Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.  (läst 4256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« skrivet: januari 10, 2015, 17:31:17 PM »
tjena. Jag fundera på att köpa en fsv830 kam, och då stå de så här "Det finns risk att ventilfjädrarna bottnad vid höga lyft. Mät spelet på fjädern vid montering. Ev. får man sänka fjädersätena."

Hur mäter jag spelet på fjärden? Och hur så jag vet att de bottnar?
Sen undra jag hur sänker fjärdesäterna?
« Senast ändrad: januari 10, 2015, 17:33:38 PM av volvograbb »
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2015, 09:08:02 AM »
Räkna först på det kammens lyft gånger vippans utväxling 8,3 gånger 1,45 (org vipparmsbrygga med rätt geometri kan bli typ 1,40-1,43 med sämre) är 12,03 det är vad ventilen kommer lyfta minus ventilspel ta sen något och tryck ner en ventil i toppen 12mm och se du bör kunna få imellan ett tunnare bladmått typ 0,15-0,20 mm mellan fjädervarven annars kan man måsta göra något åt det tex sänka brunnarna längre ventiler andra fjädrar osv.
sen bör man kolla en gång till med bladmått när motorn är ihopmonterad.
Då man sänker sätena fräser man ner i toppen nån mm där fjädrarna ligger emot så ventilfjädern får längre fjädringsväg.
Mvh

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2015, 10:39:24 AM »
Då förstå jag! Tackar för den hjälpen :)
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)