Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Bortplockning?  (läst 19458 gånger)

0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #15 skrivet: januari 14, 2011, 20:54:29 PM »
Behåll gen,servo pump. Det du sparar på att ta bort det förlorar du på annat.
Utan generator så ska det laddas imellan heaten och blir det bärgningar och omstarter så kan heatet sluta med blödder och du är sist eller åker snöre tillbaka till depån.
Har testat det och det är jäligt irritersamt.
Blir drygt att köra utan sevo med sero styrväxel och jag lovar att det är mkt roligare när sånt funkar.
Bromsservon kan jag tycka är överflödig.
Men det är ifrån bil till bil.
På volvo åker jag oftast utan.
Bara att vara bestämd när man ska bromsa och så bli det lite mer känsla.
Flytta kyl bak är mer jobb än vad det är värt i en folkracebil.
Gäller att få till kylning och cirkulation så det funkar bra.
Satsa på vikter bak som är ordentligt fastsatta och om jag inte misstar mig så får man bara ha ETT personbilsbatteri. (som sitter bak naturligtvis)
Lätta dörrar,huv,plastrutor och sånt maximalt. Bra stötdämpare,bromsar och däck så kör du fort på banan och inner utan en massa onödiga jobb som "kanske" funkar. SÅ skulle jag iaf göra men sen har alla olika ideer.
 :goodluck:
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #16 skrivet: januari 22, 2011, 02:40:17 AM »
Styrservon är skrotad.
Som jag ser det, så är ett kilo bort över framaxeln värt två kilo vikt över bakaxeln för samma fäste.
Kylaren får nog vara kvar framme, men tillbakaflyttad.
Skall styra in så mycket luft jag kan.
Och ut, nota bene.

Någon som vet hur mycket tändning och insprutning hänger ihop på opels tvålitare från -90?
Funderar på att förgasarkonvertera.

Då kan jag dessutom flytta kylet längre bak.
Brevid motorn (elektrisk kylfläkt).

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #17 skrivet: januari 22, 2011, 02:52:12 AM »
Gäller det CIH-motorn, alltså gjutjärnsklumpen som i diverse olika versioner funnits sedan 60-talet? Jag vet inte hur det ligger till med samband mellan soppa och tändning, men däremot borde det om det behövs inte vara något problem att använda fördelare och resten av tändsystemet från någon av de äldre förgasarversionerna.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #18 skrivet: februari 06, 2011, 17:35:46 PM »
Hur gammal grundkonstruktionen är vet jag inte.
Tvåliters insprutare från -90 med överliggande kamaxel.
Går som en klocka nu.
En ganska slö klocka.
Behåller nog insprutningen så länge
Styrservon var helt rätt att plocka.
Inte tungstyrd.
Funderar på att skrota bromsservon också, mest för att få mer utrymme i motorrummet.
Vet inte hur man gör.
Samma sak med "burken" som sitter på bränsleledningen.
Andra ventiler och skit som sitter kopplat till insprutningen begriper jag mig inte på, så de får vara kvar.
Skall slänga ut vikterna över bakaxeln.
Möjligen lägger jag in nya om det är fullständigt nödvändigt.
Men sisådär 120 hk (115 original, chippad) behöver inte mycket fäste och mår bra av låg vikt att släpa på.

Någon som har allmäna tips på modifieringar?

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #19 skrivet: februari 09, 2011, 10:09:36 AM »
"Burken" är, vad jag förstår, ett kolfilter till tankavluftningen.
Det kan väl inte behövas?

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #20 skrivet: mars 02, 2011, 00:51:20 AM »
Handbroms känns tungt och onödigt.
Eller?

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #21 skrivet: mars 02, 2011, 12:19:49 PM »
handbroms är ju mkt bra å ha när man lastar å dyligt..
men ja onödig vikt är det ju när man är på banan ;-)

Utloggad Sputtnick

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #22 skrivet: mars 02, 2011, 19:54:11 PM »
handbroms är ju mkt bra å ha när man lastar å dyligt..
men ja onödig vikt är det ju när man är på banan ;-)
Handbromsen går ju att använda sig av på banan oxå. men som sagt väldigt användbar vid lastning.

Utloggad Ludde

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #23 skrivet: mars 06, 2011, 01:41:51 AM »
Enligt vad jag har hört så kom regeln att man inte får kombinera vikter och vätska av att en del Saab förare förr om åren brukade montera spolardunkar i innerskärmarna fyllda med vikter. Men hur som helst så ska det inte vara något problem att ha vikter och spolar/kylvätska på samma ställe så länge dom inte är i samma kärl, det är då så teknikern som jag brukar anlita har förklarat det för mig

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #24 skrivet: mars 06, 2011, 10:48:52 AM »
När jag bygger rwd bil så sättaer spolar burken på golvet höger bak,är nåt jag har fått för mig bara.
Hade en 240 med spolar burken fram vid A-strävan och gjorde en liten volter och blev liggandes halvvägs på sidan och alla spolar vätska rann på mig.
Nu har jag gärna tätslutande burk med avluftning typ bränsle tank. Vill inte lukta brak kalas en dag utan att ha haft kalas igen.   ;D
På fwd så sätter jag burken framtill såklart.
3-4liters burkar är väl ganska lagom förutom om det är grisig bana,då kan det bli ifråm Wv som har burkar på 9.2l.  ;)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #25 skrivet: mars 08, 2011, 10:59:28 AM »
Ja byggde spolarbehållare av 10L dunk. Hamnade i baksätet!
Sedan fick jag tippset att mäta ut mitten mellan hjulen och sätta pallbockar där med ett rör under bilen och på så sätt balansera bilen mot lite bakvikt. Balanseringen kan man ju då göra genom att ta bort fram eller lägga dit bak. Tänk åxå på att ju längre bak vikten hamnar desto mer verkan ger den.
Sedan passade jag på att flytta förarplatsen bakåt, Tädspole och allt sånt som har med tändningen gick åxå baåkåt i motorummet.
Jag inbillar mig att många bäckar små.....

Sedan som nån sa, bra väghålning och balans är viktigare än mycket effekt. Jag menar kan man vinna med en MB190 1.8 så kan man......

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Bortplockning?
« Svar #26 skrivet: mars 09, 2011, 01:29:49 AM »
Nja, jag tror på att lätta så mycket det går och centrera massan.
Vikt långt bak ger fäste (vid bakhjulsdrift), men man bör betänka sidokraften också i de fall man dristar sig tiil att svänga.