Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimma 240 med b23 gratis  (läst 14546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Balcando

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
trimma 240 med b23 gratis
« skrivet: mars 27, 2011, 23:22:58 PM »
Hej
Vad kan man (och hur) trimma/ställa in utan att man behöver öppna börsen  :)
På en Volvo 240 med en b23 med mekaniskt insprut

Kan inget om trimmning utan vill lära mig...
Dock så kan jag inte köpa en massa ny delar som det ser ut nu...

alltså gratistrim..


Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2011, 18:03:49 PM »
Om du söker på nätet efter K-jetronic så får du garanterad upp en massa info.
Kort går det ut på att sänka styrtrycket lite och höja arbetstrycket en aning...
Planar du sen toppen, skiljer från ena motorn till den andra, samt ordnar med grövre blås så har kan du få ut mera effekt.
Konverterar du samtidigt till etanol blir resultatet ännu bättre.
Gärna en kam från en GLT, var det 79-80 de var bäst??

Mvh Johannes

Utloggad Balcando

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2011, 23:07:38 PM »
etanol är ju inte tillåtet

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2011, 00:12:13 AM »
Jag vet inte var gränsen för "gratis" går. Man kan inte göra mycket intressant om man inte ens har pengar till nya packningar som behövs för att skruva ihop motorn igen.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2011, 20:15:45 PM »
GNET RACING med lite nya ringar o lager plana o putsa toppen och justera sprutet med a kammenlätt 150 hk med k kammen 25hk till
« Senast ändrad: mars 31, 2011, 20:19:00 PM av volyota »

Utloggad Balcando

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #5 skrivet: april 03, 2011, 23:56:24 PM »
vet någon nån guide till att sänka och höja trycken

en packning eller 2 ska jag nog kunna skrapa ihop till... ;D

när jag skrev gratis tänkte jag mest på att jag inte har råd att köpa ny topp, skicka motorn till specialist osv...

det jag söker efter är just sådana tips som att ställa trycket m.m som man klarar av hemma i garaget om man inte har tummen mitt i handen (sist jag kolla satt den där den ska) ;D

Utloggad Balcando

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #6 skrivet: april 03, 2011, 23:58:11 PM »
GNET RACING med lite nya ringar o lager plana o putsa toppen och justera sprutet med a kammenlätt 150 hk med k kammen 25hk till
gnet racing vad e de???

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #7 skrivet: april 04, 2011, 09:19:32 AM »
Du behöver en kompis med tillgång till svarv och fräs.
Då går det att hitta några hästar.
Gratis kan man (med reservation för att jag bara pysslat med gamla konstruktioner):
Öka bränsletrycket och tillse att luft- och bränsleflödet är tillräckligt genom att plocka bort eventuella hinder i luftburken, borra lite extrahål i den, se till att luftfiltret är i ordning (bäst är det med ett utbytesfilter av bomull, typ "K&N", näst bäst utan filter men det sliter, rent originalfilter är tillräckligt), bränsletrycket finns beskrivningar lite här och där på interwebben, bränsleledningarna skall intevara för gamla, tillräckligt grova och bränslefiltret OK.
Ger ett fåtal hästar och ett trevligare insugsljud.
Avgassystemet skall rensas och rätas.
Ger ett fåtal hk och mysigt putter.
Tändstift och kablar skall vara i ordning, rena fina stift med rätt elektrodavstånd, varför tändkablar åldras vet jag inte, men det gör de.
Åtminstone bör man se till att kablarna är rena och går ordentligt fritt från jordat gods.
Tändpunkten går ofta att sätta något tidigare än original för maximal effekt, men se till att motorn inte spikar.

Ventilmekanismen: Se till att ventilspelet är OK, för lite så tätar inte ventilerna när motorn är varm, för mycket och både duration och lyft minskar. Hydrauliska lyftare litar jag inte riktigt på, så jag skulle svetsa dem.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #8 skrivet: april 04, 2011, 09:31:07 AM »
Om man filar lite, så kan man ställa fram kammen lite, lite grann vilket ger något bättre högvarvsegenskaper.
I insug och topp (gärna utblås också) slipar man bort gjutskägg, ojämnheter och liknande utan att ändra för mycket på kanalernas form.
Passa in insug och grenrör ordentligt.
Gratisgrejor som kräver ordentlig utrustning är iförsta hand topplocksplaning (hur mycket man tar beror på vilken kam man skall köra med, med originalkamm skulle jag inte ta över en mm) och lättning av svänghjulet.
Kompressionsökningen ger mer kraft över hela registret, lättningen ger rappare motor.

Men viktigast av allt (tycker jag) är att plocka bort så mycket vikt det bara går.
Visserligen behöver man förmodligen tillföra vikt över drivhjulen, men då kan man lägga vikten exact där man vill ha den.
Så först plockar man bort så mycket man kan, sedan flyttar man resten så långt bak (och ner) det går, sedan provar man fram hur mycket vikt man behöver över bakaxeln.
Tycker jag.

Utloggad Balcando

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: trimma 240 med b23 gratis
« Svar #9 skrivet: april 06, 2011, 19:26:54 PM »
tack för tipsen

filter kör jag med ett öppet filter

får om man törs ge sig på toppen...

synd bara man inte känner nån som kan plana toppen