Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Trim B20 (AQ130)  (läst 40043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 16, 2014, 22:00:35 PM »
Har en båt med B20 (AQ130) som jag skulle vilja ha lite mer mos i utan att tumma på driftsäkerhet och körbarhet allt för mycket. Ställer därför frågan här då jag vet att det finns mycket kompetens om B20 här.
Som sagt så är det en B20 med P-kam, marintopp och dubbla solex 44:or PAI. Orginaleffekten var 130hk back in the days.
Kom med föslag! budget ca 20k

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2014, 03:11:21 AM »
Om du vill ha mest effekt för pengarna och har kunskapen och göra det mesta själv så är ju en turbokonvertering bäst.
Då kan du behålla bottendraget i motorn och plocka 300-500hk för dom pengarna beroende på hur bra hållbarheten ska vara:-P
Annars om det är en sugmotor så kanske 180hk är rimligt med 45er bra topp kam och grenrör.
Antar att en båt måste ha bra vridmoment ganska lågt ner i registret för och orka plana så kammen bör nog inte vara överdrivet vass sen när man renoverar är det ju bara fördelar med och borra blocket och köra b21kolvar.
Hur är det med kylning osv är det vattenkylt grenrör med på en sådan motor?
mvh

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2014, 13:37:43 PM »
Turbokonvertering är uteslutet det blir förmycket värmeproblem i en båt.
180hk skulle vara sweet :) men 150hk skulle vara helt ok det åxå.
Motorn är i bra skick idag, P-kamen som sitter i är väl hyffsat agressiv?
Ang förgasare så byter många som har dubbla solex till en Weber 36/36:a vet inte om det är någon trim förgasare direkt. Dubbla FAJS 45 DCOE kan det vara något? Eller vilka förgasare IDF? skulle passa på dom befintliga insugen?
Det som jag tänkt mig är nya förgasare vet inte vilka, plana samt porta toppen större ventiler samt brytarlös tandning.
Ja det är vattenkylt grenrör på denna typ av motorer sk avgaslimpa.
« Senast ändrad: augusti 17, 2014, 23:04:05 PM av Smuggler »

Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2014, 14:34:07 PM »
Ta kontakt med Jens Gustavsson och/eller Erland Cox på forum.savarturbo.se, de kan B20 väldigt väl.
Erland har har hemsidan www.topplocksverkstan.se där kan du kika lite.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2014, 22:46:51 PM »
Tack för tipset.
Ska kolla upp det vet ifs att dom fixat topparna till några båtmotorer tidigare.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2014, 05:14:43 AM »
Okej vet inte om värmeproblem skulle vara så stort problem.
Men om man då riktar in sig på en sugmotor för max 20k så skulle jag först lägga pengar på och renovera och borra underdelen.
Använder man begagnade b21 kolvar (som inte gått så farligt långt) sen nya lager ringar mm borde man kunna göra det inkl borrning och toppdäckning av blocket för 6000.
sen då det gäller förgasare skulle jag satsat på dubbla weber dcoe45er eller minst 40er (fungerar lika bra med Dellorto dhla eller Solex addhe) så man får separata spjäll för cylindrarna det ger effekt och gör stor skillnad på vridet med lite vassare kam.
weber idf förgasare skulle gå använda om man har mycket plats uppåt men då måste ett eget insug med 90graders böj uppåt tillverkas då jag inte tror något sådant säljs.
En 36/36dcd ger nog inte mer effekt än org solexförgasarna och tror inget bättre än solexarna passar på org insuget men förgasaranläggningen kostar nog kring 5000 om man köper begagnade 45er med insug mm ksk 2500-3000 om man kör 40er.
toppen kam man antingen få tillverkad ny passande motorn av ett proffs (tex Jens eller Erland som nämts eller någon annan känd trimmare med mycket kunskap) eller av någon kunnig hemma trimmare men priset och ev kvaliteten på jobbet blir ju oftast därefter.
Begagnat finns det också mycket och välja på men många har en förmåga och tro alldeles för mycket på det skrot dom säljer och akta dig för och gå för mycket på ventilstorleken 44/37 ger oftast lika mycket eller mer effekt som 46/38 då ventilerna hamnar så nära cylinderväggen så dom inte kommer till sin rätt (tror dom senare av erland cox 200-210+hk  b20 motorer har 44/37 ventiler)
P-kammen är inte särskilt vass tror den var som en K-kam ungefär.
Kammen bestämmer ju en stor del av motorns karaktär och varvtalsregister men antar att du inte vill varva så mycket då det inverkar på hållbarheten.
Så jag skulle rekomenderat lagom eftermarknadskam  med 245-250 gr dur/1mm eller max255gr om förgasarna är 45er och så mycket lyft som möjligt tex nh191 (den har jag hört många säga ska vara bland dom bästa gatkammarna som finns till b20 eller en gammal hederlig R-kam skulle nog fungera också.
Avgaslimpan skulle jag helst skippa om det är möjligt och använda ett bättre extraktor då den troligen bromsar effekten ganska mycket.
och pratar man effekt så tror jag 40er med 36mm halsringar lagom topp en 245gr kam och avgaslimpan kvar ger 150hk kanske.
45er bra topp 255gr kam och extraktor kan ge mot 180 hk eller iaf 170
blev ett långt inlägg men hoppas du fick svar på några frågor mvh :)

« Senast ändrad: augusti 19, 2014, 05:21:07 AM av sleepy_ »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2014, 19:54:53 PM »
Tack för mycket samt bra info :)
Håller med om att man ska renovera underdelen om man iaf ska göra en sån här operation. En sak som jag funderar över är hur mycket gods det finns kvar om man borrar blocket till 2,1L? marinblocken kan ha rostat en hel del då det varit kylt med sjövatten. Och samma sak med portning av toppen måste finnas tillräckligt med gods kvar där åxå.
Ang förgasare så är solex 44:orna stående idag, det var därför som jag undrade om idf förgasare.
Insugen samt förgasare ser ut så här:


Du har helt rätt att jag inte vill varva så mycket, tyvärr så kommer marschfarten ca 22-25kn ligga någonstans vid 4000 varv :(
Avgaslimpan kommer jag behålla, ska jag ha extraktorrör så måsta dom vara vattenkylda och det är svårt att få tag på, och ska man tillverka nya så går hela budgeten till dom.

Nä... P-kammen kan man inte beskylla för att vara vass, vet inte vad jag fick det ifrån. Ska kolla upp nh191, vet att Timo kör 717 kam i sina marin b20 motorer och plockar ut 140hk med optimerad topp lite höjt komp och dubbla solex 44:or.
« Senast ändrad: augusti 20, 2014, 22:43:19 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2014, 16:58:30 PM »
jag tror att ett b20 block har ca 6-7mm gods innan vattenkanalerna ett b23 har kanske 4mm och ett b230 4,5-5 sen kan allt vara lite förskjutet vid jutningen så ett block kan ha typ 5 mm på en sida och 7 på den andra men till 92 ska det inte vara något problem och borra en sugmotor om nu inte blocket har några defekter.
det finns ju sonicmätare eller vad dom nu heter som man kan mäta godstjockleken med.
jag tänkte mig ett högre toppvarv än 4000 iaf när jag pratade om en 170-180hk motor en 142 med M40 och 4:10 slutväxel varvar ju 3500 i 100 kmh och i 110-120 kam man ju ligga i en timme konstant om man landsvägskör så det är ju kring 4000 varv.
weber idf är ju dubbelportsförgasare därav blir det fel även med en adapter mot solexinsugen.
men nöjjer man sig med en motor liknande dom som timo byggt blir det ju mera renovering än trimning men motorn lär ju bli väldigt driftsäker iaf.
då det gäller toppen så behövs ingen extrem topp för 150hk kanalerna behöver inte vara mycket större än standard bara portade lite på rätt ställen 180hk kräver ganska mycket portning men toppen blir inte farligt tunn om man vet vad man gör och en 200 hk topp blir tunn och man måste ha bra koll på hur mycket man kan ta på olika ställen och även stort kunnande för och nå dessa effekter.
mvh

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2014, 20:39:49 PM »
Ok, låter vettigt att mäta tjockleken innan man borrar. Marin blocken har ju varit kylda med saltvatten det kan äta upp tom en rödblockare...( min båt har ifs gått i Mälaren men ligger i Saltsjö nu).
Med ca 150 friska hk skulle jag få en toppfart på ca 33kn vid 5000 varv och skulle gissa på en marschfart på ca 22-25kn vid ca 4000 varv det är kanske inte så farligt? Vill ju ha så bra bränsle ekonomi som möjligt åxå.
Ja Timos spec känns mer som optimering än trim. En sak till som är viktigt i en båt är en bra tomgång.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2014, 11:59:24 AM »
Jo saltvatten äter ju upp allt i metallväg men är det några skillnader på ett marinblock och ett från en bil.
Eller skulle bara kringsutrustningen gå bulta över om man renoverade en annan motor på sidan sen bara kastbytte i båten?
Jag har aldrig hållit på med någon båt då jag bor i Norrlands inland så det är bara bilar som gäller så jag är inte helt hemma på allt som gäller båtmotorerna :P
men 150 hk och mera bottenvrid än originalmotorn hade ska inte vara så svårt lite vassare kam en snällt portad topp och 2.1 liter skulle ju även gå öka slaglängden men då blir det ca 4000 kr till minst så det kanske inte är så intressant.
Sen helst byta ut förgasarna mot dubbla 40er för får man att spjäll per cylinder ökar vridet ganska mycket speciellt med lite vassare kam och större än 40er behövs inte för 150 hk
Men håller man sig till mera renovering så går ju originalförgasarna också använda.
då det gäller fart och varv så 4000 ska ju inte vara några problem och varva längre stunder och man ligger väll sällan på toppfart allt för länge dvs om motorn skulle orka varva 5-5500.
mvh

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2014, 22:05:12 PM »
Nej det är ingen skillnad på marin o bilblocken, topparna skiljer det däremot lite på då det finns uttag för kylrör annars är det i stort sett samma.
Ditt förslag låter bra tycker jag, är lite skeptisk till till att borra med tanke på godstjokleken även om det är lockande för att få lite mer mos >:D
Finns det vevaxel för längre slaglängd till B20n? Det sitter marinvevaxel i nu efter som det är en marinmotor men den är samma slaglängd på men ska vara starkare. Vet att det finns marinvev till B230 som ger en slagvolym på 2,5L men den passar ju inte i B20n.
Ang fart och varv så är det helt ok om jag kan marscha ca 22-25kn kring 4000 varv och ha toppfart strax över 5000 och som sagt så ligger man inte så långa stunder på toppfart.
Här ser du vad som skiljer mot en vanlig B20:
https://www.youtube.com/watch?v=4TWSZIcJf9I
« Senast ändrad: augusti 22, 2014, 22:37:20 PM av Smuggler »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2014, 22:32:21 PM »
Så jag skulle rekomenderat lagom eftermarknadskam  med 245-250 gr dur/1mm eller max255gr om förgasarna är 45er och så mycket lyft som möjligt tex nh191 (den har jag hört många säga ska vara bland dom bästa gatkammarna som finns till b20 eller en gammal hederlig R-kam skulle nog fungera också.
Avgaslimpan skulle jag helst skippa om det är möjligt och använda ett bättre extraktor då den troligen bromsar effekten ganska mycket.
och pratar man effekt så tror jag 40er med 36mm halsringar lagom topp en 245gr kam och avgaslimpan kvar ger 150hk kanske.
45er bra topp 255gr kam och extraktor kan ge mot 180 hk eller iaf 170

En fundering, du rekomenderar en kam på max 255gr men har inte NH191 ett dur på 282gr?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #12 skrivet: augusti 23, 2014, 10:49:25 AM »
Jag rekomenderade en kam med max 255gr dur/1mm.
Dvs mätat vid vid en mm lyft inte vid ventilspel.
Första biten på kamaxelns lyftkurva är väldigt snäll då man smyger upp ventilen första biten så kam lyftare stötstång vippa ventil (hela kedjan) ska få bra anliggning.
Skulle man börja axelerera fullt direkt och mer eller mindre slå upp ventilen skulle ingenting hålla och det skulle bli ett väldigt oljud ifrån motorn.
Därför mäter man vid 1mm eller 1.27mm som är 0.05 tum (usa standard) det ger en bättre indikation om hur vass kamaxeln är då kamaxlar för olika ändamål har olika snäll öppning en kam med 250gr/1mm kan ha allt från 275-300 gr dur/0.35 ibland är det ännu större skillnad.
nh 191 har 246gr/1.27 och 252-255 nån stans vid 1mm dvs den är bland dom vassaste jag tror på och skulle nog passa med borrat block och förgasare med separata spjäll (weber) sen helst byta ut grenröret vilket inte var ett alternativ (typ 170hk motor och 5500 varv i båt eller toppeffekt där och växlingsvarv på 6-6500 i bil)
ska man sikta in sig på 150hk och 4000-5000 som maxvarv så bör man gå på en snällare kam .
Då det gäller vevaxlar med längre slag så slipar man ner vevtapparna till rätt mått för b230 vevstakar då får man 85mm slaglängd men eftersom dom dels är längre och har 23mm kolvbult istället för 24 som senare b20 (dom med 8bultad vevaxel) och alla b21-23 så måste man ha andra kolvar vilket gör att det blir ganska omständigt och dyrare.
mvh

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #13 skrivet: augusti 23, 2014, 13:05:32 PM »

Ok, misstänkte att det var något som jag missat. Alltid lär man sig något :)
Ang varvtal så vill jag ha ett toppvarv på 5000-5500 och för att kunna ligga och marscha vid 4000 varv för att dels få någolunda bränsleekonomi och spara lite på motorn åxå.
Finns en marinmotor som baseras B230 (AQ151)och någonstans finns det en brytpunkt när det är bättre att sattsa på en sån från start...

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #14 skrivet: augusti 23, 2014, 13:20:00 PM »
Timomotor skriver så här:

"AQ130 Volvo Penta, Effekt ca 150hk. Kina Fajs 45 or och lite gullande med motorn gjorde sitt, mera vrid och mera hk! Motorn ska vi montera i en Fjordling 17.
Kunden upplevde en för svag motor med fullastad båt! Inget ovanligt med dessa lite för klena B20 motorer som sitter monterade i många många båtar.
Tyvärr så är avgaslimpan både på B20 och B23/B230 motorerna den svaga länken för mera HK siffror! Känns lite som att dessa motorer försöker tvinga fram en nytillverkad avgaslimpa av oss! Lite frustrerande när vi vet vad som lämnar vad på bilmotorerna. Dessa luftfilter bromsar ingen effekt, vi testar med och utan. Dock så chokar det alltid lite mera med filter på och stabiliserar siffrorna på bredbandslamdan. Det är avgaslimpan som bromsar, motorerna dalar kraftigt efter 5500-5700 rpm."

Så det verkar inte som det går att krama ut mer effekt än 150hk med avgaslimpan kvar :(

« Senast ändrad: augusti 23, 2014, 14:29:16 PM av Smuggler »