Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Muggen skrivet november 07, 2011, 21:11:02 PM
-
Är inte riktigt nöjd med resultatet p.g.a eventuellt slarv.
Receptet:
1.8mm planad 530 topp.
öppet sportluftfilter.
gula spridare
ställbar btr (ställd på 2,6bar)
extraktor m fullflödessystem 2.5"
lh.2.2 ställd på c:a 20grader vid 2000 varv, inget urkopplat
kg002 kam
möjliga fel:
ventilspel på 0.1 -0.3 ( vilket är för litet,jag vet, men leker man så leker man)
orginal kamdrev, orginal kamrem (123 kantkugg)
upplever att tändningen "fladdrar iväg" när man strobbar den.
ej portad.
upplever och undersöker:
1.Får inte drag från botten.
2.bromspedal hård ( vilket borde bero på taskigt vacuum i insuget?)
3.varvar jävlarimig efter 3000 varv
4.dåligt rapp vid gassläpp och hastigt gaspådrag (markerar som den tillfällig dödning innan den varvar igen,)
kom gärna med vad som helst så jag har något att testa mig fram på.
mvh muggen
-
den drar inte tjuvluft nånstans i insuget? Kan ju va en anledning till taskigt vaccum också..
Annars kan det ju vara somså att du får vrida tillbaka kamen lite, så du får bättre botten :)
Att den inte är så rapp i svaret kan ju ligga i att du troligen har jääättetungt svänghjul.
//Jonathan
-
den drar inte tjuvluft nånstans i insuget? Kan ju va en anledning till taskigt vaccum också..
Annars kan det ju vara somså att du får vrida tillbaka kamen lite, så du får bättre botten :)
Att den inte är så rapp i svaret kan ju ligga i att du troligen har jääättetungt svänghjul.
//Jonathan
Tjuvluft är inte omöjligt, men jag har jagat läckor med startgas utan större resultat.
beställt ett ställbart kamdrev tidigare idag så jag hoppas att den kommer till helgen...vad tycks om c:a 2-3grader?
Bilen är mindre rapp än en orginal 230f och jag vet att det finns mer att ge trots ett ganska tungt svänghjul.
kollade ventilspelet idag och alla ligger mellan 0.20 -0.30 så det borde inte vara några problem där även om det är ganska litet.
men tack för svaret
-
kolla så tändningen inte står för högt max 35 grader.... om du ska ställa in kammen ställ den som den rekomenderas inte grader utan ställ den på fyrans insugsventil enligt värdena på kammen...bränsle mängd mät co eller med lambda så du vet att den får soppa som den ska inte för mycke eller för lite en bra grund inställning på allt brukar inte vara fel
-
Det sitter ju ett f-sprut på den, på motorinställningsdekalen står det ju att man ska mäta vid 750 +/-50varv och då på 12grader.
Men det är en kg002 kam som jag köpt i andra hand så jag har inga direkta specar på den, men som jag förstått det så ska jag kolla öppningen på insugsventilen och att den ska stå på ett visst mått.
Ska försöka mäta upp lambdat och co'n i helgen, ska ligga på c:a 0.85 under belastning som jag har fattat det.. och co'n ska inte ligga högre än 5.0. och inte under 1.0 (katten är borta så hästarna dansar på bordet)..kan det stämma?
-
Man brukar säga att man ska ställa de flesta kamaxlar 0,5-0,7 mer öppen på avgas än insug.
Jag "brukar" (har gjort det några gånger, har ju bara kört iår så) ställa kamaxlarna 0,7mm mer öppen på avgasventilen än insug. (Dvs. tryckaren på avgas är 0,7mm längre ner än insug)
Brukar funka skitbra, mestadels bara justerat std. kammar och har på detta sätt fått hygglig snurr på grejerna, men även på ett par trimkamaxlar, och det har funkat bra på dom också :)
Har även testat (på std kam, saab och volvo) att ställa kammen på en skvätt över 1mm före, funkar alldeles utmärkt :)
Mer öppen på avgas = Mer varv. Smaksak helt enkelt. Man tappar självklart lite i botten om man ställer upp den mer, men det är häfftigt när det varvar ju ;)
//Jonathan
-
Tvärtom ska det vara, insug ska öppna mer än avgas. :read:
-
Stod och grejjade i garaget igår och försökte att ställa in kamen som jag läste mig till men undrar lite över en grej.
När kamen är nollad (som jag förstår det så kamen ställt på markeringen) så ska man alltså vrida sig fram till att ventiltryckaren på insug är 0.5-0.7 lägre ner än avgas på 1:an? ..och sen ställa kamdrevet på markeringen efter detta?
brukar mest gissa mig till de här grejjerna men insåg att det kan vara bra att lära sig mer specifikt ;)
-
Får skylla på att jag var trött ;)
precis så ja :)
Volvon var lite knepigade att ställa in än saaben, men när man väl kommit fram till hur man ska ställa det utan att det ändrar sig så går det rätt fort =)
//Jonathan
-
Nu har jag grejjat igen.
-satt tillbaka svarta spridarna så dom synkar med lmm.
-satt fast ett ställbart kamdrev och ställt så gott jag kunnat med mått på alla konstens sätt (saknade stativ med indikatorklocka)
-ställt tändningen på c:a 13grader ( då kliver den aldrig över 35grader)
-ställt upp btr:en på 2.8 bar.
-kontrollerat,kontrollerat och kontrollerat igen.
Nu upplever jag att den är mer stark och orkar dra från botten, men den är fortfarande ganska slapp i rappet(?)
Ska ta den till jobbet i helgen och se hur mycket man vågar ställa upp bränslet och möta lambdat ( skulle tro att jag borde ligga någonstans runt 0.85 -0,95 för att det ska bli bra.
återkommer om resultat
-
kunde inte låta bli att greejja lite till.
Om man stampar till på gasen två gånger får man avgassmällar istället för att den rappar upp.
kan detta betyda att det är för fet blandning? eller att tändningen är fel??
-
Avgasknallar brukar ju betyda fet blandning. Prova att ställa ner bränsletrycket lite..
Att den är lite slapp på högvarv kan ju även vara att den behöver lite mer förtändning..
-
Nu vart det 3bar såg jag, ska nog ställa ner det till runt 2.7-2.8.. ligger det kvar s å ställer jag tillbaka tändningen lite..
Detta är ett fantastiskt forum.
på söndag får vi se om det har lönat sig, då blir det 5h på barkarby flygfält tillsammans med 26st andra dårar.
Tack för all hjälp.
-
mmm. du behöver förställa kammen ännumer. och man 4ans insug ska vara mer öppen än 4ans avgas. och kammen nollar du genom att se till att 4an insug och avgas är lika öppna medans veven står i övre dödpunkt (noll)
motoron snurrar medsols! så kammen skall vridas mersols medsols= som klockan.
-
min std volvo med 2.2 poffar lite den också, så det kan nog ha med sprutet från stenåldern att göra ;)
-
varför inte bara ta reda på RÄTT VÄRDE på kammen och ställa den rätt
-
kammen står med 4:ans insug c:a 0.7mm mer än avgas... hur mycket vågar man ställa upp den innan man förlorar effekt?
-
ska det vara så jävla svårt att att ställa in en kam ställ den enligt kam´tillverkarens inställnimng fundera på insug o avgas men STÄLL DEM SOM DEN SKA STÅ ska det vara så svårt
-
Lugn och fin..
Har man inte värden på kammen så får man testa sig fram....
-
ojojoj :P fight :goodluck:
-
Ja,det är jävligt svårt att ställa Kamen en efter tillverkarens uppgifter När MAN SAKNAR TILLVERKARENS JÄVA UPGIFTER! :banghead:
Men skulle någon sitta på monteringsanvisningen för en kg002-Kam tillverkad på 90-Talet så tar jag tacksamt emot detta.
jag har sökt överallt jag kan tänka mig efter dessa inställningar och kammat Noll
-
varför ringer du inte kg frågetecken
-
jag mejlade 2ggr, men inget svar... :(
-
varför ringer du inte kg frågetecken
ring istället kg är gamla generationen dom är trevliga och hjälper dig direkt.
-
lmm kan vara trasig.