Kopplingen på Saab är ett sorgligt kapitel får man väl ändå säga. Håller på med tre olika bilar där detta vållat större eller mindre problem, med olika nipplar framförallt.
Är det någon i detta land som kan reda ut vad det är för gängor på Saabs olika huvudcylindrar och slavcylindrar, räknat från de tidigare 99:orna upp till 900 -93? Inte ens på min lokala Biva-verkstad kunde de svara på vad det var för gängor, och inte kunde man köpa lösa nipplar heller utan bara hela rör. Grejen är ju då att det inte går att kombinera olika årsmodeller osv.
Mer specifikt håller jag just nu på med en gammal kaross med slaven utanpå sprängkåpan. Slaven är kass och det är stört omöjligt att få tag i en ny. Repsatser finns inte heller. Jag har därför skruvat bort kopplingen och kommit fram till att en nyare slav passar rakt på de gamla bulthålen vid transmissionen. Grejen är nu att det är olika gängor på nippeln som sitter i bilen, och i den nyare slaven. Dessutom är kopparröret för grovt för att passa i den nippel som hör till slaven. Annars hade jag ju bara kunnat kapa röret, kona om och sätta på en annan nippel.
Nån som är klok på denna djungel?