Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimma som fan utan turbo (b230e)  (läst 9427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvo_sundberg

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
trimma som fan utan turbo (b230e)
« skrivet: januari 26, 2012, 12:55:34 PM »
God dag. jag har en volvo 745 GLE 1988 med b230e på 131hk orginal. vad bör göras för att få ut 250-300 hästar utan turbo?
tacksam för svar.

mvh johan

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2012, 15:40:16 PM »
Finns visst rallycrossmotorer "baserade" på Volvo rödblock med 3,05l volym, praktiskt taget allt är specialtillverkat så det är inte fråga om att trimma en B230, man bygger en motor av nya delar. De siffror jag hört är att dom ger omkring 280-300hk beroende på vilken bromsbänk dom testas i, och kostar i runda tal 100 000kr. Kanske lite dyrare än du hade tänkt dig?  8) En sån motor är heller inget man brukskör och bara byter olja och tändstift en gång om året...

Å andra sidan finns ju alltid möjligheten att använda kompressor, då bör effekten inte vara allt för svår att uppnå. Dock tror jag att din -88 har dom klena vevstakarna, kanske inte rätt motor att basera ett sånt bygge på.

Sedan finns ju även 16-ventilstoppen på B204/B234, har inte nån större koll på vilka effekten den hänger med till vid sugtrimning men uppåt 300hk ur 2,3l lär bli marigt.

Utloggad volvo_sundberg

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2012, 21:21:39 PM »
de va som fan :P det jävligaste är att om man ska ha större ventiler till en 16v så blir det så jävla dyrt :p men det kanske är värt det också. ska det vara vevstakar från en vanlig b23e då eller?

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2012, 00:17:17 AM »
Huvudsakliga skillnaderna mellan B23, B230 1985-88 och B230 89- är just bottendelen, går inte skifta delar mellan dom som man vill eftersom det är olika storlekar på lager, kolvbultar o.s.v.
B230 1985-88 är hur som helst inte rätt grejer att utgå från om man siktar på mycket effekt, sedan går åsikterna isär lite om vad man ska ha av dom andra två alternativen. 

Jag tror inte kostnaden för större ventiler kommer bli en stor del av byggkostnaden oavsett om du väljer 8 eller 16 ventilstopp, det är liksom fråga om att ALLT ändå måste bytas eller modifieras för att gå använda. Detta är inget litet projekt, det finns en tumregel som säger att sugmotortrimning kostar 1000kr per hästkraft om det ska göras seriöst (så det håller alltså) och även om det kanske är lite överdrivet så säger det en hel del när du vill öka effekten minst 90hk även räknat från Volvos vassaste 2.3l sugmotor (16-ventils).

Vi vänder på det hela... Hur mycket pengar har du råd att plöja ner i motorn?

Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2012, 10:15:53 AM »
En garagegranne till brorsan kör 940 grupp H, han har över 250 men förmodligen under 300 hk i motorn. 8 ventils evo topp.
Han har plöjt ner över 200 000 i motorn i delar och arbete, bara en sån topp kan kosta upp mot 100 000.

Om du ska ha en vass motor så kostar det, här är från en motortrimmares hemsida observera att han pratar om 200 hk och uppåt. Inte 300 hk:

TOPPLOCK TYP 2
Lämnar 200HK & uppåt. Med rätt kringutrustning.
Som passar klass 2-4 & grupp H.
Komplett topplock med nya stora ventiler, bronce-styrningar
vent-fjädrar, alu-retainer, underläggsbrickor, ståltryckare &
kamaxel. Pris 21000:- inkl moms & uppåt beroende på vilket
material som används.

20 000 för toppen, sen andra kolvar och stakar vevaxel kamaxel förgasare/insprutning mm.

Här är ju en rätt billig motor då:
http://www.blocket.se/stockholm/Vinnarmotor_klass_2_RC_Timo_Volvo_2_4L_272hk_37776251.htm?ca=11&w=1

/Karl