Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Trimma en B230 E  (läst 20818 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad niclas_swe_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Trimma en B230 E
« skrivet: november 11, 2011, 17:25:33 PM »
har en volvo 745 med en E maskin. den e helt orginal. vill ha lite tipps för att få den vassare, DEN går som folkracebil så klart:)

Tack på för hand

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Trimma en B230 E
« Svar #1 skrivet: november 11, 2011, 20:58:25 PM »
Sök på K-jetronic så får du en hel del träffar...

Utloggad niclas_swe_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #2 skrivet: november 23, 2011, 16:45:05 PM »
Tänkte porta och plana toppen men vet inte villken kam ja skall ha funderar på den så kallade månen 7 kam eller en elleman 88 kam vet inte villken ja ska ha nån som vet? räcker det o få bilen att gå bättre??

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Trimma en B230 E
« Svar #3 skrivet: november 24, 2011, 06:43:30 AM »
Om du inte är duktig på att porta så skulle jag gå ner några steg på kammen. T.ex FS122

Utloggad niclas_swe_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #4 skrivet: december 12, 2011, 17:57:11 PM »
Okej hadde tänkt och lämna bort den för portning men ger det mycket mer effekt med nån utav dom kammarna jag nämde och portning och hadde tänkt och plana den 2mm... nått mer någon väldigt tacksamm!!!

Utloggad niclas_swe_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #5 skrivet: december 17, 2011, 13:32:49 PM »
alla pratar om att ställa upp brännsletrycket men räcker det inte med att byta spridare???  villka spridre i så fall???

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Trimma en B230 E
« Svar #6 skrivet: december 17, 2011, 13:39:49 PM »
Original spridare till B230F kan leverera upp till c:a 170hk. Turbo spridarna klarar mer.

Utloggad kalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #7 skrivet: januari 01, 2012, 16:31:45 PM »
Original spridare till B230F kan leverera upp till c:a 170hk. Turbo spridarna klarar mer.

han har E motorn

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Trimma en B230 E
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2012, 07:48:49 AM »
Ibland så är man ju smart.. :banghead:

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2012, 21:07:59 PM »
 haha bästa komentaren på länge!  :-*

Utloggad niclas_swe_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #10 skrivet: januari 07, 2012, 16:50:51 PM »
så hur tycker ni ja skall göra:)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Trimma en B230 E
« Svar #11 skrivet: januari 09, 2012, 13:56:11 PM »
Sök på K-jetronic så får du en hel del träffar...

Utloggad kalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #12 skrivet: januari 12, 2012, 20:21:18 PM »
nya spridare är svindyra..
kan de gå på en tusenlapp styck?

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Trimma en B230 E
« Svar #13 skrivet: januari 14, 2012, 10:07:24 AM »
Skall man börja någonstans..

Lämnar man bort toppen till någon som verkligen kan porta.
Planar den 2-2,5mm
Köper en ny kam med tillbehör. Tex är fs296 (månen7a) mkt poppulär men finns andra snällare som har ett bättre register!
Dunkar på detta på motorn med ny toppackning ny insugspackning gärna nya oringar till spridarna då dem ofta drar tjuvluft.
Och en ny KAMREM såklart!
Justerar in kamen ORDENTLIGT både ventilspelet och förställningen är extremt viktigt om det skall bli nått "ryt" i motorn.
Ställbart kamdrev är att föredra då är det enkelt att justera lite i taget och mäta/justera/provköra mellan varven.

Viktigt med en sån kan som tex månen7an är att avgaserna får ett friare flöde, ett extraktorrör ihop med ett 2,5" avgassystem gör skillnad!

Efter man gjort detta ovan och man inte skulle vara nöjd med effekten så kan man laborera och justera lite bränsletryck osv men det är en senare fråga.
Org sprut utan att man pillat på det räcker långt!
Pillar man på det utan att man vet var man gör har det istället motsatt effekt!

OBS! bränslepumpen måste vara frisk, mkt vanligt att dem är slitna eller av fel sort så k-jet systemet inte får tillräckligt högt matar tryck fram till bränslehuvudet. då orkar tex inte bilen varva ur. och montera alltid ett filter även före pumpen för att motverka haveri.
Även tankens placering skall vara så den sitter högre än pumpen!