Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: volvo_ skrivet december 29, 2012, 16:13:52 PM
-
Ha satt ihop en motor till ena bilen nu och de är en B20 motor med E-topp som är ca: 85mm hög (om jag mins rätt) och även lite lätt putsade kanaler i både inugs och avgas, satte även en D-kam och dubbla su hif.6or. Undra lite på va tändningen ska stå/va inställd på ca ?
-
ca 35grader vid fullt utslagna vikter vid ca 3500 rpm utan vakum
-
Okej tack så mycket. Dum fråga kanske men va ska den stå på då vid 1500rpm ?
-
du ställer alltid tändningen på högre varv det beror lite grann på skicket på fördelaren vad tändningen blir vid ca1500 är fördelaren slapp i fjädrarna till vikterna så blir den fladdrig på låga varv en trimmad motor försöker man alltid ställa på högre varv vid fullt utslag utan vakum
-
Okej tack.
Ja då ska jag ställa in den vid 3500rpm på runt ca 35 grader.
-
Det är inte så viktigt att det är just 3500, går lika bra vid 4500.
-
Kort sagt: du ställer in tändningen på det arbetsområde där det är viktigast att det blir rätt. På en motor som kommer gå på högvarv är det tändningens inställning på högvarv som spelar mest roll. Letar man bränsleekonomi vid lugn körning är det en annan sak...
-
Okej okej. Ja den kommer ju varva lite, men om jag skulle ställa in den på 4500rpm, va ska jag då ställa tändningen på?
-
När vikterna är fullt utslagna ändras inte tändningen mer med mer varv, så har det ändrat sig färdigt före 3500rpm betyder 35 grader vid 3500rpm 35 grader vid 8000rpm också. Även om 8000rpm kanske inte är att rekommendera... 8)
-
Okej tackar. Då förstå jag liter mer. Tips på hur jag enkelt vet när vikterna är helt öppna?
-
kolla med strobben samtidigt som du ökar varven på motorn. då tändningen slutar öka med varven så har dom slagit ut max :goodluck:
-
Okej, tackar för hjälpen.