Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: B23 Block skrivet juni 20, 2012, 19:09:46 PM

Titel: växellåda M40/M45
Skrivet av: B23 Block skrivet juni 20, 2012, 19:09:46 PM
M40 blev ersatt av M45 i 1976.
1978 kom finsplines på M45.
Men hur ser man skillnad på en M40 och en M45`a?
Och, kan jag använda en M40 på B23`a ?
Bra att veta när man köper begagnat :D
Titel: SV: växellåda M40/M45
Skrivet av: volyota skrivet juni 20, 2012, 20:27:35 PM
M40in är bultad utifrån o M45an är bultad innifrån kopplingskåpan sen är det löst spakställ till 45an -tidiga 45or sitter växelförar axeln i locket och grovsplinsade 78 o nyare  finsplainsade och växelförar axeln sitter då i lådan --det finns kåpor som satt på 240 75-76 med B21 och M40
Titel: SV: växellåda M40/M45
Skrivet av: B23 Block skrivet juni 21, 2012, 22:50:18 PM
tack så mycket :D
Titel: SV: växellåda M40/M45
Skrivet av: Codriver skrivet juni 21, 2012, 23:16:33 PM
Det är en liten skillnad i utväxlingarna mellan M40 och M45 där M40 har ett lite mindre steg mellan 2:an och 3:an. Men å andra sidan är M45 ngt starkare än M40.
Titel: SV: växellåda M40/M45
Skrivet av: B23 Block skrivet juni 24, 2012, 20:14:13 PM
M45- skall man välja fin- eller grov splines til en motor på ca 200hk?
finns det nän skillnad på grov- och finsplines i lådans styrka.
Hva väljer du och varfor?
tackar för svar
Titel: SV: växellåda M40/M45
Skrivet av: Amders skrivet juni 24, 2012, 23:45:44 PM
Finspliceade lådans sägs vara den starkaste. Men ingen original låda håller, dom går bara sönder olika fort. ;)