Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimning av b230f  (läst 4876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Edin

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
trimning av b230f
« skrivet: november 30, 2009, 00:02:59 AM »
Hejsan håller på att trimma min 87as 744 lite och vill ha lite tips med vilken kam och hur jag höjer varvstoppet`? motor spec 87as b230botten med m stakar och kolvar, Extractor (4-2-1) & 2.5" hela vägen, ställbar bränsletryksregulator, portad puttsad 531a planad 2mm,Justerbart kamdrev,skellet Svänghjul, s80 elfläkt. jag står och väger mellan

FS296 trimkam  Månen 7 kam
Duration: 296° vid körspel
Lyft:       12.2mm
Nockvinkel:108°
Reducering av bascirkel:2.6mm
TDC lyft:
   
    3.7-4.2mm
Lämpligt ventilspel 0.35-0.40.

nr:2
FS300 trimkam
 
exkl. lashcaps (ventilförlängare). .
Duration:300° vid körspel
Lyft:      11.93mm
Nockvinkel:106°
Reducering av bascirkel:2.6mm
TDC lyft:
   
    4.2-4.5mm
Lämpligt ventilspel 0.30 in 0.35 ut...


tänkt att varstoppet ska ligga på 7100rpm och hur kan jag öka det som?

Mvh//Johan

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimning av b230f
« Svar #1 skrivet: november 30, 2009, 08:55:35 AM »
Är det en B230F? Den har väl inte ställbar bränsletrycksregulator??

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: trimning av b230f
« Svar #2 skrivet: november 30, 2009, 09:59:57 AM »
Är det en B230F? Den har väl inte ställbar bränsletrycksregulator??
Nej dom har inte ställbar orginal,  Men det finns ju  och köpa.....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimning av b230f
« Svar #3 skrivet: november 30, 2009, 10:57:59 AM »
Är det inte boxen som fixar det?

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: trimning av b230f
« Svar #4 skrivet: november 30, 2009, 12:37:27 PM »
Ne, Sitter en regulator på fuelrailen (stavning??)  Finns ett flertal olika modeller med olika tryck.
Men det bästa är ju en justerbar gärna med manometer.  Brukar gå och hitta såna för strax under tusenlappen.....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: trimning av b230f
« Svar #5 skrivet: november 30, 2009, 12:40:01 PM »
Glömde skriva att  det är nästan ett måste att byta spridare också,  Går och ta från olika Turbo bilar m.m Ex 850, v70 m.m
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: trimning av b230f
« Svar #6 skrivet: november 30, 2009, 12:44:10 PM »
Varvstoppet är jag inte säker på hur du ska göra med, Du har förmodligen den tidiga versionen av f-sprutet, Men kolla runt på nätet lite efter folk som  gör chip och hör med dom....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Edin

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: trimning av b230f
« Svar #7 skrivet: november 30, 2009, 13:25:56 PM »
Okey har röda saab turbo spridare liggandes,:) hur mycket effekt kan jag få ut av detta 160hk??

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimning av b230f
« Svar #8 skrivet: november 30, 2009, 15:35:48 PM »
Här finns en tråd i ämnet

http://folkraceforum.se/index.php/topic,674.0.html

Passa dig för att välja en för vass kam. FS122 el. FS280 är nog mer rätt...

Utloggad campar

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: trimning av b230f
« Svar #9 skrivet: november 30, 2009, 21:04:00 PM »
För att Höja Varvstoppet måste du Chippa EZ-K boxen och ECU:n. Tänk på att det inte brukar bli så bra att höja bränsletrycket då bilen får mer soppa. Det går att höja till viss del om man har Lambda då den kompenserar, men om du ökar spridarna så måste du även öka lmm i samma procentuella ökning som spridarna.
Team Gyllebo