Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: volvo 344  (läst 6397 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
volvo 344
« skrivet: januari 01, 2010, 23:24:40 PM »
vet inte om det hör hemma i det här forumet men vet inte annars vart jag ska skriva det.

Har en volvo 344 som det sitter en b14 i orginal och jag undrar om det finns någon annan (större) motor som passar bra alltså bygga om så lite som möjligt.

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2010, 10:30:37 AM »
vad är det för bil om den inte passar in här? Fanns med b19 orginal men en b23 får plats den med men då får man bygga om mer  :)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2010, 10:36:06 AM »
Bäst är väl och byta till b23-0 och en stel bakaxel från 140-240.
Men det är en hel del jobb.
Självklart kan du även börja köra med din b14 så du får lite körvana för att sen lägga i en annan motor 8)
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2010, 18:13:48 PM »
tack för svaren!!:) är det bättre att ha en stel bakaxel än en delad??

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2010, 19:37:43 PM »
Den som sitter nu är väl inte så hållbar, delad bakaxel är väl bra det med vet om en 340 men axel från mercedes 190
den funkar fint  :)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2010, 23:53:02 PM »
http://www.300power.com/evenemang/2004/mantorp_vrom/PICT1182.jpg

Här står detmerom rallycross340
http://www.300power.com/evenemang/20042a.htm

Den har ju en bra viktfördelning då växellådan sitter vid bakaxeln.
« Senast ändrad: januari 02, 2010, 23:54:48 PM av loop »

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2010, 21:54:10 PM »
Hitta en som har B19 eller B200 orginal... då passar nämligen B23 rakt i.
Drivlinan håller för upp mot 200hk.....
Nackdelen med 340in är att den är så ruggit trång framtill.... det är ca 15 cm mellan grind å vattenpump.... å där ska fläkt å kyl in!!!

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: volvo 344
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2010, 01:42:22 AM »
kylaren kan man knöla in där bak med el fläkt :P

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: volvo 344
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2010, 08:22:07 AM »
Jo så gjorde dom på rallycrossbilarna med 2 stora rör i bakdörren. Det står en sån bil på volvomuseum här i göteborg. Jag har lite bilder på hur framvagnen är förstärkt om nån är intresserad!

Fasen nu blev jag ju sugen på att bygga en sånhär...... Nåja jag har 2 andra att bygga först!
« Senast ändrad: juni 13, 2010, 08:53:54 AM av gothicteo »