Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?  (läst 15572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OscarC

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: september 30, 2013, 16:37:46 PM »
Jaa som rubriken lyder så undrar jag då vilken av kamaxlarna fs122 och fs296 som bassar bäst till en b23e?
// OscarC

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2013, 02:03:23 AM »
Det beror på vilket register du vill ha motorns användningsområde och vad som är gjort på motorn i övrigt är det en originalmotor med 405 topp och h/k kam nu eller är det en motor från typ 84 med 398 topp och A kam?

Utloggad OscarC

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2013, 22:23:24 PM »
Allt i botten är renoverat med nya lager, polerad vev, nya kolvringar, honade cylindrar mm.
Jag hade 405 toppen innan den sprack :'(
Just nu kör jag med en 530 som ska portas och planas 2,5mm i vinter. Jag har en FS122 ligger men tänkte kolla vad andra tycker om Månen7 karaktären i b23e. Alla tjatar ju så mycket om den att den är så jätte bra i dessa motorer!

Jag vill att det ska vara lite lagom med drag på låga varv för sedan komma att explodera vid 4-5k varv! >:D

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #3 skrivet: oktober 03, 2013, 01:52:31 AM »
Om toppen ska portas spelar det ingen större roll vilken stomme man utgår ifrån så länge det inte är gamla 160 som inte går plana :P

Men månen7 får ju den karaktären att den är väldigt död under 3000 (kan vara stor skillnad med olika bränsletillförsel och tändning) sen kommer den igång på riktigt
 fs122 drar typ som en standardkam från botten men ger mer effekt på högre varv och kroknar inte riktigt lika fort.
Dock vet jag lika många om inte fler som säger att det blir skit och ha månen 7 ihop med k-jet som dom som säger att den är bra.
Så troligen sitter det i att man måste kunna med insprutningen och justera en hel del för och få det och lira med den kammen och ändå kanske det inte blir helt bra på tomgång väldigt hög bränsleförbrukning mm så är det en gatbil skulle jag utan tvekan använda fs122
även i folkrace om jag hade den kammen hemma men hade jag båda skulle jag om jag haft mycket tid över för och meka insprutning provat den vassare :P

Utloggad OscarC

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2013, 18:49:42 PM »
Okej tack för svaret :)
Då blir det att köra på fs122 och hoppas allt lirar som det ska. Tänkte på också om man måste ställa kammen på en viss grad för att få ut mer? Vill få ut max av kammen så att säga  ^-^

Förlåt om jag frågar massor men vill ju veta lite mer innan om man ska beställa mera grejer :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2013, 21:09:11 PM »
Det står på Folkraceshops sida att man ska ställa den så 4ans insugsventil öppnar 2.7mm då motorn står i tdc.
så då kam man nolla motorn riktigt sen kolla hur mycket kammen öppnar ventilen då och sen fila upp hålet i kamdrevet så det blir rätt.
det kan vara lite bökigt och man får oftast ta lös kamdrevet ett par gånger sen måste man ju ha någonting bra och kolla ventil lyftet med en indikatorklocka med förlängd mätpinne (eller vad det nu heter:P) med en lämplig fastsättning fungerar bra jag har prova jävlats och mäta med ett skjutmått men det blev då aldrig bra för mig:P
men det bästa är om man har ett ställbart kamdrev då kan man bara smälla ihop det och sen prova justera lite fram och tillbaka tills man får bästa registret :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2013, 20:42:58 PM »
Fyrans insugsventil är den närmast kylet lr?


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2013, 00:14:16 AM »
nej tvärt om insugningsventilen på 4ans cylinder dvs mot torpedväggen men vrider man runt motorn ett varv kan man ställa på 1ans cylinder men då kommer kamaxelns märkning peka nedåt men har man krängt på kamremmen och bara vrider lite på ett ställbart kamdrev eller så går det ju göra så om det är enklare och mäta på ettans cylinder.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2013, 15:04:59 PM »
Hur skulle du Sleepy, vrida ett ställbart kamdrev på en b230f org med vx3 kam? För att få en roligare motor med kanske mer effekt?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2013, 16:43:37 PM »
Har inte provat så jag vet inte men utgå från original justeringen och prova vrida två grader i taget och provkör då märker du ju skillnaden och vart registret värkar vara bäst.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2013, 22:09:35 PM »
Framåt lr bakåt?
Eller både och?

Man lossar skruvarna på kamdrevet å bara vrider?

Man vill ju inte att det ska kugga över o hamna helt knasigt.

Ska veven följa med när man vrider på kamdrevet?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #11 skrivet: oktober 25, 2013, 17:29:56 PM »
Åt bägge hållen.
Det är bara och lossa skruvarna och vrida.
 veven ska stå stilla när du vrider på drevet vrid typ två grader i taget åt det ena hållet tills du märker att den går märkbart sämre sen tillbaka och prova åt det andra hållet.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #12 skrivet: oktober 31, 2013, 12:01:24 PM »
Men ska kamremmen tas bort från kamdrevet?

För om man bara lossar skruvarna till inställningen för kamdrevet så snurrar ju allt utom kamaxeln.

Får man med nåt verktyg för att lättare kunna vrida kamdrevet, lr gör man det för hand?

mvh

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #13 skrivet: oktober 31, 2013, 22:03:09 PM »
Du tar inte lös remmen hela meningen är ju och flytta kamaxeln mot det andra (vevaxel och aggregat/balansaxeln) dvs det går bra och lossa skruvarna och vrida vevaxeln lite när kammen står stilla sedan dra åt skruvarna igen sen så är ju ett helt varv på drevet 360 grader.
Tror en kugg var ca tolv grader (räkna antal kugg på drevet och dela med 360 så är du säker för jag kan minnas fel)
så om du tänker på att en kugg är tolv grader (eller vad det nu var) så är det lätt och se på ett ungefär hur mycket 1-2 grader är och det är lagom och flytta åt gången.
« Senast ändrad: november 01, 2013, 00:07:54 AM av sleepy_ »

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #14 skrivet: november 01, 2013, 06:53:07 AM »
Du skrev i förra inlägget att man inte ska vrida på vevaxeln.

Men om man lossar skruvarna på kamdrevet och vrider på vevaxeln och kollar på kamdrevet så man ställer fram eller bak så är jag med på hur man gör.

 :)