kompis och då tyckte jag det känndes som att han gick bättre men det kanske bara är en inbillning. Efter tävlingarna brukar stiften vara sotiga timmy!
-
då får bilen troligtvis för mkt soppa..
Då käkar bilen stift!
Eller om den drar i sig olja så blir det likadant..
-
...och då tyckte jag det känndes som att han gick bättre men det kanske bara är en inbillning.
Byter man från dåliga stift till friska är det ju inte ovanligt att motorn går bättre, åtminstone tills man dräpt dom nya stiften också vilket inte behöver ta så lång tid om det är fel värmetal eller soppamängd.
Detta har för övrigt övertygat många att Halotändstift, flerelektrodsstift och andra liknande hopplösa påhitt ger mer effekt än standardstift när skillnaden i själva verket enbart beror på att standardstiften var slutkörda... :doh:
-
flerelektrodsstift kan överleva längre om man har problem med att stiften slår igen när motorn är kall på grund av att det finns fler möjligheter till gnista men att man ska få mer effekt av ett sånt stift är inget jag märkt och som tjipp skrev så värkar det troligt att den går fett eller drar i sig olja