Trimma > Volvo

ventilsäten i alu

<< < (2/4) > >>

sleepy_:
anledningen till att jag inte sätter i större sätesringar är för att det är motorer på folkracenivå jag pratar om och då iaf på motorerna jag gjort har det alltid vari förgasarna/insuget som vari strypningen då 46mm insugsventil (går ju i org sätet) räcker betydligt längre än 45or om det blir någorlunda rätt och inte enorma mängder turbulens i kanalen och desamma om man kör ett org 230f insug ev lite portning vid spridarfästet och värre saker än så stoppar jag inte gärna  i en fr motor då det känns som man går väldigt back då man inte får behålla bilen men hade toppen gått lösa enbart med och köpa 50mm insugsventiler och fjädrar sen räta ut insugskanalerna och ett egenbyggt insug med plenum minst 76mm spjäll och typ ett ms 2.2 och brytarlös fördelartändningmed tillfixad tändkurva hade det ju inte blitt överdrivet dyrt :P
dvs om det gått utan sätesringar  för det tar ju sin tid och fräsa upp i toppen (krävs väll mira eller en vettigare fräs för och göra det bra) och göra sätesringarna i rätt ytterdiameter (jag skulle till det behöva en metallsvarv) sen pressa/slå dit dom (helst svarvat dorn för sätesringen och kyla/värma sakerna) och sen göra själva ventilsätet med minst tre vinklar.
sen måste man ju porta toppen och ha kam ventilfjädrar gasare/insprut och insug och x rör för att det ska bli något lyckat och då har man helt plötsligt lagt ner mer tid och pengar än jag skulle vilja göra på en fr motor speciellt då jag inte har grejerna för det själv:P
men har hört nått rykte om att det är provat på motorer med vipparmar dvs man kan skjustera ventilspelet mellan varje heat på skjusterskruv och där ska det ha fungerat dock vet jag inte hur ofta skjustering behövdes därav jag undrade om någon prövat på Volvos rödblocksmotorer med överliggande kam.
ursäkta om jag låter kaxig i mitt inlägg men det är mina erfarenheter om någon gjort något bättre så lyssnar jag gärna tackar och blir lite klokare :P

Autorep:
Det funkar inte för att alu är för mjukt.
motor kommer att starta och sen dö för att ventilen kommer att äta sig in i toppen ganska om gående och avgas kommer att vara sönderbränt på några min när avgaserna ska ut.

byta säte är inte så tids krävande om man har rätt saker för det.
 
 

sleepy_:
5 år senare vet jag också att det inte är en bra idé och att en så stor ventil också bara blir sämre på alla sätt än en vanlig 46mm i en volvo topp (iaf i normala fall en extrem sidoförflyttad topp med uppsvetsat förbränningsutrymme ksk en 50mm kan fungera i)
Tror anledningen till att jag frågade var att jag läst på nån annan sida om nån som hade gjort sätena direkt i alutoppen på nån fr bil minns dock ej säkert

Autorep:
Här är en film på när jag fräser om ett förbräningsrum på en volvo 530 topp

https://youtu.be/Scv5waNl-2w

sleepy_:
Skulle vara trevligt att ha tillgång till sånna maskiner och kunna skriva program mm :)
Själv (om man tar förbränningsutrymmet som exempel) brukar Ja köra med ett mirastål (tror det hette 357) inställt så det tar ut till kanten mot cylindern i längstled på toppen och ner mot sätet sen får man rita upp och fila så det tar lite längre tid.
Kör du även kanalerna med fräsen och är du åt/har någon firma som bygger motorer?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion