Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: volvomeken skrivet mars 06, 2013, 10:55:39 AM
-
Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska göra med vevhusventilation. Jag ha satt dubbla su med alu insug på motorn och de ha bara ett uttag på insugen och de ska då gå till bromsservon!? Sen ha jag vevhusventilation på sidan av blocket som går till luft burken!
Innan jag byte topp och förgasare, insug så hade jag två uttag på insuget som gick tillbromsservon och ett till oljelocket.
Nu undra jag hur jag ska göra för jag ska köra med trattar så jag kan inte ha någon slang från vevhusventilation på sidan av blocket, hur ska jag göra med det? Sätta ett vevhusluftfilder på den?
Hur ska jag göra med oljelocket slang, kan jag byta oljelock till ett sådant som visas på tillagd bild?
De oljelocket ger väl att de ventilera för jag kan blåsa igenom locket. (skitiga på bild, tvättade nu)
Vad händer och hur går motorn när jag gör så med vevhusventilation?
På motorn är de dubbla SU hif, portad och planad topp och K-kam
Gärna så mycket hjälp de bara går.
MVH
-
Funkar säkert men risken finns att motorn kladdar ner sig lite. Ett alternativ är att behålla det gamla locket och bygga en oljefälla på någon liter.
-
okej tack.
-
Du får hur som helst aldrig täppa igen vevhusventilationen. Då kommer trycket i vevhuset att leta sig fram någon annanstans. Trycker sönder packboxar, eller om det är en gammal B20, filtringarna, och då får du riva hela motorn för att fixa det.
-
Okej tack. Bli då bygga en oljefälla, hur bygger jag en på enklast vis?
-
Det enklaste sättet är ju "the folkrace-way". En slang som du drar ner i en tom 4-liters oljedunk.
-
okej slangen från bruken på blocket och en slang från oljelocket då? Eller kan jag ha de locket som jag ha på bild och sen bara dra slangen från blocket ventilation ner i en "oljefälla" ? Ska jag ha någon luftning i dunken ?
-
Du kan behålla locket. Jag tror inte att du får det så tätt så du behöver luftning i dunken.
-
Okej, okej tackar för hjälpen.
-
annars om du skulle få det tätt kring slangarna till dunken så sätt dit ett luftfilter från en skoter/moped eller så med lagom stor anslutning istället för locket på dunken.
Att dra vevhusventilationen på insuget (efter förgasarna) skulle jag undvika även om det fanns anslutningar för man har ju ett konstant undertryck i insuget förutom på full gas (även då blir det ju lite lägre tryck än utanför motorn men väldigt liten skillnad) som man inte vill få i motorn.
-
Okej blir nog till att göra så.
Jaså okej, ja när de är bara ett uttag på insuget och de måste jag ju ha till bromsservon så de va därför jag vill köra med de oljelocket jag ha bild på.