Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: bygg"guide"!?  (läst 12280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
bygg"guide"!?
« skrivet: juli 20, 2008, 14:52:21 PM »
Har fått rekommedationer om att köpa min första bil. Men har inga större möjligheter att köra några tävlingar innan jag får ut mitt eget körkort. Så jag kanske bygger ändå. Men jag vet inte så mycket om hur jag gör! Huvudströmbrytare, trimmning och rutbyte. Hur??
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2008, 17:41:43 PM »
Så här kopplar man huvudströmbrytare ;)
http://www.sbf-folkrace.com/dokument/huvudbrytare.pdf

Rutor beror på vad du ska byta för rutor är det sidorutor och bakruta är det bara att plocka ut de vanliga rutorna och skruva dit nya med självborrande skruv, popnita, eller borra hål och sätta dit med buntband.

Trimmning behövs väl inte så mycket egentligen funkar fint som standard beroende på vad det är för bil, en framkrafsare (SAAB) hänger fint med även som orginal.
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2008, 21:01:23 PM »
ok, hur är det framruta? Är det godkänt om man sätter plastfilm lr liknande på den?

VW Golf? Är den motorn nått å ha original? har nämligen en Golf "på gång"
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2008, 22:01:29 PM »
Framruta vet jag inte hur det är men skulle inte tro att det räckte men plastfilm du kan väl leta på skroten efter en glasruta det är det bästa och billigaste alternativet (plexiglas är svindyrt)

Vw golf funkar fint dyrare i trimmning än volvo och saab men funkar fint orginal, har själv byggt en Audi 1,8 som är helt standard i motorn ska iväg och tävla med den denna veckan sen kan jag ge en rapport hur den går ;)

Men billiga alternativ finns till vw med, byta förgasare till en större kan man göra utan att byta insug, förändra gasspjället på en insprutare så spjällen öppnar med engång så får man mer bränsle tillförsel som ökar accelerationen ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2008, 22:43:01 PM »
så vanligt laminerat glas är tillåtet?
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2008, 22:56:20 PM »
vanliga rutor ;) sådana framrutor som sitter på bilen när den lämnar fabriken använder de flesta ;D (vet inte vad dom heter :P)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2008, 13:51:29 PM »
ok ;) var inte säker på om de vanliga rutorna var av laminerat glas, eller härdat (som är förbjudet).
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2008, 16:12:39 PM »
Strunta i att byta alla rutor direkt. Räcker med att byta den i förardörren, så slipper du att få 2 kg glas i knät när den går sönder.

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2008, 22:35:52 PM »
Tävlingen körd det slutade med 2:A plats i sprinttävlingen och efter 5 av 6 körda heat så rasade motorn ;) låg 4 totalt när motorn rasade ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Jaeger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2008, 23:54:04 PM »
Sidorutor+bakruta är väl härdat original. Bara framruyta som e laminerat. Härdat är bara förbjudet i som framruta

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #10 skrivet: juli 29, 2008, 10:01:48 AM »
Sidorutor+bakruta är väl härdat original. Bara framruyta som e laminerat. Härdat är bara förbjudet i som framruta

Stämmer bra de...

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #11 skrivet: september 10, 2008, 20:41:38 PM »
Har hittat plåt att sätta på bilen (fram o bak). De var 1mm, räcker det?
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #12 skrivet: september 11, 2008, 06:28:20 AM »
ja, det får inte vara tjockare ;) Du kan läsa reglementet oxå där finns svar på många frågor men vissa är lite svår tolkade.
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #13 skrivet: februari 08, 2009, 00:46:38 AM »
Två nya frågor ;)

Dörrsidorna, jag fattar inte riktigt reglerna? Ska man ta vinkelslip och ta bort insidan på alla dörrar och svetsa ny plåt på förarsidan?
Och reglage till spolarvätska och vindrutetorkare, får jag sätta det vart jag vill (alltså inte på rattstången)?
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: bygg"guide"!?
« Svar #14 skrivet: februari 08, 2009, 09:10:02 AM »
angående dörr sidor, så kan du behålla original dörr sida och ta bort de andra tre. till att börja med behöver du inte bry dig om att kapa ur dörrarna. sen om du väljer att ta bor original dörrsidan på förardörren så ska du nog inte svetsa dit plåten utan välja att skruva dit den. (kan vara bra att ta bort för att rikta ibland)
och det där med torkar/spolar reglage kan du sätta var du vill. behöver inte ha kvar spaken på rattstången