Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Andree.w skrivet april 04, 2013, 00:39:46 AM

Titel: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 04, 2013, 00:39:46 AM
Jag undrar vad jag ska använda för kamaxel om jag har dubbla solex 48or  portad och planad 530 topp och går det att plana blocket och svarva ner kolvarna så förbränningsrummen i kolvarna blir mindre så man får högre komp?  :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 04, 2013, 07:42:19 AM
Om du har förbränningsrummen i kolvarna så har du en B230K. Då kan du inte använda en 530 topp..
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 04, 2013, 11:13:24 AM
fel av mig menade inte att det var förbränningsrum i kolvarna så det är en b230A med förgasare och tror det är 530 har inte kollat för köpte den av en gubbe som hadde den isärplockad så toppen låg för sej och insug med förgasare för sej, men det är inte mycket djup i kolvarna bara lite men tänkte göra kolven slätare och därmed få högre komp går det?  :) 
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 04, 2013, 11:15:38 AM
Det räcker med att plana toppen.
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 04, 2013, 14:34:26 PM
okej men vad tycker du att jag ska ha för kam till detta?
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 04, 2013, 21:33:22 PM
Beror på vad du ska ha bilen till...
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 04, 2013, 23:31:13 PM
sen är lite mera info om toppen/motorn inte heller fel :P  typ org ventiler eller större, org eller värre ventilfjädrar,  jord på firma/av portare med erfarenhet eller i någon vedbod med borrmaskin:P
ska du köra med org grenrör/avgassystem eller x-rör och grövre sen:P
Solex 48er räcker då lungt till alla kammar som Folkraceshopen säljer så där är det bara vilket varvtalsregister du vill ha :P
sen om du har tillgång till maskiner och ändå ska ha isär underdelen plana gärna blocket så kolvarna sticker upp nån tiondels millimeter över blockkanten förutom mer komp får man då en tightare squish dvs närmare mellan toppen och kolven utanför förbränningsutrymmet så man får bränsleblandningen mer centralt i cylindern då den ska tändas :P
mvh
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 04, 2013, 23:50:24 PM
portningen tänkte jag ta hjälp av min bror med och inte en borrmaskin kan låna en liten sak som man bearbetar kanaler i kranar och sånt med. kan det gå med en vanlig datastyrd fräs? och ventilfjädrar får jag nog köpa andra om det behövs, sen kanske fixa ventilerna osv men jag vill ha en högvarvig motor som är lite rallystuk ska inte använda denna motor till att köra vardagligt med bara bus åka :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 05, 2013, 02:06:35 AM
okej :P byta ventilfjädrar är ett måste då original brukar börja säga ifrån kring 6500varv och man brukar höra tydligt ventilsläpp kring 7000 men billigast är nog och köpa det från folkraceshop.
vad en vanlig datastyrd fräs är vet jag inte då det finns enormt många olika jorda för olika uppgifter från små bänkmaskiner till enorma fräsar på många ton men kan man använda en fräs kan man ha hjälp av det till mycket tex portningen och är den stor nog så kan man plana topp block mm kan någon programmera så går det ju även göra fina förbränningsutrymmen osv med en typ cnc fräs:P
är han/ni riktiga nybörjare på portning så kolla dummietråden för b230f där har jag lagt upp endel enkla tips :P
orginalventiler räcker men få dom inslipade och täta sen tror jag på en fs 300-13 eller ksk en fs 296 till det så får du nog en rolig motor rätt svag på låga varv men lär sjunga ut fint vill du ha mera bottenregister (typ som en org motor på låga varv) så fungerar fs 122 bra men då dör den av vid ksk 6500 medans dom andra kammarna drar till 7-8000 beroende på allt annat omkring :P
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 05, 2013, 12:17:10 PM
tack för svar :D  det är en cnc fräs men tänkte om det går att göra nått när den inte kan vinkla bordet annars går det väldigt fint att ställa in den den är stor så har fräst ut nya fodersäten på en traktormotor så den funkar bra och planing gör vi i en planslip eller tycker ni jag bara ska fräsa av den i fräsen så inte ytan blir för fin för en snacka om att man kan blåsa topplockspackningen eller att det läcker lätt när det är för slätt och kan gärna kolla den tråden om portning sen så har jag några 530 toppar så om en går helt åt helvete tar jag bara en annan  :P men jag har också kollat 300-13 men vilken är den vassaste man kan slipa på ett A ämne?  jag vill att den ska gå som en vråltrimmad v8 står och bluddrar på låga varv men när man kommer över 3-3500 varv så går det som fan om det går :) och hur mycket hk kan jag få ut ur detta? fundera på att skaffa ett ställbart kamdrev för inställningarna har väll väldigt hög betydelse i effekten? och tänkte på det med att plana blocket det ska jag men det kan inte ta i toppen då eller?
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 05, 2013, 13:15:09 PM
Jag har själv ingen erfarenhet av cnc teknik men även om fräsen är som en vanlig traditionell handmanövererad fräs bara datastyrd så går den ju använda endel.
Man kan tex börja med portningen av insug igenom och göra en ställning för och spänna upp toppen i lagom vinkel och fräsa upp insugen medans kanalen är rak tex köra in en 30mm fräs och höjja kanalens tak 3-4mm till ksk 2-3cm före ventilstyrningen där kanalen ska börja svänga då slipper man en hel del slipande med slipstift sen blir det ju lika varje gång likadant med och bredda kanalens botten men då med en lite mindre fräs :P
Tätningsytorna på toppen och blocket gör inget om dom är väldigt släta (iaf vad jag fått för mig) bara dom är helt plana så man får jämt tryck på packningen.
Blocket planstryker man bara för och få det tätt ev att man tar så kolvarna sticker upp ksk 2-3 tiondels mm över blockets kant sen planar man toppen till önskat kompförhållande  men vid mer än kring 2.5 milimeters total planing av topp och block behöver man en kortare kamrem.
fs 300-13 är nog den bästa kammen då.
 Folkraceshop säljer ju kammar med mera duration men dom har då mindre ventillyft så effekten blir nog inte högre (möjligen nån hk högre) men det varvar lite mera och bottenregistret blir väldigt lidande av det.
Så jag tror det är den bästa/värsta kammen och slipa på ett A ämne iaf så länge man använder standardtryckare.
kamaxels inställning är viktig det går ju alltid ställa den i rekomenderat läge och borra ett nytt hål i kamdrevet för kilen men bäst är ju ett ställbart drev då olika motorer kan vilja ha kammen lite olika för och bli optimalt.
Effekt är väldigt svårt och säga då det beror på hur ni lyckas med toppen och motorns harmoni med alla valda komponenter förgasarbestyckning och hundra andra saker men allt från 160 till 220 hk är nog möjligt.
sen beror det mycket på om det är riktiga hk eller glädjehästar då hög effekt säljer så saltar många gärna på siffrorna så det ska låta lite bättre än vad det är:P
mvh
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 05, 2013, 13:47:49 PM
Tack för svar :) jag ska kolla vad han har för fräshuvuden osv och fråga han om han kan ställa in fräsen så den kan fräsa upp taket i kanalerna och tror jag börjat fatta lite om detta med portning :P man ska väll få bort ojämna ytor som gjutskägg som första steg sen börja jämna ut kurvor för bättre flöde men har inte fattat om man ska slipa bort den delen av ventilstyrningen som sticker ner i kanalen? Men sen tänkte jag när man köper kam från folkraceshopen får man med dom shimsen som ska ligga mellan ventil och tryckare? eller får man skaffa det själv?
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 05, 2013, 16:58:03 PM
det är inget måste och fräsa upp kanalerna så men en ide som ksk förenklar jobbet med slipmaskinen efteråt om man vill ta upp kanalerna mer än det jag visade i dummietråden jo steg ett är jutkanter steg 2 och runda till inneradien sen efter det börja höja och bredda kanalen sen så vinner man ignenting med en för stor kanal för ventilarian. det är ju igentligen en massa faktorer som spelar in men lagomt hög gashastighet är en viktig och man kan förstora en 530 insugskanal ganska mycket från org med en kam med 13mm lyft innan den kan bli för stor men filar man som jag jort och ev breddar kanalen lite mera i botten och höjjer den nån mm till så räcker det men ingången i toppen behöver man inte röra då den är stor nog (ca40mm) möjligen försöka matchporta den mot insuget till förgasarna tar man för mycket är det lätt att man filar hål i taket på kanalen ca 2cm före ventilstyrningen och även inneradien 2-3cm utt i kanalen från ventilen sett om man försöker bredda mer än ksk 3mm på varje sida.
Styrningen brukar jag pressa ut sen porta och pressa tillbaka den sedan på insug för tar man bort den där så blir det väldigt lite som centrerar ventilen så säten och ventil nöts snabbt. ev kan man svarva biten som sticker ner i kanalen konisk och korta den någon mm.
avgas slipar jag ner så den går jämt med taket i kanalen då man bara höjer taket några mm ändå och den inte har något större instick från början.
lashcaps säljer folkraceshopen och är nog bland dom billigaste på det så enklast är nog och köpa det och ventilfjädrar därifrån om du tänker köra med en av deras kammar :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 05, 2013, 19:52:59 PM
tack igen :) okej då ska jag höra med han om han kan fräsa sånt sen tänkte jag på ett ställbart kammdrev det kostar ju 500 spänn men eftersom jag har tillgång till alla maskiner så kanske jag kan göra om ett av mina kamdrev till ställbart? går det eller har någon gjort det? för om man har ställbart går det väll att plana mer?  :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 06, 2013, 13:49:18 PM
och tror ni mina original stakar och vev kommer funka till detta? för tror det är med den klena veven och stakarna sen med balans och grejer har jag hört att det kan skilja mellan 13-14 gram mellan varje vevstake med kolv och om man då har så stor skillnad skulle man kunna slipa eller lägga till material så differansen inte är lika stor? för om det bara skulle vara under en grams skillnad så skulle det ju vara mycket bättre änn 13-14 gram. :P
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 07, 2013, 17:07:09 PM
är det stadiga vevstakarna dvs från 89-98 så håller det garanterat och är det stakarna från 85-88 så håller det mest troligt.
Jag har inte kört av någon sådan vevstake på sugmotor och det är inte vanligt att någon gör det men det kan ju hända så bäst är ju och byta till dom stadigare då dom är i stort sett gratis och finns i alla b230is efter 89 det att turbon från 95 skulle ha ännu stadigare vevstakar är en myt.
Volvos orginalbalansering duger men det är ju ingen nackdel och vikta in vevstakar och kolvar så dom väger lika och då ska man inte lägga dit material utan sikta in sig på och få alla och väga lika som den lättaste och väga vevstakarna i både stor och lilländen sen börja med och fila jutkanter osv och undvika och ta bort så man försvagar vevstaken.
Ett eget ställbart kamdrev går och göra man kan plana lika mycket oavsett om man har ställbart eller inte dock måste man borra ett nytt hål för sprinten som håller kammen stilla så man får kammen rätt oavsett planing eller inte på en trimkam (det går ju alltid smälla dit det och köra som det är men då blir både effekt och register lidandes) sen kan olika motorer vilja ha kammen ställd lite olika beroende på kringsutrustningen därav är ett ställbart drev att föredra
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 09, 2013, 17:40:58 PM
okej om jag ska vikta dom ska jag slipa gjutkanten på vevstaken eller någonstans på kolven? sen tänkte jag på vilken motor jag har liggandes, har alltid trott att det var en b230 men sen märkte jag att den hadde en 160 topp och började kolla runt och läste om att det kunde vara b21 eller b23, och isf ska dom ha smidd vev och tror det är det för gjutkanten är bred och när man slår lite löst på en av vikterna när man håller den upprätt så blir det en skärande klang som håller en bra stund och tynar bort långsamt, MEN den veven är skuren men det är så lite att det knappt käns så jag tänkte att slipa den med extremt fint sandpapper och sen mäta med mikrometer och se om den håller måtten. slipningen görs i svarv såklart och om den inte håller måtten så slipar jag om den eller skaffar en annan ramlagertapparna är runt 63-64 mm och vevtapparna runt 54mm  :)
och om det nu är b23 eller b21 som jag tror det är, har jag grova stakar då? och är det någon som har måtten till denna vevaxeln in på tusendelar med ÖD måtten också?
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 10, 2013, 01:49:46 AM
om det är en b23 har den 96mm cylinderdiameter b21 har 92mm och  b19 88.9mm men jag har aldrig sett en b23 med 160 topp (dom har 398 ev 405 på glt från 80-83 och b23 et) tror bara äldre b21er och b19 har 160 toppen sen har alla b23 utom turbomotorerna (b23et) plana kolvar utan grop i (iaf vad jag vet) så risken är stor att du har en  äldre b21.
M stakarna från en b23 och endel nyare b21 (troligen 83-84 årsmodell) är dom stadigaste Volvo tillverkat och har på turbomotorer bevisligen klarat kring 600hk fast då är dom ju tyngst också.
Äldre b21 vevstakarna är väldigt lika men mycket mjukare i materialet och klarar mycket mindre.
och måtten på ram/vevlager stämmer mot b21/23
exakta tusendelsmåtten har jag inte i huvudet (googla och du hittar) men det bör vara billigare och leta fram en annan vev ev en helt annan underdel än och börja böka med och slipa om en vev.
speciellt om det är en b21 då det inte finns några fördelar med den mot en b23/b230 underdel.
och ett block kostar ju inte direkt stora pengar då man får en hel obesiktad körbar bil för 500-1500kr :P
underdelarna är i regel slitstarka och en underdel som gått 30k mil brukar jag på en fr motor inte ens öppna förutsatt att den använts och inte stått länge
i en gatmotor skulle jag kosta på mig nya lager och kolvringar men ser något dåligt ut då är det ofta billigare och byta motor än och börja kosta på nya saker.
fast det sitter ju mycket i hur mycket pengar man är beredd och lägga ut :P
men lättning av vevstakarna gör man bäst på pucklarna på stor och lilländen och kolvarna tar man på insidan där det ser ut och vara som mest överflödigt material sen ska man tänka på och ta lika mycket på båda sidorna om kolvbulten så kolven behåller balansen tar man allt på en sida så kan kolven vilja kantra och det nöter mycket(mer än nödvändigt) på cylindern och kolven.
beträffande 160 toppen är den det sämsta utgångsobjektet då den har väldigt klent däckplan och om man planar den mycket mer än en mm så blir det svagt mot vattenkanalerna och toppackningarna ger upp så bättre vore en 398 eller 530 topp som är typ gratis och så finns på dom flesta b23/b230 eller ett dyrare alternativ en 405/531 som har andra bättre kanaler standard men är då svårare och porta.
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 10, 2013, 14:39:41 PM
Okej men tänkte på veven vi har svarv osv och jag har tid och den är ju knappt skuren så tänkte försöka och se om det funkar sist funka det iaf och ska kolla cylinderdiametern osv men jag har en annan b230f som gått 47xxx mil som jag ska ta alla delar ifrån speccielt toppen.men anledningen att jag vill ha detta block är att det är knappt några vändkanter och ram och vevlager köper jag nya endå för det ska bli en renovering av det sen ska jag trimma b23/b21an och ha b230a motorn som sitter i min bil som original motor. :) nu ska jag gå ut och kolla det där med cylindrarna och se vad det är för en.
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 10, 2013, 17:02:08 PM
om toppen gått 47k mil är nog ventiler och styrningarna slut på och sätena skulle haft sig en översikt med någon typ av sätesfräs :P
svårt och säga hur veven är då man inte känt på den själv men den går säkert använda men är det en b21 så tror jag då på och byta block då man både tappar effekt/vrid pga den mindre cylindervolymen och så blir det tajtare runt ventilerna i förbränningsutrymmet så man tappar en del flöde där :P
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 10, 2013, 19:59:18 PM
jag känner en som har några grejor man sätter i ventilstyrningen med något utav alla fräshuvuden som finns sen fräser man för hand. den använde jag till min traktor, men nu till det värsta motorn var en b21  >:(  inte någon som vill ha blocket med kolvar? men är dom stakarna bättre änn 85-88 stakar? och är gjutveven (som sitter i den andra bilen)bra till mitt projekt sen tänkte jag sälja min vev om jag inte har användning för den. för jag har hört att du kan offset slipa den så du får längre slag och 49mm vevtappar och använda b230is vevstakar
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 10, 2013, 21:18:01 PM
okej jenwayfräsar? eller till och med en mira?  vilket som så är det bra och fixa till sätena med.
b21 vevstakarna passar ju bara i en b21/b23 och det är ju garanterat dom stadigare M stakarna i b23 medans bara dom sista b21 har dom (troligen inte din då det var 160 topplock) i b230 så är det ju vevstakar från 89-98 som man bör använda.
man kan slipa om den på det viset och montera med b230 vevstakar och kolvar i ett b23 block eller göra om för b230ins axial lager och använda den i en b230 men omslipningen av veven kostar en hel del.
vilken vev man använder beror på om man bygger på b23 eller b230 och det är ingen direkt märkbar skillnad på en lågbudjet gatmotor.
Ksk blir skillnad på en 100.000+kr rallycrossmotor som ska prestera närmare 260-300hk (beroende på motorvolym) men det är ju lite skillnad :P
men köp en hel b23eller nyare b230 som inte gått allt för långt sen bara byt lager och ringar (om du hittar en motor som gått under 20-25k mil skulle jag inte ens jort det utan bara ny olja)
sen lägg tid på topp kam gasare osv för det är där effekten sitter :P
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 11, 2013, 16:22:03 PM
men jag tänkte på jag har då två b21 motorer och den andra har nog bättre vev kanske och jag tänkte passar b21 kolvbultar i b230is kolvar? för då skulle jag ju kunna borra upp cylindrarna och använda det blocket jag har och sen en 530 eller nått från b230in jag har ståendes och kan man se om det är dom bra stakarna på b21an? isf hurdå?
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: volyota skrivet april 11, 2013, 18:38:04 PM
B21-B23ans kolvbultar är 24mm    B230ins kolvbultar är 23mm
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 11, 2013, 19:37:49 PM
men då borde man väll kunna borra upp det?  :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 14, 2013, 14:34:26 PM
allt är ju möjligt men det är inte värt jobbet om din b21a hade 160 toppen är den av äldre modell och har dom sämre vevstakarna (förutsatt att det inte är bytt topp) det enklaste är och köpa en fräsch b23 eller nyare b230 underdel för småpengar och max byta lager kolvringar och riktplana sen lägga tiden på topplocket :P och när motorn väl är ihop så är det ju endel jobb med förgasarbestyckning innan den går som den ska osv och bygga/köpa ett extraktor är också sådant iaf jag skulle lagt tid på före jag började med och bygga om saker i underdelen då det tar många timmar och kostar pengar (ksk inte om du har tillgång till rätt maskiner för jobbet) då man istället kan köpa en underdel för 500kr som fungerar direkt :P
vill inte låta negativ men visst är det kul och göra egna lösningar och bygga och hålla på med egna ideer men tror det är en massa jobb i onödan när det gäller en volvomotor som det finns delar till i stort sett varenda ladugård och garage i hela landet :P
mvh
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 19, 2013, 17:44:25 PM
okej men jag bara tänkte på hur ser man om man har M stakar? för det står ett M på varje överfall och mitt på en av stakarna men ska kolla detta med ny motor men var kan man söka för att hitta ett b23block?  :)  Off topic  men är det någon som har en hel 240 75a ståendes som man vill byta mot en annan 240 eller får köpas för en billig peng så kan man väll höra av sig  :D
tror ni vet vad det ska bli isåfall  ;)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 20, 2013, 20:15:29 PM
googla runt ett tag och kolla :P står det ett M är chansen stor att det är dom bra vevstakarna men jag vet faktiskt inte hur man ser skillnaden då jag aldrig har rivigt en b21 för och spara vevstakarna utan bara sparat från b23er då det säkert är rätt :P
lägg ut en annons här, på tex sävarturbo och turbo performance club och andra forum.
Annars fungerar blocket bildemonteringar mm.
En demontering vill troligen ha mer betalt än en privatperson då dom tar betalt för arbetstiden och skruva ut motorn men ibland om man hittar rätt person och prata med så kan det gå ordna.
Mest troligt vill du antingen hinka ner motorn du tänker bygga nu i den eller bygga turbo och få det lagligt :P
Tyvär så är ju 75erna rätt eftertraktade och det är svårt och hitta en billig i bra skick.
men det går ju alltid göra en fuling och "rostlaga" en A-stolpe från 75 med en fräsch kaross ( igentligen identitetsförfalskning och en olaglig handling) om man inte hittar en fräsch bil till rätt pris ::)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 21, 2013, 15:46:36 PM
nja turbo bygge är det inte men den motorn som jag tänkt bygga av en b23 skulle sitta i bruksbilen sen om jag hittat en 75a så skulle jag satt i en v8 men jag fattar inte riktigt det där med A stolpen står produktnummeret där och man bara sätter det på sin andra bil eller?  :P men inann jag lägger annons vill jag veta om det är M stakar eller ej för det står ju M på överfallen och en av dom står det några siffror och ett M  :P
och turbo bygge kan du göra på alla fram till ca-92 för bara du har en motor med insprutning med tillhörande katt så får man de  :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 25, 2013, 01:17:50 AM
okej v8 låter som ett roligt projekt :)
På A stolpen och på en poppnitad plåt på ett fjäderbenstorn (under huven) sitter ju själva identitetsnumret på en bil ska man göra en identitetsförfalskning så kapar man ut hela A stolpen/en större bit iaf så man inte behöver svetsa nära numret och likadant på den nya fräschare karossen sen svetsar man fast den där slipar målar osv så det inte går utskilja att det är gjort och flyttar över plåten under huven.
Syns det att det är flyttat eller att dom får något annat för sig (tex ksk man inte ska flytta det till en 240 från sent 80tal med nyare fronten och annat som skiljer) får man troligen nedslag på besiktningen/föreläggande om registreringsbesiktning där dom påstår att identitet kan ej fastställas och så har man två karosser som inte går besikta.
sen är det ju en olaglig handling så om man får flygande besiktning av polisen så kan man få böter om dom ser att det är gjort och kan bevisa det.
i en nyare bil än 75 får man inte turbokonvertera originalmotorn eller stoppa i något annat som inte är original tex i en 75a kan man hänga dit turbo osv fara och bromsa bilen så man får ett effektintyg (eller ta ett lämpligt intyg från internet :angel:) och sen regga så och då står det bara tex b23turbo 180hk i papperna så man kan ändra lite som man vill sedan (olagligt men näst intill omöjligt och bevisa utan och bromsa bilen) men i en nyare bil måste man ju ha tex en org 230ft med saker som turbo ic katalysator mm som ska sitta där vilket är betydligt tråkigare då dom kan kolla exakt vad du har under huven och vad du borde haft där :P
mvh
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet april 26, 2013, 21:42:56 PM
då blir det nog trubbel för jag har näbbhuv och en annan baklucka som är plattare och är stansad så den inte är plan men ioförsejskulle man ju kunna säga att man har stylat bilen lite  ;) men på vilken bil är näbbhuv och den bakluckan standrard? och det med motorn får man bara sätta i en motor med 220 hk och 275 nm och då måste man ha ventilerade skivor fram och 1031 baxaxel men om man gör mer moddifigeringar borde man väll få regga med större motor för enklast vore ju en 350 v8 och jag har läst att du kan inte änns plugga motorn för att få mindre effekt för dom utgår från original effekten mn hur är det behöver man bara ett bromsnings intyg med mindre häst? :)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: sleepy_ skrivet april 27, 2013, 18:53:21 PM
vet inte säkert vilka som har näbbhuven men har för mig att det är endel senare och vissa turbo/glt
men bara huven tror jag inte någon skulle hänga upp sig på.
Bagageluckan däremot är svårare då den inte passar rätt över från en nyare till en äldre chassiet är lite olika där beroende på vilken du har då (var svårt och veta från din beskrivning).
tror man får ha 200hk utan 1031 axeln och ventilerade skivor.
Vilket som sitter det i mer eller mindre alla nyare 240is så det är inte svårt och få tag på
tror dom flesta som reggar med v8 brukar regga med en mindre sen byta till 350in (finns väll någon 289 eller 305 eller vad det är som ser likadan ut)
har man ett bromspapper med en effekt som värkar rimligt så duger det en 2.8liters bmw motor med hx50 turbo tex ksk inte känns rimligt att den har under 220hk :P
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Gunnarsson skrivet april 29, 2013, 15:02:51 PM
...och jag har läst att du kan inte änns plugga motorn för att få mindre effekt för dom utgår från original effekten mn hur är det behöver man bara ett bromsnings intyg med mindre häst? :)
Dom godkänner inte mindre än motorns originaleffekt, av den enkla anledningen att dom är smarta nog att inse att folk skulle återställa motorn till full effekt tre minuter efter besiktningen är klar. Enda undantaget är att dom tydligen i vissa fall kan acceptera (läs: kan, inte måste) en liten sänkning av effekten om man tvingats byta till ett tajtare insug/grenrör för att motorn ska få plats = omöjligt att använda standardgrejerna.

Normalt när man sätter V8 i en 240 använder man den svagaste och minsta Chevrolet smallblockmotorn på 262 kubiktum, det är den enda chevaåttan som har tillräckligt lite vridmoment för att vara godkänd i 240 (utan att registrera som ombyggt fordon, som är mycket mer omständigt). Den är så gammal att den inte uppfyller avgaskraven i bilar från senare än 1975, så den går bara regga i en 240 av årsmodell -75. När bilen är registrerad lyfter man vanligtvis ut den lilla löjliga motorn och lyfter in t.ex. en 350 med betydligt mer effekt, eftersom det också är en Cheva smallblock är den mycket lik 262-motorn, och om man ändrar lite nummer på motorn blir det inte lätt för någon att avgöra om det är rätt eller fel...
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Andree.w skrivet maj 05, 2013, 17:01:16 PM
men om man skulle knacka om motornummeret på en 350 till ett nummer på en 262 skulle det gå?   :)
sen bagage luckan ser ut så här  :)  http://www.acm-ab.se/baklucka-volvo-240-1979-1985-/825-0 (http://www.acm-ab.se/baklucka-volvo-240-1979-1985-/825-0)
Titel: SV: trimmning av b230A
Skrivet av: Gunnarsson skrivet maj 05, 2013, 20:35:01 PM
Kanske, kanske inte. Det finns ju diverse gjutnummer på block/topplock som visar vad det är för delar, olika topplock har olika fästen för ventilkåpor och så vidare, ska man klara en noggrann kontroll som vid registreringsbesiktning krävs nog ett rätt seriöst jobb. När bilen en gång blivit registrerad med V8 är det nog mindre troligt att någon får för sig att titta noga på alla detaljer, så länge de mest uppenbara grejerna inte säger att det är fel motor.