Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99  (läst 10110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 09, 2011, 14:22:17 PM »
Tja, slog sönder bärarmsinfästningar för några veckor sedan och tänkte laga upp det nu. Och när jag ändå håller på så vill jag få till en bra framvagnsinsällning.
Camber och Caster, kanske även toe.

Så jag undrar hur mycket ni brukar schimsa??

1. Hur mycket schimsar ni övre bärarmen? lägger ni på schims utöver original eller sätter ni dit helt nya? Gärna tjockleken på schimsen.

2. Undre bärarmen tänkte jag skifta bakre och främre fästet med varandra för att få till en bättre caster.

Så det jag mest undrar över är hur ni gör med övre bärarmarna. Jag vet att alla inställningar är en smaksak, men vill gärna ha något att gå efter när jag fixar till det.

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2011, 19:12:11 PM »
Brukar köra (eller ja, gjort det på 3-4 bilar.. har ju precis börjat köra så.. haha) 5-8mm schims på bakre infästning (övre bärarm), och sedan på båda tills bärarmen ligger emot motorfästet på höger sida (brukar vara runt 8-10mm vill jag minnas, men det lär ju gå att modifiera fästet och schimsa lite till :) ), sen lika mycket på andra sidan, alternativt Bara schimsa caster på vänster sida, om du Bara tänkt åka nån bana med högfartskurva med asfallt åt vänster :)
Undre bärarm har jag kört 3 varianter, en helt orörd, en med 3-4mm tjocka brickor mellan bärarm och infästning bak och en med 5-6mm tjocka plattor.
Dock lär det knappt göra någon skillnad med så lite på undre, men skifta fram/bak lär nog göra ordentlig skillnad.. :) Man kan ju också fräsa av ena kanten på spindellederna, och fylla med brickor på andra sida, används flitigt av gat-turbo folket. Det lär också göra skillnad.

Och på det liiite toe-out, så är det klockrent sen :)
Blev väldigt hattigt skrivet, men jag hoppas att nåt kommer till användning :P

//jonthan

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2011, 19:40:02 PM »
Tack för svar. Men kan man schimsa upp den så pass som 1cm utan att däcken tar i fjädrarna??
Det är iochförsig inget stort problem, bara köpa spacers isåfall.

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2011, 19:46:57 PM »
Och hur mäter man detta så att man får till det hyfsat med enkla garagemetoder?? Toe går ju an att mäta, men hur fan mäter man det andra?

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2011, 23:15:19 PM »
Mät mindre, kör mer ;)
På Rejsa.nu/forum  ska det finnas förklarat hur man lätt kan mäta, vill jag minnas :)
Personligen kör jag bara på känn, kan ju inte bli sämmre iaf. Då 90/99/900 har Väldigt lite caster original.

Om det tar i fjädern beror nog mest på hur sliten karossen är, för jag har åkt rätt ordentligt schimsat (min bror också för den delen) utan att det har tagit i, medans jag nu har en halvsliten 900 där däcket tar i fjäder och hjulhus.. så det är nog olika :)
Skulle ju gå att använda spacerplattor för att slippa att det tar i, men då får du ökad scrubradie och den blir spårkänslig.. om man nu skulle bry sig om det i folkrace är ju en annan femma  ;D

//jonathan

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2011, 08:21:48 AM »
aja ok, jag testar det du har gett som tips. Kan inte bli sämre än va jag har nu iallafall, Camber åt fel håll  :banghead: :banghead:

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2011, 22:01:52 PM »
Du har förresten ingen bild du kan lägga upp på hur mycket camber det blir. Så man ser på ett ungefär.

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2011, 11:58:13 AM »
Här är mitt bygge till semesterracet iår, tror det vart 5mm på caster och dubbelt så mycket schims på camber som original.. =bärarmen ligger 1-2mm från motorfästet:


 
Att observera är att det inte ligger någon motor i, och den var inte sänkt ;)

//jonathan

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2011, 08:39:50 AM »
Hej igen jonathan, och alla andra förstås.
Då var bärarmen schimsad men inte 100% nöjd.
Fick ett tips av någon jag träffade på en tävling att schimsa max bak enbart.

Så då gjorde jag det och det blev 15 mm schims totalt på båda sidor.
Men det gjorde inte tillräckligt på camber enligt mig, speciellt inte på ena sidan då den är lite rakare än på andra sidan.

Så nu har jag alltså
15mm bak
Original fram (skulle tippa på 5mm)

Hur mycket tycker ni man ska lägga till ifram utan att minska Castervinkeln så mycket. Jag vill nämligen ha mycket caster också.
Ett i-landsproblem kanske haha

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« Svar #9 skrivet: oktober 15, 2011, 09:31:57 AM »
Enligt ett reportage i Bilsportbörsen så skall man ha cirka 6 graders caster. Själv använde jag ett litet vattenpass som jag klämde in mellan övre och undre bärarmen, och mätte vinkeln med en app som jag tagit hem till telefonen. Det kändes som en mät metod med stor osäkerhet, men jag kom ändå fram till samma resultat på båda sidorna, så helt fel var det nog ändå inte.
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?