Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam  (läst 11451 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« skrivet: februari 01, 2013, 12:53:49 PM »
jag undra om en F-kam fungera bra tillsammans med dubbla su och e-topp, toppen lätt portad.

Många som säger att R-kammen inte fungera bra med su så fungera F-kammen bättre?

F-kammen. 11.4   111°   300°
R-kammen. 11.6   102°   287°

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #1 skrivet: februari 01, 2013, 18:26:08 PM »
R kammen går få och fungera hyfsat bra med su men man kan behöva prova sig fram lite med olika nålar osv.
på fr bilarna fungerar det bara bra fast då bryr man sig ju inte så mycket om registret under 2500 varv där problemen med den kammen kan vara då den blir lite bottensvag då man inte kör ett spjäll för varie cylinder.
men F kammen borde fungera bättre med dubbla su på lägre varv då den har  högre nockvinkel dvs mindre överlapp har dock inte provat F kam i någon motor alls men det borde fungera rätt bra.
 för mer bottendrag och mindre varv är k bättre (k-kammen brukar vilja krokna kring 6000 medans R-kammen drar till 7000 med dubbla su och småportad topp iaf på fr motorer jag vart delaktiga i men självklart beror det ju mycket på allt annat omkring)
annars finns ju många snälla trimmkammar till bra pris :)
mvh

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2013, 22:19:28 PM »
Okej tackar. De är ju ingen motor jag kommer köra till vardags så lite dålig på låga varv gör ju inte så mycket.
Jag funderat över F kammen men vet inte helt om jag vågar köpa en om den nu inte skulle gå att få de spela bra tillsammans.
Ja de finns ju rätt många eftermarknadskammar, vet du något bra som är värre än K,D kammen men ändå "snäll" mot vaccumet så SU.na vill riktigt.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2013, 01:50:56 AM »
okej men prova släng i F-kammen tror inte det är något större problem :)
det finns ju typ ett tiotal som gör/säljer b20 profiler i sverige skulle jag tro alla gör nog någon profil som fungerar i din motor men tex folkraceshoppen tar ju bara 900kr för en omslipad kamaxel och då borde fsv717 och fsv740 fungera med su.
 fsv740 är nog ungefär jämnvass (liknande varvtalsregister) som F fast en modernare profil så troligen nån hk mer och lite bättre register.
och även om du inte skulle bli nöjd (oavsett kam) så förlorar man ju bara max nån hundring och en kvälls jobb (om man säljer kammen igen) sen är man en erfarenhet rikare iaf :)
Dock har jag bara hållit på med dubbla su på folkracebilar och då har man ju bara prioriterat registret från 3000 till 7000 (över 7000 ska det vara bra topplock och helst bättre vipparmsbrygga stötstänger och stora förgasare typ absolut minst weber 45er osv för att det ska bli någon riktig effekt och inte bara större slitage)

föresten vad åker du för ventilfjädrar? är det gamla orginalfjädrar brukar dom inte vilja hänga med långt alls.
Volvos gulmärkta hänger med någorlunda långt

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2013, 12:48:22 PM »
ja tack, kanske prova med F kammen men som du skriver så kanske man skulle testa någon av  fsv717, fsv740 och som sagt är jag lite mer inne på   fsv740 då. ja men precis, kan då kanske köpa och testa F kammen eller någon av fsv717, fsv740  och sälja den igen om de inte skulle fungera så bra eller och mer erfarenhet vill man alltid. Men vilka kammar ta dom och slipar på?
Okej jo då bry man sig inte om tomgången och de jätte mycket men jag ska ha motorn/bilen som lördags kvälls bil om man säger så tomgången och varv under 2000 inte jätte viktigt, självklart ska de vara körbart. men du förstå hur jag menar va?

just nu är de istortsätt nya original fjädrar, men tanken är att byta till andra efter sommaren.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2013, 17:27:11 PM »
jo jag förstår hur du menar.
tror det bästa är och slipa på en vanlig gammal orginalkam helst från senaste b20 motorerna (74-76) fast det är inget måste men hör med folkraceshoppen via deras hemsida eller pm,a Folkraceshop här på forumet med frågor om deras kammar han borde ju veta bäst om dom och även veta om fsv 740 fungerar bra till su :)
och den kammen har nog högre andrahandsvärde än en F-kam du köpt ny också däremot en fräsch begagnad F-kam kan du sälja till samma pris (dvs om du inte skulle bli nöjd vilket jag hoppas du blir) som du gav så länge du fått ett bra pris från början.
mvh

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2013, 13:27:06 PM »
Okej, jag ha lite olika A kammar, en vet jag är från 74.
Okej ja jag kan ju pm.a och höra med han.
Japp då kanske man skulle leta reda på en beg F kam men tro inte den kosta mer än 1000-1200kr hos kg så är ju inte jätte dyrt.

Men du tro att de skulle fungera bra med F kam?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2013, 14:25:09 PM »
nä 1000kr är ju inte mycket men en begagnad borde ju gå på typ 500 och då kan man ju som inte gå back:P
jag tror det fungerar men har ju som sagt inte provat själv...
konstigt ingen av dom 114 som har tittat i tråden har provat och kan säga hur det gick för dom eller iaf provat något liknande då b20 är så pass populär motor och alla som kört bakhjulsdrivet i folkrace en längre tid borde ju provat åka b20 och då sitter det ju i regel dubbla su portad topp och någon värre kam i dom flesta motorerna :P

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2013, 16:19:27 PM »
Okej, ja jo de förstå jag att du inte helt kan svara på de när du inte själv testat. :) se om man hitta någon beg f kam nu närmsta tiden annars få de nog bli en ny.

Hehe ja man tycker ju någon bodde ha testat det iaf.