Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Weber 45  (läst 13206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Weber 45
« skrivet: juni 11, 2017, 19:11:33 PM »
Motorn tappar ork vid 2500 varv ock låter som att den får för mycket bränsle. Det är en b230 som sitter i en båt med nya weber 45, regulator innan förgasarna som jag provar olika inställningar på. Tändningen är elektronisk ock är okej. Stiftena blir svarta och sotiga så den får för mycket bränsle eller förlite luft. Är det bestyckningen i förgasarna som är fel eller synkningen mellan dom som inte stämmer? Eller någon annat förslag. Vore tacksam för tips. Mvh Tobias

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2017, 01:10:50 AM »
Har motorn gått bra med den bestyckningen förut eller har du just monterat ihop den med nya förgasarna?
Är det äkta weber eller fajs?
Hur ser motorresptet ut i övrigt? Har den gått bra innan eller nyss ihopskruvad?
Synkningen bör inte skapa ett sådant fel då blir det mest att den går ojämt på tomgång mm då 2 cylindrar går mer än dom andra 2.
Så det är troligen för mycket bränsle på högfartskretsen om den går bra på tomgång och lågt gaspådrag.
Men kolla nuvarande bestyckning storlek på halsringar mm.
Och kolla flotörnivån i förgasarna så den är rätt och att dom inte flödar.
Bränsletrycket ska ligga på ca0,25bar
« Senast ändrad: juni 12, 2017, 01:14:07 AM av sleepy_ »

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2017, 16:45:08 PM »
Hej Tack för svaret. Motorn är nyrenoverad med fajs 45. Nya nålventiler från weber. Motorn är b230 strokad till 2.5l. 530 topp. Toppen är lite putsad på insugssidan. Den är nyss ihopsatt. Bestyckning är Tomgångsmunstycke 55F8, huvudmunstycke 145, Emulsionrör F16, luftstråle 120, nålventil 200, halsring 36. Barr avgaslimpa som har jag förstått bromsar en del effekt tyvärr. Har du lite mer ledtrådar vore jag tacksam.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2017, 18:04:23 PM »
Vad sitter det för kam i motorn? Med 36mm halsring kan huvudmunstycket vara lite stort och luftmunstycket väldigt litet.
Helst skulle du haft en bbl och fått låna munstycken av någon som har ett sortiment och prova dig fram.
Men jag tror 140 i huvud och 160-180 i luft skulle varit mera lagomt (säkert inte perfekt men mera rätt iaf)
Men huvud och luftmunstycket följer halsringen i storlek så har du tillgång till en svarv skulle du nog kunna komma någorlunda nära med att svarva halsringarna till 38mm men då ändras ha kurvan så den ksk behöver ett fetare E-rör (inte säkert att f16 är rätt nu heller dom går ganska snålt vid  övergången från lågfart på mellanregistret)
Sen tänk på att en båt går ju alltid tungt och har man ingen koll på bestyckning och belastar den hårt längre stunder så är chansen stor att något tar skada om den spikar eller går snålt.
Men kolla först så flotörnivån är rätt av dom fajsare jag skruvat i har den varit fel i dom flesta.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2017, 20:06:27 PM »
En V-kam vill jag minnas. Hade gärna kört med bbl men vågar mig inte på att svetsa i limpan. Tänker också att det är rätt att minska på bränslet och öka på luften. En dum fråga men är det bara att öppna locket på förgasaren när den är avstängd och kolla nivån i flottören? och hur skall nivån ligga. Har en kompis som kan hjälpa mig med halsringarna så det löser sig.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2017, 00:52:40 AM »
Svarva halsringarna är inget måste bara ett sätt.
För att kolla flotörnivån skruvar du lös hela stora locket på förgasaren och håller det så nålventilen stänger och mäter avståndet  från locket till flotörnivån. 
Men har du inga kunskaper alls om weberns funktioner så försöka läsa lite om dom.
Det är ju välkända saker så det finns bra med böcker och beskrivningar om allt gällande dom på internet.
Det underlättar mycket om man vet vad allt är och har för syfte när man skruvar annars fumlar man ju lite i mörkret.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2017, 11:57:21 AM »
Tack för all hjälp. Skall testa lite nu i helgen och hoppas på bättre gång. Får jaga lite munstycken bara. ;D ;D

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2017, 10:19:31 AM »
Har ställt in flotören i förgasarna och gått ner till 135 i huvudmunstycke. Den går betydligt bättre nu och varvar ca 5000 varv nu. Största problemet nu är att den hostar eller det låter som om den spottar på låga varv. Inte hela tiden men ganska ofta. Försvinner vid ca 2000 varv. Vad kan detta bero på?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2017, 11:25:08 AM »
Om den nyser tillbaka i förgasarna betyder det att den går snålt och i det fallet är det små lågfartsmunstycken.
Hur står tomgångsskruvarna som sitter ovanför gasspjället på dom kan man justera lite räcker inte det så gå upp en storlek i lågfart.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2017, 15:28:09 PM »
Hej. Skall kolla tomgångsskruvarna i morgon. Ändras blandningen något när man justerar dom?