För och kunna ge ett bra svar på det behöver man veta mera om motorn.
insugslängden från ventilsäte till trattkant diametern i insuget och kamaxelns dur förväntat toppeffekts varvtal vilken puls man stämmer av på spelar in på motorns register så man bör välja trattar för och få rätt total längd från trattkant till ventilsäte sen blir det långa trattar så får dom gärna kona lite typ från 45 till 48-50 innan själva radien fullradietrattar har enligt vissa presterat sämre i bromsbänk än dom med en 90 graders radie pga att dom suger luft runt tratten som bromsar den luft som kommer rakt mot förgasaren men skillnaden där är ksk 1hk på en normal motor så jag skulle köpt det billigaste i lagom längd.
och tex med en kam på kring 300 graders ventilspelsdur tex fs 296 och fs300 kan 350mm eller just över vara ganska lagom från ventilsäte till trattkant (tredje puls och toppeffekt vid ca 6200-6500 om allt annat hänger med) för ett lägre register så 10-15mm längre
med en fs122 eller liknande med 270-280gr dur kanske 340mm då den kammen har ventilen öppen en kortare tid så kommer avstämningen på ett lägre varvtal trotts att insuget är kortare (har inte räknat på det men tror det är en ganska bra gissning iaf)
sen hur stor effekt avstämningen gör vet jag inte (har mest räknat i formler från böcker och i program sen kört på det och inte haft möjligheter/ekonomi och testa mig fram) men ska du köpa trattar så har du iaf lite riktlinjer
har du redan trattar så kör med dom och om du ramlar över några andra så prova dock kan ett byte av trattar göra att motorn går lite fetare eller snålare på vissa varv så skillnaderna visar sig lika mycket på det som på den ändrade längden.
mvh