Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Bortplockning?  (läst 19457 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Bortplockning?
« skrivet: januari 10, 2011, 09:53:55 AM »
En liten fråga.
Hur mycket brukar ni plocka bort när ni bygger?
Går det att skrota styrservon?
Bromsservon?
Kylfläkten?
Generatorn?
Luftburken (kör ni med filter, hur känslig är luftmassemätaren?)?
Hur mycket går det att lätta på karossen?

Måste få ner vikten, ety jag önskar köra med original Opel 2,0i.

Såvida jag inte ryker på att byta motor.
Inbillar mig dock att Volvomotorer är tunga.
Finns det inga lämpliga, lätta, korta motorer med förgasare och enkelt tändsystem?

Utloggad Falconeir1

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • SMK ARBOGA 4 LIFE
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2011, 10:17:31 AM »
Allt som inte är 100 % viktigt.
Styrservon rekommenderar jag inte att
du tar bort.
 :goodluck:
TEAM GUL/VIT

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2011, 10:33:51 AM »
När styrservon börjar krångla(inte om utan när) så plockar ja bort den, Bara o tömma ur oljan,  Ett plus är att det är färre rattvarv med sero växel...

Bromsservon tar många borta för o få bättre  känsla i pedalen,  Blir ju ngt mer tungtrampat men om man ändrar utväxlingen i pedalen lite så funkar det fint tycker ja...

Kylfläken kan man byta ut mot en Elfläkt,  Ex Saab 9000 passar fint....

Generatorn kan man ta bort om man åker förgasare som inte kräver mycket ström för att gå bra...   Insprut då är det nästan ett måste med generator..

Luftburken kan man ju borra nåra hål i,  Eller så monterar man ett sk sportluftfilter, Eller som ja brukar göra, Dam strumpa ;D

Lättning gör man överallt 8)  Skär ur alla dörrar utom förarns,  Lätta huv o bagage lucka så det blir som ett ytterskal bara o ta bort gångjärn o sån skit...  Och givetvis ur med instrumentpanel o allt annat smått som kan väga...

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2011, 10:43:57 AM »
Kylfläkt är bra att ha. Få personer som bygger folkracebilar verkar klara av att leda fartvind till & genom kylaren, så kylningen brukar behöva att hjälp den kan få. (En fläkt som drivs med rem från motorn kan kräva ett par hästkrafter, en elektrisk drar mindre och används den bara när extra kylning behövs så är läget ännu bättre.)

Kör man förgasarbil och har friskt batteri kan man klara sig utan generator. Har man insprutning, elektrisk kylfläkt o.s.v. så är det mycket grejer som behöver ström, och generator rekommenderas.

Luftfilter finns ingen anledning att strunta i. Särskilt inte efter att man en gång öppnat en B23 som var helt stum efter ett besök i sandfållan - den hade sugit i sig så mycket grus att det packats mellan kolv och topplock, med tvärstopp som resultat.  :banghead:

En Volvo B21A/B23A (förgasare) väger 155kg enligt Hayneshandboken. B21E/23E (mekaniskt insprut) ligger på 165kg.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2011, 17:34:00 PM »
Jag tror att jag river bort styrservon i alla fall.
Eftersom vattenpumpen drivs av kamremmen, så vill jag gärna plocka servopumpen, kylfläkten och generatorn.
Blir lätt och lättmekat, med mindre roterande massa.
Eventuellt (om det inte funkar med ett par rejäla batterier i skuffen) så får jag väl sätta dit generatorn igen med en kort rem.
Skall även prova utan kylfläkt.
Går den varmt, så får jag väl smälla dit en elfläkt.

Vill gärna behålla originalmotorn.
är förtjust i Opels tvålitare.
Om jag bara får igång den.

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #5 skrivet: januari 11, 2011, 17:56:16 PM »
Är det inte bättre att ha en elfläkt från början åå sen sätta på efter ett varv eller något om du är rädd att batteriet tar slut.
Är det lättare bil du vill ha ska du väl inte sätta dit två batteri, det väger säkert lika mycket som generatorn och styrservon.
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2011, 19:40:36 PM »
Plocka ej bort generator en insprutare behöver mer än 12volt för att elektoniken skall funka bra annars finns risk att den går in i (hjälp mej hem läge)

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2011, 12:33:29 PM »
Omegan är bakhjulsdriven.
Dubbla batterier = mindre tyngder.
Men det låter som om det behövs generator.
Faen.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2011, 12:46:36 PM »
Är det mindre vikt fram och mer bak du är ute efter så går det utmärkt att flytta bak kylaren till bagagen. Kommer dock öka totalvikten några kilo p.g.a. långa vattenledningar.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2011, 15:04:44 PM »
Ta bort sidorutorna och bakrutan och byt mot plastrutor.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #10 skrivet: januari 12, 2011, 16:07:32 PM »
Om det är en omega förstår jag att du ville flytta batteriet bak.
I reglerna står det ju att man inte får kombinera vikter/ballast med spolarvätska/kylvatten  >:(
« Senast ändrad: januari 12, 2011, 16:16:38 PM av _volvo_ »
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #11 skrivet: januari 12, 2011, 17:57:17 PM »
I reglerna står det ju att man inte får kombinera vikter/ballast med spolarvätska/kylvatten  >:(
Ytterligare en underbar regel fullständigt öppen för tolkning. Man FÅR ha spolarvätskebehållare, kylare, expansionskärl i bagagen, enligt andra regler. Det blir inte ballast bara för att man råkar sätta tunga grejer man måste ha i bilen på den plats där vikten gör minst skada.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #12 skrivet: januari 13, 2011, 11:47:55 AM »
Som jag tolkar det, så får jag inte ha kvar vikterna om jag flyttar bak kylaren.
Men å andra sidan så är jag inte så förtjust i vikter.
Har funderat på att flytta bak kylaren.
Om jag förstått rätt, så får man dra kylrören genom kupén om de är skarvlösa.
Avgasrör borde väl fungera?

Undras om man får "förstärka bagagerumsgolvet" med en rejäl durkplåt?

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #13 skrivet: januari 13, 2011, 17:33:16 PM »
Du får endast använda plåt med samma tjocklek som orginal, eller max 1mm.
Fungerar bra med vanliga vattenledningsrör sk. "blårör" som man anväder till buren eller plaströr.
Men man måste ha värmeisolerande skydd på.
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad psychotic

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #14 skrivet: januari 13, 2011, 17:57:03 PM »
Jag har både vikter och kylare i kofferten, och det är ingen som sagt något om det
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!